الزام استفاده ناوگان‌های شرکتی و اجاره‌ای از خودروهای الکتریکی تا ۲۰۳۰

اتحادیه اروپا در مسیر تحقق اهداف سبز خود، برنامه‌ریزی کرده تا همه ناوگان‌های شرکتی و اجاره‌ای خودرو را تا سال ۲۰۳۰ به خودروهای الکتریکی مجهز کند. این تصمیم که بخشی از ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی از سال ۲۰۳۵ است، نگرانی‌هایی در صنعت خودرو و شرکت‌های اجاره خودرو به‌وجود آورده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از المیادین، اتحادیه اروپا ممکن است به‌زودی قانونی وضع کند که تمامی ناوگان‌های خودروهای اجاره‌ای و شرکتی را تا سال ۲۰۳۰ ملزم به استفاده از خودروهای الکتریکی (EV) کند. این موضوع نگرانی‌هایی را در میان خودروسازان، شرکت‌های اجاره خودرو و قانونگذاران به وجود آورده است.

طبق گزارش روزنامه بیلد، اتحادیه اروپا در حال تهیه پیش‌نویس قانونی است که احتمالاً ناوگان خودروهای اجاره‌ای و شرکتی را مجبور می‌کند فقط از خودروهای الکتریکی استفاده کنند. این پیش‌نویس در حال حاضر به‌صورت محرمانه در کمیسیون اروپا مورد بحث است و انتظار می‌رود تا اواخر تابستان امسال رونمایی شده و سپس به پارلمان اروپا ارسال شود.

این قانون به‌عنوان یک گام استراتژیک برای پیشبرد گذار سبز اتحادیه اروپا دیده می‌شود و با ممنوعیت استفاده از موتورهای احتراق داخلی تا سال ۲۰۳۵ همسو است. طبق این ممنوعیت، تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی به‌طور کامل متوقف خواهد شد. این قوانین جدید تأثیر زیادی بر بازار خودرو خواهد داشت، زیرا حدود ۶۰ درصد فروش خودروهای جدید را پوشش می‌دهد و شامل تمام شرکت‌های اجاره خودرو و کسب‌وکارهایی می‌شود که ناوگان خودرو در کشورهای عضو دارند.

خودروسازان به‌شدت از این پیشنهاد انتقاد کرده‌اند و هزینه‌های بالای تولید و نیاز به بازسازی خطوط تولید را چالش‌های اصلی می‌دانند. شرکت‌های بزرگ اجاره خودرو همچون Enterprise، Hertz و Sixt نیز هشدار داده‌اند که در سال ۲۰۲۴ به دلیل هزینه‌های تعمیر بالا، زیرساخت ناکافی شارژ و ارزش فروش مجدد پایین، در حال کاهش ناوگان خودروهای الکتریکی خود بوده‌اند.

نیکو گابریل، مدیرعامل شرکت Sixt، هشدار داد که بیشتر مسافران هنوز از اجاره خودروهای الکتریکی اجتناب می‌کنند و تغییر اجباری به این خودروها باعث افزایش هزینه‌های اجاره می‌شود، بیشتر به دلیل هزینه‌های به‌روزرسانی زیرساخت‌ها. مارکوس فربر، قانونگذار اروپایی، این طرح کمیسیون را «غیرواقعی» خواند و خواستار لغو آن شد و به مشکلات عملیاتی برای شرکت‌های ناوگان و مصرف‌کنندگان اشاره کرد.

تأثیرات گسترده‌تر بر صنعت خودرو

این تغییر پیشنهادی فشار بیشتری بر صنعت خودرو اروپا وارد می‌کند که در حال حاضر با مشکلات زیادی روبه‌رو است. خودروسازان باید جریمه‌های سنگینی بابت عدم تحقق اهداف فروش خودروهای الکتریکی پرداخت کنند و همزمان سرمایه‌گذاری‌های کلانی در خطوط تولید جدید، باتری‌ها و زیرساخت‌های شبکه برق انجام دهند. شرکت Stellantis، یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان اروپا، هشدار داده که ممکن است در صورت رعایت نشدن مهلت‌های اتحادیه اروپا مجبور به تعطیلی برخی کارخانه‌ها شود.

تیری برتون، کمیسر سابق اتحادیه اروپا، هشدار داده که گذار به خودروهای الکتریکی ممکن است تا ۶۰۰ هزار شغل را از بین ببرد و نگرانی‌های اقتصادی گسترده‌تری ایجاد کند. رهبران صنعت خواستار یارانه‌ها و حمایت‌های دولتی هستند تا بتوانند با رقبای خود در چین و ایالات متحده رقابت کنند.

برنامه سبز گسترده اتحادیه اروپا نیز تحت بررسی است. با کاهش واردات انرژی روسیه به‌دلیل تحریم‌های مرتبط با اوکراین، کشورهای اروپایی با افزایش هزینه‌های انرژی و وابستگی بیشتر به منابع جایگزین که اغلب گران‌تر هستند روبه‌رو شده‌اند.

کد خبر 887227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.