به گزارش خبرگزاری ایمنا، امروز در حوزه آموزش و پرورش و مدارس کودکان ایران زمین به سراغ موضوعاتی از جمله جلوهای نو از جهاد و ایثار شاگرد جوشکاری در قامت مدیر مدرسه، خلاقیت هنرجویان نسل Z کاشانی در تبدیل هنر به سرمایه، نجات معجزهآسای الینا با فداکاری معلم و اهدای اعضای دانشآموز اصفهانی از مباحثی است که در ادامه جزئیات بیشتر آن بیان شده است.

جلوهای نو از جهاد و ایثار شاگرد جوشکاری در قامت مدیر مدرسه
در دل یکی از هنرستانهای روستای فارفان از توابع شهرستان ورزنه، مردی ایستاده که مدیریت را نه در پشت میز، بلکه در کارگاه میلگرد و ملات، معنا کند، حسین توسلی با بیش از دو دهه مدیریت و ۳۴ سال سابقه خدمت، در قامت مدیری فداکار و ایثارگر، درس زندگی و اخلاقمداری را در مسیر شکوفایی استعدادها این مرز و بوم هموار سازد.
این مدیر پرتلاش که با شاگردی شبانهروزی و بیوقفه طی روزهای تعطیل پا به پای اوستای خیرساز با جوشکاری، سقفسازی و بهسازی کارگاره هنرستان روستای فارفان از توابع شهرستان ورزنه جلوهای نو از جهاد و ایثار را رقم زد، هنرستان را پل مستقیم آموزش و بازار کار دانست و گفت: هنرستانهای مناطق محروم همچون شهرستان ورزنه نیازمند حمایت ویژه است تا دانشآموزان بتوانند با داشتن تجهیزات و آموزشهای لازم، آینده شغلی مناسبی برای خود داشته باشند.

خلاقیت هنرجویان نسل Z کاشانی در تبدیل هنر به سرمایه
دو هنرجوی گرافیک از هنرستان کتابچی کاشان با اجرای نقاشی دیواری در مدارس ثابت کردند که آموزشهای فنی و هنری میتواند فراتر از یادگیری در کلاس، زمینهساز اشتغال و درآمدزایی شود، آنهم در پروژههایی که هنرجویان بسته به وسعت کار، از ۵۰ میلیون ریال تا ۲۰۰ میلیون ریال دستمزد دریافت میکنند.
هنرجویان نسل Z کاشانی، روایتگران قصهای بودند که روی دیوارهای خام و خاکستری نقش بست، دیوارهایی که حالا دیگر فقط دیوار نبودند، پنجرهای رو به رؤیا، بازی، لبخند و کودکی با طراحی شخصیتهای بانمک، طبیعت زنده، خطوط نرم و رنگهای شاد است که هر رهگذری را به تحسین وامیداشت.
«اشرف مهدی»، هنرآموز گرافیک هنرستان کتابچی کاشان گفت: این پروژه از دل درس مبانی هنرهای تجسمی در پایه دهم جوانه زد و با انگیزه و تلاش دو هنرجو به بلوغ رسید، آنها با ترکیب خلاقیت و مهارت، نشان دادند که آموزش هنر در هنرستانها میتواند به خروجیهای ملموس، اثرگذار و اقتصادی بینجامد.

نجات معجزهآسای الینا با فداکاری معلم
معلولیت محدودیت نیست؛ شعاری تکراری است که بسیار شنیدهایم، اما هستند کسانی که در قامت و لباس معلمی به این شعار جامه عمل پوشانیدهاند و با از خودگذشتگی در کلاس درس از مرزهای ایثار، تعهد و فداکاری فراتر رفتهاند. الهام نعمتی، آموزگار فداکار پایه اول ناحیه یک اصفهان که با نگاه انرژی مثبت به زندگی کلاسش پناهگاه امید است برای کودکی که با وجود معلولیت جسمی، تصمیم گرفته محدودیتها را کنار بزند و پا به پای همکلاسیها رویاهایش را زندگی کند.
این مربی توانا و پرتلاش با بیان اینکه در طول ۱۳ سال تدریس در سنین ابتدایی از دنیای پاک دانشآموزان حس و روحیه خاصی دریافت کردهام و هیچچیز به اندازه موفقیت آنها خوشحالم نمیکند، روایتگر الینا یکی از شاگرانش است و اظهار کرد: الینا از بدو تولد دچار مشکل جسمی بود و علاوه بر نداشتن توانایی در راه رفتن، دستانش هم به دلیل ضعف عضلات، قدرت کافی برای کنترل مداد و نوشتن نداشتند، خانوادهاش ترجیح داده بودند از ویلچر استفاده نکند تا حس استقلال او حفظ شود و در مدرسه، فردی همراهش بود که در رفتوآمد کمکش میکرد، اما در کلاس، همچون سایر دانشآموزان پشت نیمکت مینشست و میخواست مستقل درس بخواند، بنابراین با حمایتهای خانواده، مدرسه و همکلاسیها کمکم توانست دوره تحصیلی کلاس اول ابتدایی را پشت سر بگذارد.

اهدای اعضای دانشآموز اصفهانی؛ حیات بیماران نیازمند
در حادثهای تلخ، علی باقری، دانشآموز دبیرستان پسرانه نجفی ۲ ناحیه پنج آموزش و پرورش اصفهان، پس از تحمل ۹ روز کما به دلیل ضربه مغزی ناشی از تصادف موتورسیکلت، به دیار باقی شتافت، اما با ایثار و فداکاری بینظیر خانوادهاش، زندگی دوبارهای به چندین بیمار نیازمند پیوند عضو بخشید.
تیم پزشکی بیمارستان الزهرا (س) با دقت و مهارت، عمل جراحی اهدای اعضای بدن علی باقری را با موفقیت انجام داد و قلب، کبد، کلیهها و سایر اعضای قابل پیوند این جوان فداکار، به بیمارانی که در صف انتظار پیوند بودند، حیاتی دوباره بخشید، این اقدام نه تنها جان چندین نفر را نجات داد، بلکه بار دیگر اهمیت فرهنگ اهدای عضو را در جامعه به نمایش گذاشت.

