حجتالاسلام قاسم روانبخش در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در قم درباره آخرین وضعیت پروژه متروی قم اظهار کرد: در دولت شهید رئیسی، خط دوم مترو از دستور کار خارج شد چراکه تصمیم بر آن بود که پروژه منوریل فعال شود.
وی افزود: در آن زمان، شهردار وقت قم نیز با این تصمیم مخالف بود زیرا منوریل با مترو تفاوت دارد و کارکرد مترو را ندارد.
نماینده قم در مجلس شورای اسلامی گفت: مطالعات متعددی برای اجرای منوریل تا جاده پردیسان انجام شد، اما بررسیها نشان داد که این پروژه هم هزینههای سنگینی دارد و هم از نظر ترافیکی توجیهپذیر نیست چراکه مسیر مورد نظر عمدتاً خالی از بار ترافیکی است.
حجتالاسلام روانبخش خاطرنشان کرد: اجرای منوریل تا پردیسان و یادگار امام، در آن زمان حدود ۳۰ همت اعتبار نیاز داشت در حالی که این طرح نمیتوانست کارکرد مورد انتظار را محقق کند و در نهایت نیز کنار گذاشته شد و در مقابل وجود خط ۲ مترو قم ضروری بود، اما از اولویت خارج شده بود.
وی با اشاره به پیشرفتهای خط یک مترو قم عنوان کرد: سال ۱۴۰۳ بودجهای از محل اوراق به مبلغ ۵/۲ همت برای این پروژه در نظر گرفته شد و امسال نیز بودجهای معادل یکهزار و ۹۰۰ میلیارد تومان از محل اوراق برای ادامه عملیات پیشبینی شده است.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بودجه سال گذشته وصول و بخشی از حفاری تونلها انجام شده است و تنها حدود ۸۰۰ متر تا یک کیلومتر از حفاری باقی مانده که هماکنون در حال انجام است.
حجتالاسلام روانبخش تاکید کرد: در بازدیدی که حدود سه ماه پیش انجام شد، چند ایستگاه مترو با سرعت بالا در حال تکمیل است.
وی ادامه داد: مسیر میدان نو تا قلعه کامکار آماده بهرهبرداری است و تنها نیاز به تأمین واگن دارد.
نماینده مردم قم در مجلس گفت: با پیگیریهای انجامشده معاونت عمرانی وزارت کشور از پروژه بازدید کرد و تصمیم بر آن شد که واگنهای خریداریشده از چین، برای قم نیز اختصاص پیدا کند.
حجتالاسلام روانبخش با اشاره به اهمیت تولید داخلی عنوان کرد: شهرداری قم نیز موظف شد مبلغی بهعنوان پیشپرداخت تأمین کند و در کنار این مسیر، شورای اسلامی شهر قم و مدیریت شهری نیز در حال پیگیری خرید واگن از کارخانه واگنسازی اراک هستند که هماکنون در حال تولید واگن است.
وی درباره خط ۲ مترو قم تصریح کرد: این خط که مسیر پردیسان را پوشش میدهد، در جلسهای با حضور معاون عمرانی وزارت کشور و مدیرعامل سازمان قطار شهری قم، مورد تأکید قرار گرفت و تصمیم بر آغاز اجرای آن گرفته شد و پس از آن، دو جلسه دیگر نیز در وزارت کشور برگزار شد؛ در جلسه اول درباره واگنها تصمیمگیری شد و در جلسه دوم تصویب اجرای خط ۲ پیگیری شد.
حجتالاسلام روانبخش اضافه کرد: در ادامه این روند، شورای عالی ترافیک تشکیل جلسه داد که در آن از خط ۲ مترو قم دفاع شد و اجرای آن به تصویب رسید؛ مطالعات این پروژه نیز آغاز شده و اکنون باید مسیر اجرای آن مشخص شود که آیا مترو از زیر زمین اجرا شود یا بهصورت سطحی.
حجتالاسلام روانبخش تأکید کرد: پیشنهاد بر این بود که فاصله بین پردیسان تا شهر قم، مشابه بخشی از مسیر مترو مشهد یا کرج-تهران، بهصورت سطحی اجرا شود چراکه این روش موجب تسریع در اجرای پروژه خواهد شد.



نظر شما