به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، در سالهای اخیر پیشرفتهای چشمگیری در فناوری انرژی خورشیدی رخ داده است که به کمک آن پنلهای خورشیدی میتوانند نهتنها برق مصرفی یک خانه را تأمین کنند، بلکه اکنون برای نخستین بار یک شرکت موفق به ساخت خودرویی با ابعاد بزرگ شده که بهطور کامل توسط انرژی خورشیدی شارژ میشود و حرکت میکند. این دستاورد نوین میتواند نقطه عطفی در صنعت حملونقل و پایان عصر خودروهای احتراقی باشد و موجب تغییرات بنیادین در بازار جهانی خودرو شود.
حدود صددرصد خودروهای فروختهشده در سال ۲۰۲۴ در کشورهایی همچون نروژ، برقی بودهاند، در این میان بعضی از رانندگان سنتی هنوز به خودروهای هیبریدی تمایل دارند، اما خودروهای خورشیدی بهعنوان نسل جدید وسایلنقلیه پاک و بدون آلایندگی، جایگاهی مکمل برای خودروهای برقی برای خود پیدا کرده و میتوانند در کنار آنها نقش مهمی ایفا کنند.
انرژی خورشیدی در خدمت حملونقل پایدار و هوشمند
خودروی خورشیدی بزرگ و پیشرفتهای که شرکت هلندی اسکواد موبیلیتی ( Squad Mobility) توسعه داده است، بهعنوان نخستین خودروی شهری صددرصد خورشیدی در جهان شناخته میشود. این خودرو که با نام سولار باگی ( Solar Buggy) یا خودروی شهری خورشیدی اسکواد (Squad Solar City Car) عرضه میشود، علاوهبر کوچک و جمعوجور بودن، انرژی خود را بهطور کامل از طریق پنلهای خورشیدی تعبیهشده روی سقف تأمین میکند و قابلیت شارژ خودکار حتی در شرایط نوری متفاوت دارد.

سولار باگی را میتوان نخستین خودروی شهری بزرگ خورشیدی با عملکرد بینظیر و قابلیتهای نوآورانه دانست که در حال حاضر وارد بازارهای جهانی شده است و پیشبینی میشود تا نیمه سال ۲۰۲۵ استفاده فراگیرتری پیدا کند. خودروی یادشده نمادی از آینده حملونقل پاک، هوشمند و پایدار شهری است که با کاهش آلایندگی، صرفهجویی انرژی و بهبود کیفیت زندگی شهری همراه خواهد بود.
اهمیت این خودروها در ارائه راهحلی نوآورانه و پایدار برای حملونقل شهری نهفته است که آلایندگی هوا و مشکلات ترافیکی ناشی از آن به معضلاتی روزافزون تبدیل شدهاند. برخلاف خودروهای برقی معمولی که نیازمند ایستگاههای شارژ هستند، خودروهای خورشیدی اسکواد با بهرهگیری از انرژی رایگان خورشید، بهطور بیوقفه و بدون نیاز به زیرساختهای پیچیده شارژ شوند. این خودروها در اروپا بهویژه هلند و اسپانیا و در آمریکا در لاسوگاس، بسیار مورد استقبال قرار گرفتهاند، هرچند کاربردهای گستردهتر در سایر مناطق، نیازمند دریافت مجوزهای قانونی و پذیرش عمومی است.
سولار باگی در نسخه اولیه دو سرنشینه و با طول تنها دو متر طراحی شده است که امکان پارک عرضی و استفاده در فضاهای محدود شهری را فراهم میکند. نسخههای چهارنفره و مدلهای مخصوص حمل بار نیز در حال توسعه هستند. سیستم انرژی خورشیدی این خودرو بهگونهای است که پنلهای سقفی بهطور متوسط روزانه حدود ۲۲ کیلومتر در شرایط نوری هلند و تا ۳۱ کیلومتر در مناطق آفتابیتر همچون اسپانیا و لاسوگاس آمریکا به برد خودرو اضافه میکنند. این ویژگی موجب میشود خودرو بدون نیاز به زیرساختهای تاریخی شارژ و با کمترین اتلاف انرژی، همواره از انرژی پاک خورشیدی بهرهمند باشد. علاوهبر شارژ خورشیدی، این خودرو از باتریهای قابل تعویض و قابل شارژ با برق معمولی نیز برخوردار است.

مدلهای ارائهشده در اروپا سرعت ۴۵ و ۷۰ کیلومتر بر ساعت دارند، در حالی که نمونه آمریکایی این خودرو بهعنوان وسیله نقلیه کمسرعت (Low-Speed Vehicle) با حداکثر سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت شناخته میشود. این موضوع موجب شده که این خودروها در آمریکا بهطور عمده برای ترددهای شهری، ناوگانهای اشتراکی، شهرکهای مسکونی، دانشگاهها، پارکهای تفریحی و کمپهای تفریحی کاربرد داشته باشند. در اروپا استفاده شهری در قالب خدمات اشتراکگذاری این خودروها رواج داشته است، اما در آمریکا بیشتر در محیطهای محدود و خصوصی بهکار گرفته میشوند.
ویژگیهای خودروهای کمسرعت خورشیدی
خودروهای سولار باگی از نظر طراحی شامل ویژگیهای منحصربهفردی همچون درهای قابل جداسازی برای تهویه بهتر در روزهای گرم، پنجرههای کشویی، چرخهایی که بهعنوان ضربهگیر عمل میکنند و بدنهای مقاوم و ایمن هستند. این خودروی کوچک، با طول تنها دو متر، امکان پارک آسان در فضاهای شلوغ شهری را فراهم میکند و مصرف انرژی پایینی دارد.
ترکیب سیستم خورشیدی با باتریهای قابل تعویض که به خودرو اجازه میدهد تا ۱۰۰ کیلومتر مسافت را بدون نیاز به شارژ مجدد طی کند و دستهبندی آن بهعنوان وسیلهنقلیهای با سرعت پایین که در بسیاری مناطق بدون نیاز به گواهینامه رانندگی قابل استفاده است، از دیگر ویژگیهایی بهشمار میرود که موجب افزایش محبوبیت آن شده است. طراحی این خودروها بهگونهای است که مناسب خدمات اشتراکگذاری، ناوگانهای کاری و عملیات مدیریت از راه دور هستند و هزینههای عملیاتی پایینی دارند.

قیمت پایه آن در آمریکا حدود ۶۲۵۰ دلار تعیین و پیشخرید بدون نیاز به پیشپرداخت برای مشتریان غیراروپایی فراهم شده است. عرضه گسترده در اروپا و آمریکا تا سال ۲۰۲۵ برنامهریزی شده است و برنامههای توسعهای برای ورود آن به بازارهای آسیا و استرالیا بهویژه در شهرهای بزرگ با مشکلات تراکم و آلودگی هوا در دست تدوین است که بهدنبال راهحلهای نوین حملونقل پایدار هستند. فناوری این خودروها همچنان در حال پیشرفت است، زیرا با وجود امکانات خوب، محدودیتهایی همچون ظرفیت باتری و سرعت وجود دارد که در آینده با ارتقای فناوری آن رفع خواهند شد.


نظر شما