به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسمزاده امروز _چهارشنبه بیستونهم مرداد_ در برنامه رادیویی «بیواسطه با مردم» با اشاره به «بسته پرواز» اظهار کرد: در این بسته مجموعه بوستانهایی تحت عنوان «بوستان خانوادهمحور» پیشبینی شده که کارکرد منطقهای دارد.
وی با بیان اینکه بوستانهای خانوادهمحور حدود ۹ هکتار مساحت دارد، افزود: این بوستانها بهگونهای طراحی شده است که هنگام ورود، برای تمام اعضای خانواده جذابیت وجود داشته باشد و افراد احساس نشاط و رضایت داشته باشند.
شهردار اصفهان با بیان اینکه تا دو هفته آینده یک بوستان خانوادهمحور در محله شمسآباد رونمایی میشود، تصریح کرد: این بوستان بهنام شمسالشموس در منطقه ۸ قرار دارد که اهالی محل بهعنوان باغگله میشناسند؛ حکمت اجرای این بوستانها فراهمکردن امکانات برای تمام مردم و مدیریت مقاصد سفر است تا حرکت بهسمت بوستانهای حاشیه رودخانه کمتر شود.
سوال شهروندان و پاسخ مسئولان
بخش دیگر این برنامه به پرسش شهروندان و پاسخ مدیران شهری اختصاص یافت.

پیگیر بازگشایی انتهای خیابان قائمیه هستیم
شهروند: ساکن محله قائمه در منطقه ۱۳ هستیم، منزل ما در بنبستی است که سمت جنوب کوه و سمت شمال زایندهرود است؛ هیچ راهی نداریم، بلواری وجود دارد که هنگام توقف اتوبوس موجب صف طولانی خودروها میشود. طی سالهای قبل برای احداث خیابان نقشهبرداری انجام شده، اما اقدام دیگری انجام نشده است.
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان: جلساتی در مناطق با عنوان مردم سلام برگزار و مشکلات مردم ثبت و ضبط و پیگیری میشد، سه ماه بعد مجدد در همان منطقه حاضر و گزارش ارائه میدادیم.
یکی از درخواستهای اهالی منطقه ۱۳ این بود که محله قائمیه را از طریق یک پل به خیابان آتشگاه متصل کنیم تا قائمیه از بنبست خارج شود؛ در اینباره ایدههای مختلفی وجود داشته است، اما تاکنون نتوانستیم مجوز دریافت کنیم.
با توجه به وجود بافت تاریخی، بافت طبیعی و اکولوژیک، محل سختی برای دریافت مجوز است و پیگیر این موضوع هستیم، اما تاکنون مقدمات فراهم نشده است.
جواد کشانی، مدیر منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان: پیگیریهای بسیار زیادی درباره بازگشایی انتهای خیابان قائمه انجام شده و در کارگروهها و شوراهای شهرداری اصفهان مطرح شده است، اما باید بهلحاظ مباحث اجتماعی، فرهنگی، زیرساختی و ترافیکی بررسی شود، چراکه در همجواری اراضی ناژوان قرار دارد.
هفته گذشته در جلسهای با حضور معاونان حملونقل و ترافیک و عمران شهرداری موضوع بازگشایی این خیابان مطرح و مقرر شد معاونت حملونقل با در نظر گرفتن تمام موارد مطرح شده و انجام مطالعات اعلام نظر کنند تا شهرداری منطقه وارد عمل شود.
سال گذشته پس از بازدید شهردار از محله، انتهای خیابان سنگفرش شد، همچنین پیادهروسازی و نورپردازی خیابان قائمیه انجام شد و اکنون احداث مرکز فرهنگی اجتماعی در خیابان دنبه در حال انجام است.
یکی از اقدامات خوبی که در این دوره مدیریت شهری رخداد، این بود که توانستیم از ۸۸ هکتار بافت فرسوده را در محله قائمه، احیا و بازسازی و حدود چهار هکتار آن را مصوب کنیم، با این اقدام میتوانیم ساماندهی منازل مسکونی را انجام دهیم.
احداث تقاطع در ورودی خیابان دستغیب
شهروند: ساکن کوچه ۲۲ بهمن در فلکه جوان هستم، زیرگذر زینبیه احداث شد، تمام خودروهای عبوری از زینبیه به دارک از کوچه ۲۲ بهمن عبور میکند و موجب سلب آسایش اهالی شده است، همچنین قرار بود مغازههای ضایعاتی در خیابان زینبیه جمعآوری شود.
