فجر سی و یک در ایمنا - 48
شهاب حسینی در نشست «حوض نقاشی» غایب بود
حضور نیافتن نگار جواهریان به دلیل تب بالا
خبرگزاری ایمنا: نشست فیلم حوض نقاشی بدون حضور نگارجواهریان و شهاب حسینی بازیگران اصلی این فیلم برگزار شد.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ وهنر ایمنا، مازیار میری، کارگردان فیلم در این نشست گفت: یکی از بهترین همکاران ما در آخرین لحظات رسیدن فیلم ما را تنها گذاشت. مسعود بهنام که در آخرین روزهای میکس نامردی کرد و رفت وگرنه خیلی دلش میخواست اینجا باشد. از خدا بخواهیم با لبخند ما را نگاه کند. ضمن اینکه از همایون اسعدیان هم که از ابتدای پروژه با ما بود تشکر میکنم.
منوچهر محمدی، تهیه کننده فیلم هم بیان داشت: ایدههای اصلی فیلمهایم را خودم می نویسم و وقتی به مرحلهای میرسد از همکاران فیلمنامهنویس دعوت میکنم که آن را تکمیل کنند.
وی درباره اختلافات میان حوزه هنری و سینماگران و ساخته شدن این فیلم در حوزه هنری تصریح کرد: ما به عنوان فیلمساز در طول سال با پیشنهادهای مختلفی از نهادهایی مثل شهرداری و بنیاد فارابی روبرو هستیم. باید احساس شود که میتوان فیلمی که آدم دلش میخواهد را بسازد. بعضی وقتها تفاهم مورد نظر به دست ميآید ولی بعضا نگاه نهادها خام دستانه است.
محمدی افزود: من خیلی وقت پیش از سوی حوزه هنری دعوت شدم که کارهایی در این نهاد انجام دادم و باید انصافا بگویم حوزه نه در فیلمنامه و نه اجرا سفارش و دیدگاه تحمیلی نداشتند. هیچ پلان و صحنهای به خاطر آنها جا به جا نشد. در جریان فیلمسازی آنچه مهم است وارد شدن به فضای خلاقی است که آقای مازیار میری میتواند شهادت بدهد که در حین فیلمبرداری ایدههایی به ذهنمان رسید که تغییرات لازم را ایجاد کردیم.
وی بیان داشت: ارتباط میان حوزه و ما بسیار معقول بود و حتی بسیاری از سینماگران پس از دیدن فیلم به ما گفتند در صورت فراهم شدن شرایط در حوزه هنری فیلم خواهند ساخت.
محمدی افزود: البته باید به این نکته توجه داشت که برخی حرفهایی درباره فیلمها میزنند و آب را گل آلود میکنند. اینها مسائلی است که از خارج از سینما وارد میشود. ولی وقتی شرایط اضافه شدن یک فیلم خوب به سینمای ایران فراهم بوده من از این فرصت استفاده کردم و این فیلم را تهیه کردم.
وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه شاید اختلافات حوزه هنری با سینماگران روی نظر داوران تاثیربگذارد گفت: من نگرانی بابت این موضوع ندارم و معتقدم فیلمی که خوب باشد در زمان میماند. ولی امیدوارم داوران نگاه عادلانهای داشته باشند و جشنواره آغاز و پایان خوبی داشته باشد و همه با خاطره خوب جشنواره را در ذهن بسپاریم.
مازیار میری درباره دلیل غیبت شهاب حسینی و نگار جواهریان گفت: شهاب حسینی سر فیلمبرداری خانم مهشید افشارزاده بود و نگار جواهریان نیز به دلیل تب بالایی که داشت احساس کرد نمیتواند حرف بزند و از اهالی رسانه عذرخواهی کرد.
فرشته صدرعرفایی بازیگر فیلم هم درباره این فیلم گفت: نقشهای جواهریان و حسینی به شکلی بود که میتوانست اغراق آمیز شود اما با نظارت مازیار میری و تلاشهای آنها بازیهای خوبی را از آنها شاهد بودیم. بازیگران فیلم به مرکز عمل رفتند تا با مشکلات معلولان ذهنی آشنا شوند.
حامد محمدی فیلمنامه نویس فیلم هم بیان داشت: این فیلم کار خیلی سختی بود و از ابتدا قرار نبود در پروژه باشم. قبل از من چند فیلمنامه نویس دیگر قرار بود این کار را انجام دهند. ولی یک روز اتفاقی به دفتر رفتهبودم که از من خواستند مسئولیتش را بر عهده بگیرم.
وی ادامه داد: در ابتدا تحقیقی درباره شخصیتها نداشتیم. ابتدا قرار بود یک فیلم عاشقانه بسازیم و این اصرار آقای میری بود. ولی این عاشقانه قرار شد در بستر دو شخصیت فعلی صورت گیرد و در عین حال این اتفاقات در وضعیت اقتصادی جامعه ما صورت میگرفت و تحت تاثیر آن بود.
