به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از تک کرانچ، شرکت Nvidia در پروندهای که به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا ارائه کرده، فاش کرده است که در سهماهه دوم سال مالی ۲۰۲۵، یک مشتری با عنوان «Customer A» معادل ۲۳ درصد و مشتری دیگری با عنوان «Customer B» معادل ۱۶ درصد از کل درآمد این شرکت را تشکیل دادهاند. این یعنی تقریباً ۴۰ درصد از فروش انویدیا تنها به دو مشتری اختصاص داشته است. این دو مشتری در نیمه اول سال مالی نیز به ترتیب ۲۰ و ۱۵ درصد از درآمد کل را به خود اختصاص داده بودند. علاوه بر این، چهار مشتری دیگر هر یک بین ۱۰ تا ۱۴ درصد از درآمد سهماهه دوم را تشکیل دادهاند.
انویدیا تأکید کرده که اینها همگی مشتریان مستقیم هستند؛ یعنی شرکتهایی مانند تولیدکنندگان تجهیزات اصلی (OEM)، یکپارچهسازان سیستم یا توزیعکنندگان که تراشهها را مستقیماً از انویدیا خریداری میکنند. مشتریان غیرمستقیم، همچون ارائهدهندگان خدمات ابری یا شرکتهای اینترنتی، تراشهها را از همین مشتریان مستقیم تهیه میکنند. این موضوع احتمال اینکه غولهای ابری مانند مایکروسافت، آمازون، گوگل یا اوراکل «Customer A» یا «Customer B» باشند را کاهش میدهد، هرچند ممکن است بخش بزرگی از خریدهای این مشتریان به سفارش همین شرکتها انجام شده باشد.
طبق اظهارات نیکول کرس، مدیر مالی انویدیا، ارائهدهندگان بزرگ خدمات ابری ۵۰ درصد از درآمد بخش مراکز داده این شرکت را تشکیل میدهند و این بخش نیز ۸۸ درصد از کل درآمد انویدیا را شامل میشود.
کارشناسان معتقدند که تمرکز بالای درآمد روی تعداد محدودی مشتری، ریسک وابستگی را افزایش میدهد، اما از سوی دیگر، این مشتریان نقدینگی و جریان نقدی آزاد بالایی دارند و انتظار میرود در سالهای آینده سرمایهگذاری سنگینی در مراکز داده انجام دهند.
در سهماهه دوم، انویدیا رکورد ۴۶.۷ میلیارد دلار درآمد را ثبت کرد که نسبت به سال گذشته ۵۶ درصد رشد داشته و عمدتاً ناشی از رونق بیسابقه بازار هوش مصنوعی و تراشههای مراکز داده
بوده است.


نظر شما