به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، نهصدوبیستمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست مسعود پزشکیان، رئیسجمهور، رؤسای قوای مقننه، قضائیه رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمعی از اعضای این شورا برگزار شد.
حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه این جلسه اظهار کرد: موضوع اصلی این نشست به بحث جمعیت، جوانی جمعیت و مسئله سالمندی اختصاص داشت که مرضیه وحید دستجردی دبیر ستاد ملی جمعیت گزارشی جامع از وضعیت آماری کشور، مقایسه ایران با سایر کشورها و موانع موجود در حوزه جمعیت ارائه کرد که پس از آن اعضای شورا به گفتوگو و تبادل نظر پرداختند.
وی با بیان اینکه این جلسه بیشتر نظارتی و راهبری داشت و مصوبه جدیدی به تصویب نرسید، افزود: جمعبندی نشست آن بود که دولت باید اهتمام ویژهای به اجراییسازی قانون جمعیت مصوب مجلس و همچنین سیاستهای جمعیتی شورا داشته باشد و با توجه به ظرفیتهای مالی موجود، امکانات لازم را برای زوجهای جوان فراهم کند تا هم زمینه ازدواج آنان تسهیل شود و هم امکان فرزندآوری ایجاد شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اقدامات حمایتی در قانون جمعیت گفت: در حوزه تسهیل ازدواج و فرزندآوری، پیشبینیهایی همچون اعطای وام، تأمین مسکن و همچنین حمایتهای ویژه برای مادران شاغل از جمله استفاده از مرخصیهای متنوع وجود دارد تا فرزندآوری مانعی برای اشتغال و تحصیل مادران نباشد. اما مساله اصلی، باور و عزم مدیران اجرایی برای عملیاتی کردن این قوانین است. هر جا این باور وجود داشته قانون بهخوبی اجرا شده و هر زمان فقدان آن احساس شده، با ضعف در اجرا مواجه بودهایم.
استاد خسروپناه در بخش دیگری از سخنان خود نقش علوم انسانی و روحانیت را در گفتمانسازی و فرهنگسازی جمعیتی مهم دانست و افزود: بخشی از مشکلات جمعیتی مربوط به سبک زندگی و مسائل روانشناختی و جامعهشناختی است و باید از ظرفیت متخصصان علوم انسانی و تبلیغ آموزههای دینی استفاده شود، همچنین فناوریهای نرم و الگوهایی همچون محلمحوری و آموزش در مدارس و دانشگاهها میتوانند در بلندمدت مؤثر باشند.
وی در پایان به برخی مصوبات گذشته شورا که اجرای کامل آنها هنوز محقق نشده اشاره کرد و گفت: برای نمونه، سند هوش مصنوعی و تشکیل سازمان هوش مصنوعی هنوز بهطور کامل اجرایی نشده، هرچند ستاد آن در معاونت علمی فعال است، همچنین اسناد فناوریهای کوانتوم و صنایع دستی در حال اجرا هستند اما به پیگیری جدیتر نیاز دارند.
پزشکیان: الگوی مدیریت محلهمحور کلید حل مسائل است
مسعود پزشکیان، رئیسجمهور در این جلسه با نگاهی همهجانبه به موضوعات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، بر اهمیت نقش مردم و محلات در مدیریت بحرانها، ضرورت بازسازی فرهنگ اصیل و جایگاه مساجد، و اصلاح ساختار آموزشوپرورش بهمنظور تربیت نسلی توانمند و کارآمد تأکید کرد.
وی ضمن بررسی موضوعات مهم و اثرگذار بر روند فرزندآوری و زندگی اجتماعی مردم، راهحلهای سطحی و کوتاهمدت در این زمینه را ناکارآمد دانسته و ضمن تأکید بر ضرورت تغییرات بنیادین با رویکردی علمی برای حل این مسائل تصریح کرد: مشکل اقتصادی مهمترین و مؤثرترین عامل بازدارنده در حوزه فرزندآوری است، وامهای قرضالحسنه و ارائه خودرو، راهحلی واقعی و مؤثر نیست و تا کنون نیز نتوانسته این مشکل را مرتفع سازد، چرا که مسائل اقتصادی عمیقتر و ساختاریتر است و تنها با تدابیر سطحی نمیتوان به بهبود وضعیت در این زمینه دست یافت.
رئیسجمهور با بیان اینکه صرف اجرای قوانین بدون توجه به شرایط واقعی زندگی مردم کافی نیست تصریح کرد: زندگی مردم، اشتغال و درآمد است که اصل و اساس موضوعات اجتماعی را تشکیل میدهد. بسیاری از افراد نه تنها شغل مناسب ندارند، بلکه به دلیل فشارهای اقتصادی به بدهکاری نیز دچار شدهاند. دولت تمام اهتمام و تلاش خود را بر حل این مسائل متمرکز کرده است.
پزشکیان الگوی مدیریت محله محور را کلید حل مسائل امنیتی، اشتغال، آموزش و امور فرهنگی و اجتماعی دانست و ضمن تأکید بر لزوم بازسازی و احیای نقش محلات در اداره جامعه تصریح کرد: تجربه دوران دفاع مقدس ثابت کرده که محلات میتوانند مرکز مدیریت بحران و مشکلات باشند؛ لذا میتوان از ظرفیتهای مردمی در سطح محله برای حل بسیاری از معضلات بهره برد.
رئیسجمهور با تأکید بر این نکته که فرهنگ را نمیتوان صرفاً با دستور و بخشنامه اصلاح کرد، بازگشت به مساجد را نقطه عطفی در ایجاد تحول فرهنگی در کشور عنوان کرد و افزود: مساجد باید به وضعیت اوایل انقلاب بازگردند؛ یعنی کانونی که هم علم، هم مهارت و هم رفتار را اصلاح و آموزش دهد.
پزشکیان همچنین بر ضرورت بازنگری در شیوههای آموزشی مدارس تأکید کرد و گفت: باید کودکان از همان ابتدا بهگونهای تربیت شوند که در مواجهه با مسائل مهم زندگی، توان تصمیمگیری صحیح و منطقی داشته باشند. در این زمینه شورایعالی انقلابفرهنگی و رسانه ملی باید به کمک آموزشوپرورش آمده و مسیر اصلاحی در نظام آموزش کشور را همراستا با اهداف انقلابفرهنگی پیگیری کنند.


نظر شما