مسیر اجرای خط دوم متروی قم مشخص شد

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تثبیت مسیر خط ۲ متروی قم گفت: پیشنهاد ما این است که مسیر پردیسان تا شهرقم همچون بعضی مسیرهای متروی مشهد و کرج به صورت سطحی اجرا شود تا سرعت اجرای پروژه افزایش پیدا کند.

حجت‌الاسلام قاسم روانبخش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم درباره آخرین وضعیت پروژه متروی قم اظهار کرد: در دولت شهید رئیسی، خط دوم مترو از دستور کار خارج شد چراکه تصمیم بر آن بود که پروژه منوریل فعال شود.

وی افزود: در آن زمان، شهردار وقت قم نیز با این تصمیم مخالف بود زیرا منوریل با مترو تفاوت دارد و کارکرد مترو را ندارد.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی گفت: مطالعات متعددی برای اجرای منوریل تا جاده پردیسان انجام شد، اما بررسی‌ها نشان داد که این پروژه هم هزینه‌های سنگینی دارد و هم از نظر ترافیکی توجیه‌پذیر نیست چراکه مسیر مورد نظر عمدتاً خالی از بار ترافیکی است.

حجت‌الاسلام روانبخش خاطرنشان کرد: اجرای منوریل تا پردیسان و یادگار امام، در آن زمان حدود ۳۰ همت اعتبار نیاز داشت در حالی که این طرح نمی‌توانست کارکرد مورد انتظار را محقق کند و در نهایت نیز کنار گذاشته شد و در مقابل وجود خط ۲ مترو قم ضروری بود، اما از اولویت خارج شده بود.

وی با اشاره به پیشرفت‌های خط یک مترو قم عنوان کرد: سال ۱۴۰۳ بودجه‌ای از محل اوراق به مبلغ ۵/۲ همت برای این پروژه در نظر گرفته شد و امسال نیز بودجه‌ای معادل یک‌هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان از محل اوراق برای ادامه عملیات پیش‌بینی شده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بودجه سال گذشته وصول و بخشی از حفاری تونل‌ها انجام شده است و تنها حدود ۸۰۰ متر تا یک کیلومتر از حفاری باقی مانده که هم‌اکنون در حال انجام است.

حجت‌الاسلام روانبخش تاکید کرد: در بازدیدی که حدود سه ماه پیش انجام شد، چند ایستگاه مترو با سرعت بالا در حال تکمیل است.

وی ادامه داد: مسیر میدان نو تا قلعه کامکار آماده بهره‌برداری است و تنها نیاز به تأمین واگن دارد.

نماینده مردم قم در مجلس گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده معاونت عمرانی وزارت کشور از پروژه بازدید کرد و تصمیم بر آن شد که واگن‌های خریداری‌شده از چین، برای قم نیز اختصاص پیدا کند.

حجت‌الاسلام روانبخش با اشاره به اهمیت تولید داخلی عنوان کرد: شهرداری قم نیز موظف شد مبلغی به‌عنوان پیش‌پرداخت تأمین کند و در کنار این مسیر، شورای اسلامی شهر قم و مدیریت شهری نیز در حال پیگیری خرید واگن از کارخانه واگن‌سازی اراک هستند که هم‌اکنون در حال تولید واگن است.

وی درباره خط ۲ مترو قم تصریح کرد: این خط که مسیر پردیسان را پوشش می‌دهد، در جلسه‌ای با حضور معاون عمرانی وزارت کشور و مدیرعامل سازمان قطار شهری قم، مورد تأکید قرار گرفت و تصمیم بر آغاز اجرای آن گرفته شد و پس از آن، دو جلسه دیگر نیز در وزارت کشور برگزار شد؛ در جلسه اول درباره واگن‌ها تصمیم‌گیری شد و در جلسه دوم تصویب اجرای خط ۲ پیگیری شد.

حجت‌الاسلام روانبخش اضافه کرد: در ادامه این روند، شورای عالی ترافیک تشکیل جلسه داد که در آن از خط ۲ مترو قم دفاع شد و اجرای آن به تصویب رسید؛ مطالعات این پروژه نیز آغاز شده و اکنون باید مسیر اجرای آن مشخص شود که آیا مترو از زیر زمین اجرا شود یا به‌صورت سطحی.

حجت‌الاسلام روانبخش تأکید کرد: پیشنهاد بر این بود که فاصله بین پردیسان تا شهر قم، مشابه بخشی از مسیر مترو مشهد یا کرج-تهران، به‌صورت سطحی اجرا شود چراکه این روش موجب تسریع در اجرای پروژه خواهد شد.

کد خبر 885479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.