محمدی افزود: بسیاری از مسائل این فیلم مثل ازدواج این دو در واقعیت هم اتفاق میافتد و ما با پزشکان آنها هم حرف زدهایم. ولی سعی کردیم خیلی دنبال بیماری نرویم و حرف اصلیمان را بزنیم که طبیعتا در بستر آنها روی میداد.
مازیار میری درباره انتخاب بازیگران گفت: ما از زمانی که با آقای محمدی درباره طرح حرف میزدیم به این نتیجه رسیدیم که باید درباره سه بازیگر اصلی صحبت کنیم. ولی برای انتخاب بازیگر نقش سهیل چون مدارس هم تعطیل بود فراخوانهایی هم دادیم. ولی خدا را شکر سه بازیگر اصلی طرح را دوست داشتند و وقتشان آزاد بود. بازیگر سهیل هم در میان بچههایی که تست دادند پیدا شد و خانم صدرعرفایی هم که سابقه کار با بازیگران کودک را داشت در این باره به ما کمک کرد.
میری درباره دلیل انتخاب بازیگران حرفهای هم بیان داشت: کار با بازیگران حرفهای که در نقشهایی جدید بازی کنند بسیار دشوار است. من اگر احساس کنم نوع فیلم بازیگران آماتور را میطلبد این کار را انجام میدهم. اما درباره این فیلم احساس کردم استفاده از بازیگران حرفهای مناسبتر است.
وی درباره مطرح کردن بحث تحریم در فیلمش گفت: من همیشه میخواهم فیلمی بسازم که شناسنامه زمان خودش را داشته باشد. در حالی که شرایط جامعه هم به زوج این فیلم فشار وارد میکرد نیروی عشق بیشتر اهمیتش را نشان میداد.
میری درباره شباهتهای فیلم با نمونههای خارجی و ایرانی تصریح کرد: قطعا ما به فیلمهای دیگر هم توجه داشتیم تا بتوانیم فیلم سال ۹۱ ایران را با این شخصیتها بسازیم. من تعجب میکنم که بعضی از کارگردانها از بیان شباهتهایشان با فیلمهای دیگر پرهیز میکنند و فکر میکنم خوب است که ما از دیگر فیلمها استفاده کرده باشیم.
منوچهر محمدی درباره ورودش به فیلم گفت: هر فیلمی که با دغدغهای شروع نشود بی حاصل است و هر جا که بتوانیم این دغدغه را لطیفتر و به زبان سینما نزدیکتر کند بیان کردهام ولی این به معنای آن نبوده که من حرفم را تحمیل کردهام. این ماجرا برای من از «زیر نور ماه» آغاز شده و نمیتوانم کاری کنم چون به این باور دارم که آدمهایی که ما آنها را نمیبینیم در لحظات دشوار میتوانند کارهایی کنند که آغازگر کارهای بزرگتر در خودشان و جامعه اطرافشان باشد. مثلا در حوض نقاشی پختن پیتزا کار بزرگی برای زوج فیلم است.
فرشته صدرعرفایی درباره دلیل کمکاریاش در سینما گفت: صادقانه بگویم که من پیشنهادهای خوبی نداشتهام. برای من فیلمنامه خیلی مهم است ولی ضعف سینما و تئاتر ما این است که مولف نداریم. در فیلمنامهنویسی خیلی ضعیف هستیم و من در حد سواد ناچیزم باید پیشنهادهایی را قبول کنم که آنها را قبول داشتهباشم و برایم دعا کنید فیلمنامههای خوب بخوانم!
منوچهر محمدی درباره استقبال از فیلم «حوض نقاشی» گفت: از اولین سانس فیلم تا کنون تمام سالنها پر بودهاند و سانسهای فوقالعادهای هم برای فیلم در نظر گرفته شده که این وضعیت مخاطب فیلم را نشان میدهد. ولی اینکه فیلم در چه موقعیت سیاسی و اجتماعی اکران شود میتواند روی اکرانش بسیار تاثیرگذار باشد و امیدوارم شرایط عادلانهای برای اکران همه فیلمها فراهم شود.
مازیار میری درباره فیلمبرداری پلان پایانی فیلم که از نمای بالای حیاط خانه زوج اصلی شروع و دائما از آن دور میشود و کل شهر را در بر میگیرد، گفت: ما به پایانهای مختلفی فکر کردیم ولی کم کم به پایان فعلی رسیدیم که اگر دو کاراکتر اصلی را به عنوان نقطه کوچکی در شهر شلوغ به تصویر بکشیم جالب توجه است. شرکتی هم پیدا شد که این کار را برای ما انجام داد ولی باید بگویم دوربین پس از گرفتن این صحنه از بین رفت!
کد خبر 88773




نظر شما