۳ محور اصلاح و به‌روزرسانی روش‌های آموزش در مدارس

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر ضرورت تبیین چرایی اقدامات تحولی در کیفیت‌بخشی گفت: توفیق در تحقق عدالت آموزشی و کیفیت‌بخشی، مستلزم درگیر کردن واقعی معلمان و مدیران از طریق گفتمان‌سازی، توانمندسازی و تولید محتوا به شیوه‌ای مشارکتی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از آموزش و پرورش، رضوان حکیم‌زاده در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها اظهار کرد: در بحث کیفیت‌بخشی آموزش، ابتدا باید به سه پرسش اساسی بپردازیم که شامل چیستی، چگونگی و چرایی کار است، اگر حتی بر چیستی و چگونگی کار به توافق برسیم، آنچه اهمیت بالاتری دارد، تبیین درست چرایی کار است، زیرا نقش اصلی مدیران استان‌ها، راهبری چرایی است، این تبیین صحیح، انگیزه و اشتیاق جمعی را افزایش می‌دهد، وگرنه فعالیت‌هایمان تنها جنبه رفع تکلیف خواهد داشت.

وی با اشاره به برنامه‌های در دست اجرا در راستای اقدامات تحولی دولت چهاردهم و اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش افزود: نخستین و محوری‌ترین نکته ما، تحقق واقعی سند تحول بنیادین است؛ طبق راهکار ۳-۱۷ این سند، تأکید بر روزآمدسازی روش‌های یادگیری، بهره‌برداری از رویکردهای مشارکتی و کار گروهی و خلاقیت قرار دارد، تفاوت ما با دیگر مدیران اجرایی کشور در همین نقطه است، راهبری آموزشی و تربیتی در اولویت کار ما قرار دارد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در برنامه اصلاح و به‌روزرسانی روش‌های آموزش با تأکید بر کار مشارکتی، گروهی و خلاق، سه محور اصلی مورد نظر است، نخست گفتمان‌سازی، سپس توانمندسازی و در نهایت تولید محتوا است.

حکیم‌زاده گفت: اجرای طرح اجتماعات یادگیری معلمان یکی از بسترهای اصلی بوده است تا معلمان در فرایند مشارکت و اجرا حضور داشته باشند، طبق آمار تا کنون، ۳۸۱ هزار و ۱۶۱ نفر از مدیران و معلمان و راهبران آموزشی ثبت‌نام و ۲۳۶۴ اجتماع یادگیری تشکیل شده است.

وی تأکید کرد: برخلاف نگاه بالا به پایین، این معلمان هستند که باید در فرایند تولید محتوا سهیم شوند، دستورالعمل‌های لازم را برای فعال‌سازی این اجتماعات تدوین کردیم تا تجربیات و ابتکارات معلمان تبادل و بازخورد مناسب دریافت شود، از این رو بازخوردها از سطح مدرسه تا سرگروه‌ها و سطح ملی رصد می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره فرایند توانمندسازی معلمان خاطرنشان کرد: چارچوب برنامه توانا، به صورت ملی، استانی و منطقه‌ای در حال اجرا است و تأکید اساتید بر شکل‌گیری روح جمعی و هویت حرفه‌ای در اجتماعات حضوری است و اینکه توانمندسازی تنها محدود به آموزش مجازی نباشد.

حکیم‌زاده افزود: در این دوره‌ها بر سه محور اساسی شامل صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان (طراحی آموزشی و تدریس فعال)، محیط یادگیری مثبت و استفاده مؤثر از فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی تأکید داریم و از مدیران کل استان‌ها انتظار است که برنامه‌های توانمندسازی استانی‌شان با سرفصل‌های مصوب ملی هماهنگ باشد.

وی بیان کرد: اجتماعات یادگیری معلمان بستر مهمی برای هم‌افزایی و ارتقای کیفی محتوای آموزشی است، ما به تفکیک استان، تولیدات محتوا را رصد و ارزیابی می‌کنیم و خواستار تداوم، نظارت هفتگی و مشارکت واقعی معلمان هستیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: محتوای آموزشی فقط از سوی سازمان پژوهش تولید نمی‌شود بلکه تعاملی دو سویه میان معلمان و سازمان پژوهش برقرار است، تولید محتوا باید پویاتر شود و همه منابع اعم از مقالات معتبر، متون تخصصی و تجربیات عملی در دسترس معلمان قرار گیرد، خواست ما از مدیران کل استان‌ها، پیگیری، راهبری و نظارت روزآمد و مرحله به مرحله است تا عدالت آموزشی و کیفیت‌بخشی واقعی محقق شود.

کد خبر 886085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.