به گزارش خبرگزاری ایمنا از لرستان، کریم فاخری، امروز _ سهشنبه هفتم مرداد_ در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: ترافیک پدیدهای انسانی و اجتماعی است که از چهار رکن اصلی انسان، وسیله نقلیه، جاده و مسیر تشکیل میشود.
وی با بیان اینکه مدیریت ترافیک تنها محدود به پلیس نیست، افزود: فرهنگ ترافیک، آموزش عمومی، مهندسی ترافیک و اجرای مقررات چهار عامل اصلی در کنترل ترافیک هستند و برخلاف تصور عمومی، پلیس تنها مسئول اجرای مقررات است و دیگر نهادهای متولی باید پیش از مرحله برخورد پلیس، در حوزه آموزش و مهندسی ترافیک فعال باشند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی لرستان نقش شهرداریها در داخل شهرها و اداره راهداری در خارج از محدوده شهری را بسیار مهم دانست و گفت: پلیس در انتهای زنجیره ترافیک قرار دارد و غالباً با متخلفان برخورد میکند و اگر پیش از این مرحله، زیرساختهای لازم ایجاد و آموزش عمومی جدی گرفته شود، بخش زیادی از مشکلات ترافیکی کاهش خواهد یافت.
وی با اشاره به بافت خاص شهر خرمآباد بیان کرد: تقریباً تمام خدمات مورد نیاز شهروندان در مرکز شهر متمرکز شده و همین موضوع موجب افزایش حجم سفرهای درونشهری و برونشهری به مرکز شده است و این تمرکز علاوه بر ایجاد مشکلات ترافیکی، به دلیل کمبود پارکینگ موجب نارضایتی مردم شده است.
رئیس پلیس راهور لرستان توزیع عادلانه خدمات در سطح محلات را یکی از راهکارهای مؤثر در کاهش مشکلات ترافیکی خرمآباد دانست و افزود: نصب تابلوهای مناسب، توسعه سیستمهای هوشمند نظارت بر ترافیک و توزیع خدمات شهری باید با جدیت بیشتری دنبال شود، بسیاری از شهرهای استان به دلیل طراحی تکهستهای با مشکلات مشابه روبهرو هستند.
فاخری با ارائه آماری از تصادفات استان گفت: طبق گزارش پزشکی قانونی، آمار تصادفات فوتی در لرستان تاکنون حدود ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است و بررسیها نشان میدهد ۳۲ درصد تصادفات درونشهری ناشی از توجه نکردن رانندگان به جلوست که اغلب به دلیل استفاده از تلفن همراه، صحبت با سرنشینان، خوردن و آشامیدن یا بیدقتی لحظهای رخ میدهد.
وی با بیان اینکه ۴۳ درصد جانباختگان تصادفات را عابران پیاده تشکیل میدهند، تصریح کرد: بسیاری از معابر برای عبور ایمن عابران مناسبسازی نشده است و لازم است مهندسی ترافیک در این زمینه فعالتر شود، همچنین رانندگان باید دقت کافی داشته باشند و عابران هنگام عبور از عرض خیابان اصول ایمنی را رعایت کنند.
رئیس پلیس راهور لرستان دومین عامل اصلی تصادفات را حرکت با دنده عقب و سومین عامل را تغییر مسیر ناگهانی عنوان کرد و گفت: افزایش آگاهی عمومی نقش مهمی در کاهش این حوادث دارد.
وی با اشاره به افزایش سفرها در ایام اربعین هشدار داد: رانندگان در صورت خستگی یا خوابآلودگی باید از ادامه رانندگی خودداری کنند، چرا که بسیاری از تصادفات مرگبار ناشی از همین بیتوجهی است. رعایت قوانین که انسانیترین قوانین هستند میتواند از وقوع بسیاری از حوادث جلوگیری کند.
فاخری با ابراز نگرانی از بیتوجهی برخی رانندگان به بستن کمربند ایمنی در خرمآباد گفت: کمربند ایمنی سادهترین وسیله حفاظتی است که میتواند جان سرنشینان را نجات دهد، متأسفانه هنوز درصد قابل توجهی از رانندگان آن را استفاده نمیکنند.
وی با تأکید بر کمبود زیرساختهای ترافیکی در خرمآباد اظهار کرد: بیش از ۳۰۰ هزار خودرو در این شهر شمارهگذاری شده و خیابانهای موجود پاسخگوی این حجم از خودروها نیست و برای رفع این مشکل باید احداث پلهای جدید، اصلاح میدانهای ناکارآمد، تکمیل پروژههای کنارگذر و مسیرهای جایگزین در اولویت قرار گیرد.
فاخری خواستار هوشمندسازی تقاطعها و توسعه دوربینهای ثبت تخلفات شد و گفت: در کلانشهرهایی همچون مشهد مدیریت ترافیک کاملاً هوشمند و بدون حضور مأموران انجام میشود، اجرای این مدل در خرمآباد موجب کاهش وابستگی به نیروی انسانی و افزایش نظم ترافیکی خواهد شد.
وی احداث پارکینگهای طبقاتی و توزیع مناسب خدمات شهری را از دیگر ضرورتهای مدیریت ترافیک دانست و افزود: طراحی متمرکز خدمات در مرکز شهر موجب افزایش سفرهای غیرضروری شده و باید این موضوع بهصورت جدی در شورای ترافیک بررسی و برای آن راهکار ارائه شود.




نظر شما