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان: در رابطه با ضایعات، در بحث جمعآوری و دپو، با مغازهها و بنگاههایی که در منطقه حصه و سایر نقاط شهر وجود دارد، مشکلات زیادی داشتیم و در این راستا چند گام اساسی با کمک فرمانداری، نیروی انتظامی و اماکن برداشته شد، گام اول شناسنامهدارکردن افراد جمعآوری کننده و خریدار بود که ساماندهی شدند.
از این پس اقدامات بعدی را راحتتر میتوان انجام داد؛ اگر مصداق مشاغل مزاحم محسوب شوند، باید جابهجا شوند، اگر به سمت آسیبهای اجتماعی بروند، برخورد خواهد شد که امیدوارم بتوانیم همچون گذشته در یک تعامل بین سازمانی با فرمانداری و نیروی انتظامی ساماندهی مجدد نسبت به جمعآوری و ساماندهی ضایعات داشته باشیم.
محمدمهدی کریمی، مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان: از کوچه ۲۲ بهمن که در پشت حرم مطهر قرار دارد، بازدید میدانی انجام شده است.
ناظر به مشکلات ترافیکی، سرعتگیر و آرامسازی انجام شد، البته هرگونه اتفاقات ترافیکی مستلزم نظر پلیس راهور است.
پلیس بازدید میدانی انجام داد، اما با یکطرفهشدن این خیابان مخالفت کرد، بنابراین سایر اقدامات ترافیکی که در اختیار منطقه بود، انجام شد.
در راستای رفع این مشکل، در یک کوچه عقبتر که ورودی محله ارزنان است و به خیابان شهید دستغیب راه دارد، با هماهنگی کمیته فنی ترافیک شهرداری، قرار شد یک تقاطع مقابل کوچه احداث و ورودی محله آزاد شود.
این موضوع در دستور کار معاونت عمران شهرداری قرار گرفت و این تقاطع در ورودی خیابان دستغیب احداث میشود؛ بخشی از فضا به طرح ابلاغشده سومین میدان بزرگ شهری برمیگردد که طرح آن بعد از چند دهه ابلاغ شده، اکنون در حال انجام مقدمات برای آزادسازی هستیم.
بسیاری از نقاط این کوچه در مسیر آزادسازی قرار دارد و اگر آزادسازی انجام شود، مشکل کوچه رفع میشود.
بعضی از ضایعاتیها که صنف تلقی میشوند، مربوط به ضایعات آهن هستند و کار آنها رسمی و شناسنامهدار است، اما دغدغه مردم مربوط به ضایعاتیهایی است که صنف تلقی نمیشوند.
با هماهنگیهای انجام شده در یک ماه گذشته با دستور معاون دادستان، ۱۷ ضایعاتی که مصداق مشاغل مزاحم بود یا در آن جرم اتفاق میافتاد، پلمب شد، همچنین باید تمام این مغازهها به کارتخوان مجهز و ورودی و خروجی آنها، ساعت کاری و افراد شاغل مشخص شود.
تمام هزینههای دریافتی در باغ رضوان بر اساس مصوبه است
شهروند: سال ۱۳۹۴ برای متوفیانی که در باغ رضوان دفن میشدند، مبلغی بابت هزینه دفن و کفن و مبلغی بابت خیرات دریافت میشد که از هزینه دفن بیشتر بود.
نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان سال ۱۴۰۱ اعلام کرد افرادی که راضی نبودند، میتوانند این پول را از باغ رضوان دریافت کنند؛ همچنین باغ رضوان هزینهای بابت نگهداری قبور پیشخریداری شده دریافت میکند، این مبالغ مجدد پس از دفن گرفته میشود، هزینه نگهداری بابت چیست؟
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان: از دورهای که من بهعنوان شهردار اصفهان حضور دارم، یک ریال بدون مجوز شورای اسلامی شهر و بدون اعلان در تابلوهای محوطه باغ رضوان و سامانههای مربوطه از خانواده متوفیان دریافت نمیشود و همه چیز تحت نظارت و کنترل مدیریت است.
