روحالله رشیدی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در آذربایجان شرقی با بیان اینکه برنامههای پنجساله در شهرداریها موضوع متعارف و مسبوق به سابقهای نیست، اظهار کرد: شهرداریها ناگزیر هستند که اینگونه برنامهها را در دستور کار خود قرار دهند، همچنین از تکالیف مهم شورای اسلامی شهر است که شهرداریها را با برنامه مشخصی، تحت نظارت خود قرار دهد.
وی افزود: یکی از ابزارها برای ارزیابی سیاستگذاریها و نتایج برنامههای دوره خود توسط شورای اسلامی شهر، برنامههای پنجساله است و بنای آن به شورای پنجم بازمیگردد که افزون بر برنامه پنجساله اول، چشمانداز ۱۲ سالهای نیز مصوب شده بود. تمامی این اقدامات، گامهایی جهت برداشتن در مسیر برنامهمحور و برنامهمدار کردن شهرداری است.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به اهمیت و ضرورت وجود برنامه پنجساله تصریح کرد: اگر چنین برنامههایی وجود نداشته باشد، سیستم، دچار روزمرگی میشود که در این روزمرگی، اتلاف منابع وجود دارد و مهمتر از آن، شهرداری بهعنوان یک نهاد توسعهای، در این صورت نمیتواند در توسعه عادلانه شهر سهم داشته باشد.
رشیدی اضافه کرد: در برنامه پنجساله اول که پیشبینی سالهای ۱۴۰۲-۱۳۹۸ توسط شورای پنجم تدوین و مصوب شد، مقرر شده بود با تدوین این برنامه بهصورت سالانه، برشی از این برنامه پنجساله وجود داشته باشد اما در سالهای اول و دوم و ۱۴۰۰ که مصادف با دوران شیوع ویروس کرونا بود در روند برنامهریزی، اختلال بهوجود آمد.
وی با بیان اینکه در آغاز شورای ششم در سال ۱۴۰۰ نیز امکان ارائه پیشبینی برنامه سالانه در قالب لایحه توسط شهردار وقت فراهم نشد، عنوان کرد: بهدنبال آن، شورای ششم برای جلوگیری از بروز مشکل، ناگزیر به تمدید اعتبار آن شد و برنامه پنجساله اول را مبنای عملکرد اعلام کرد.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز خاطرنشان کرد: اهتمامی که در شورای ششم اتفاق افتاد، به تدوین برنامه پنجساله دوم منتج شد تا شهرداری فارغ از برنامه نباشد، به این منظور احکام برنامه در قالب لایحه، توسط شهرداری به شورا ارسال شده که اکنون در حال بررسی توسط شورا است.
رشیدی اضافه کرد: سال ۱۴۰۳ به کمیسیونها بهمدت یکسال، فرصت بررسی احکام داده شده بود اما انجام آن در برخی کمیسیونها با تأخیر روبهرو شد.
وی با اشاره به اینکه در سال جاری به پیشنهاد اعضای شورای اسلامی شهر، کمیسیون تلفیق بهمنظور بررسی احکام برنامه پنجساله دوم ایجاد شد، عنوان کرد: روند بررسی احکام با ایجاد کمیسیون تلفیق، تسریع میشود که بعد از تصویب احکام، شاخصها و اهداف جزئی توسط شهرداری ارائه خواهد شد.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: امکان تغییر برخی احکام و مواد طی سالهای برنامه وجود دارد، به این علت که شورا و شهرداری ممکن است طی مسیر با چالشهایی مواجه شده یا نگاه جدیدی نسبت به موضوعات بهدست آورند و پیشنهادهایی مبنی بر حذف، افزودن یا اصلاح ارائه شود اما این مورد، بهندرت اتفاق افتاده است زیرا برنامه پنجساله، در شهرداری یک سند محسوب میشود.
رشیدی با اشاره به اینکه محسوب شدن برنامه پنجساله در شهرداری بهعنوان یک سند به این معنا نیست که به تمام احکام و مواد آن عمل میشود، اظهار کرد: گزارش جامعی که توسط مرکز پژوهشهای شورای اسلامی کلانشهر تبریز در خصوص آسیبشناسی برنامه پنجساله اول منتشر شده است، نشاندهنده ارزیابی عملکرد برنامه پنجساله اول در بخشهای مختلف است.
وی ادامه داد: میانگین عمل به برنامه پنجساله اول حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بهدست آمد و حکایت از وفاداریِ اندک شهرداری به عمل به احکام این برنامه دارد.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز افزود: نگارش لایحه برنامه پنجساله بر اساس مأموریتهای ششگانه شهرداری تنظیم شده است که به شش فصل تبدیل شده و هر فصل، دارای حوزههایی است و تمام آنها در قالب لایحه احکام پیشنهادی شهرداری ارائه شده است.
رشیدی عنوان کرد: اکنون کمیسیون تلفیق بهترتیب، تمام آنها را مورد بررسی قرار میدهد تا نتیجه در صحن شورا به رأی گذاشته شود.


نظر شما