راه‌آهن رشت آستارا محور رایزنی‌های ایران و روسیه

ایران و روسیه با برگزاری نشست مشترک در مسکو، نقشه راه تازه‌ای برای توسعه همکاری‌های حمل‌ونقلی ترسیم کردند؛ از تکمیل خط ریلی رشت–آستارا در کریدور شمال–جنوب گرفته تا راه‌اندازی کروز در خزر و افزایش پروازهای مستقیم، همه در دستور کار دو کشور قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در دیدار کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو و آندری نیکیتین وزیر حمل‌ونقل روسیه که روز پنجشنبه ششم شهریور برگزار شد، بر تسریع اجرای پروژه‌های حمل‌ونقلی مشترک به‌ویژه خط ریلی رشت–آستارا تأکید شد. این مسیر ۱۶۲ کیلومتری به عنوان حلقه مفقوده کریدور بین‌المللی شمال–جنوب، ظرفیت جابه‌جایی ۱۵ میلیون تن بار در سال را دارد و نقشی کلیدی در اتصال ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان ایفا خواهد کرد.

رشد ۱۲.۸ درصدی مبادلات جاده‌ای ایران و روسیه

وزیر حمل‌ونقل روسیه اعلام کرد مبادلات جاده‌ای میان دو کشور در سال ۲۰۲۴ رشد ۱۲.۸ درصدی داشته است. روسیه همچنین از برنامه‌ریزی برای رفع محدودیت‌های زیرساختی، ایجاد قیمت‌گذاری رقابتی و توسعه خدمات چندوجهی در حمل‌ونقل جاده‌ای خبر داد.

راه‌اندازی کروز در دریای خزر؛ گام تازه در همکاری‌های دریایی

از دیگر محورهای نشست مسکو، بررسی امکان راه‌اندازی خطوط کشتیرانی کروز در دریای خزر بود. این طرح می‌تواند علاوه بر تقویت تجارت دریایی، گردشگری و ارتباطات مردمی میان بنادر ایران و روسیه را نیز توسعه دهد.

افزایش پروازهای مستقیم تهران–مسکو

در بخش هوایی نیز روند مثبتی در حال شکل‌گیری است. از نیمه مردادماه، شرکت روسی آئروفلوت پروازهای مسکو–تهران را از سر گرفت و در مقابل شرکت ماهان‌ایر پروازهایی به مقصد مسکو و گروزنی برقرار کرده است. این پروازها به تسهیل سفرهای تجاری و گردشگری میان دو کشور کمک خواهد کرد.

تقویت جایگاه ایران در کریدور بین‌المللی شمال–جنوب

مجموعه این همکاری‌ها نشان‌دهنده عزم جدی تهران و مسکو برای گسترش همکاری‌های حمل‌ونقلی در زمین، دریا و هوا است. با تکمیل پروژه‌های زیرساختی و توسعه مبادلات، ایران می‌تواند جایگاه خود را در کریدور ۷۲۰۰ کیلومتری شمال–جنوب تقویت کرده و به محور مهم ترانزیت منطقه‌ای و جهانی تبدیل شود.

کد خبر 900020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.