هزینه نگهداری را متوجه نشدم که به چه صورت دریافت میشود، اما بهطور قطعی میگویم تمام دریافتیها قانونی است و مجوز لازم را دارد.
سید ابراهیم حسینی، مدیرعامل سازمان آرامستانهای شهرداری اصفهان: از ابتدای این دوره مدیریت شهری هیچ هزینهای تحت عنوان خیرات دریافت نشده است، اگر چه زیرساخت خیرات عملی از جمله ساخت سقاخانه را برای مردم فراهم کردهایم، اما تمام هزینهها طبق تعرفههای مصوب و جدولهای نصب شده دریافت میشود و ریالی مبلغ اضافهتر نیست.
سوابقی که در رابطه با دریافت خیرات موجود است، مشهود نیست که بتوانیم اعتنا کنیم، چرا که بسیاری از خیرات خارج از ضوابط مصوب بوده و سند مکتوب وجود ندارد، اعداد مصوب ثبت شده و مازاد مبالغ موجود نیست.
این فرایند سازوکار طولانی داشته است و چند سال سازمان خیرات دریافت میکرده است، اما امکان برگشت مبالغ وجود ندارد مگر اینکه رأی دادگاه صادر شود.
بر اساس استفتا از مراجع درباره خرید مزار که میگوید «اسلام به خرید مزار در اماکن عمومی که تمام مردم عامالمنفعه هستند، توصیه نمیکند» در حال حاضر ۳۵۰ هکتار زمین آماده خاکسپاری داریم که نصف این ظرفیت دفن شده است؛ درواقع از ۴۰ سال پیش تاکنون قبوری فروخته شده که هزینههایی از جمله آبیاری درختان، نگهداری آسفالت اطراف آن و کارگران انجام میشود.
افرادی که از سال ۱۴۰۱ به بعد قبر خریداری میکنند، طبق مصوبه قانونی شورا، مبلغی را تحت عنوان نگهداری قبور پرداخت میکنند که زمان فوت دریافت میشود.

فرهنگسازی، راه حل جلوگیری از ورود موتورسیکلت به جاده سلامت
شهروند: در جاده سلامت ناژوان که محل پیادهروی است، مسیر ورود موتورسیکلت باز است و جان مردم در جادهای که مربوط به سلامت است، تهدید میشود.
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان: این مورد بارها در رابطه با مکانهای مختلف مطرح شده است و مشکل باید فرهنگی رفع شود.
محدودکنندههایی که برای عبورومرور موتورسیکلت در پارکها، بوستانها و پیادهروهای نصب میشود، منجر به اعتراض افرادی شده است که از ویلچر و کالسکه استفاده میکنند؛ مشکل ورود موتورسیکلت به پیادهروها فرهنگی است؛ باید بر روی فرهنگ عمومی کار شود و در کنار آن قانونی وضع شود که پلیس بتواند جریمه کند.
مهدی قائلی، مدیر ناژوان شهرداری اصفهان: این موضوع فرهنگی است و باید نهادینه شود و اصلاح مشکلات انجام شود؛ جدا از مسئولیت مسئولان، شهروندان نیز نقش عمدهای ایفا میکنند.
در رابطه با ورودیها و خروجیها چند واقعیت وجود دارد، اول اینکه در مجموعه ناژوان مسیرهایی از جمله جاده سلامت یک، دو و سه مهیا شده است تا مردم بتوانند تردد بهصورت پیاده یا با دوچرخه داشته باشند.
نکته بعدی این است که عرصه ناژوان همچون بسیاری از مجموعههای پارکی در سطح شهر بهصورتی نیست که محصور و دارای حفاظ باشد، بیش از ۹۰۰ هکتار در تملک مردم و بخش خصوصی است، اما محصور شدن ورودیهای منتهی به جاده سلامت، با در نظر گرفتن شرایط برای ورودی ویلچر و کالسکه انجام شده است، اما بهرغم محدودیتها برای مثال در میدان نصر در قسمت میانی جاده سلامت شماره یک، گیت وجود دارد، اگر بسته شود، دوچرخهسواران دچار مشکل میشوند، از اینرو مجبور هستیم در بعضی ساعات شبانهروز گیتهایی را برای تردد دوچرخهسواران باز کنیم، اما در بعضی ساعات برای کنترل ورودی و خروجی بسته میشود.


نظر شما