به گزارش خبرگزاری ایمنا، حجتالاسلام محسن کریمی در مراسم هیئت انصارالحسین (ع)، با اشاره به رسالت اجتماعی قرآن اظهار کرد: آیات قرآن تنها برای تعلیم عبادات فردی نازل نشدهاند، بلکه بخش قابلتوجهی از آنها مستقیماً ناظر به اصلاح اجتماعی است. دینی که صرفاً در نماز و روزه خلاصه شود اما در عرصه سیاست و اجتماع غایب باشد، دینی ناقص و کاریکاتوری است.
وی با استناد به آیه ۲۴ سوره انفال افزود: دعوت خدا و پیامبر فقط مربوط به مسائل عبادی نیست، بلکه مؤمنان موظفاند در هر عرصهای که نیاز به حرکت و مسئولیتپذیری اجتماعی است، لبیک بگویند. کنارهگیری از این عرصهها، به معنای بیتفاوتی نسبت به دین و نشانهای از نفاق پنهان است.
دبیر ستاد جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان اصفهان ادامه داد: آیه ۲۷ همین سوره، خیانت به خدا، رسول و امانتها را نهی میکند. این آیه نشان میدهد که ولایت اهلبیت (ع) نیز یک امانت الهی است که کوتاهی در یاری آن، خیانتی بزرگ محسوب میشود. همچنین در آیه ۲۸ تأکید شده که مال و فرزند ابزار آزمایش مؤمناند؛ کسی که بهخاطر این تعلقات از مسئولیت اجتماعی و یاری دین خدا عقبنشینی کند، در واقع از امتحان الهی سربلند بیرون نیامده است.
کریمی با بیان اینکه بسیاری از مردم زمان امام حسین (ع) اهل نماز و روزه بودند اما در عاشورا غایب شدند، خاطرنشان کرد: دلیل این غیبت، نگاه فردگرایانه به دین بود. تنها کسانی در کنار سیدالشهدا ماندند که نگاهی ولایی و اجتماعی به دین داشتند و حاضر شدند برای امام از جان، مال و آبرو بگذرند.
وی با اشاره به حدیث امام باقر (ع) تصریح کرد: دین اسلام بر پنج رکن استوار است که ولایت مهمترین آنهاست. دلیل این اهمیت هم روشن است؛ چراکه مردم اغلب نماز و روزه را انجام میدهند، اما در پذیرش ولایت اهلبیت (ع) و ورود به عرصههای اجتماعی، کمکاری میکنند.
دبیر ستاد جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان اصفهان، اسلام حداکثری را دینی دانست که تنها به عبادات فردی بسنده نمیکند و توضیح داد: در این نوع اسلام، فرد در میدانهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نیز با امام همراه است. شب عاشورا، شب ارزیابی همین آمادگی است که چه کسی از تعلقاتش برای ولی خدا میگذرد و چه کسی نه.
وی در ادامه گفت: تفاوت اسلام فردی با اسلام ولایی در همین جاست؛ اسلام فردی، در برابر مسئولیتهای اجتماعی عقبنشینی میکند، اما اسلام ولایی، انسان را تا پای فداکاری در همه عرصهها میکشاند. امام باقر (ع) نیز تأکید کردهاند که در قرآن، اشاره به ولایت بیش از نماز و روزه آمده است، چون مردم معمولاً آن دو را ترک نمیکنند، اما در پذیرش ولایت دچار چالشاند.
کریمی با اشاره به معنای واقعی شب عاشورا عنوان کرد: این شب فقط برای گریه و دعا نیست؛ بلکه شب تصمیم و سبک شدن از وابستگیهاست. باید با خود صادق باشیم که چه چیزی مانع همراهی ما با ولی خدا شده است؟ خانواده، مال، موقعیت یا ترس؟
وی با ذکر مثال مردم کوفه تأکید کرد: آنها نماز میخواندند و حتی امام حسین (ع) را دوست داشتند، اما چون نمیخواستند هزینه دهند، در روز امتحان، تنها گذاشتند. این خطر امروز هم وجود دارد؛ اگر ما نیز فقط عبادتکنیم اما در یاری جبهه حق ساکت باشیم، سرنوشتمان تفاوتی با کوفیان نخواهد داشت.
دبیر ستاد جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان اصفهان در پایان با اشاره به راه اصلاح جامعه گفت: اصلاح اجتماعی نیازمند حضور اسلام در همه شئون زندگی است، از اقتصاد و فرهنگ گرفته تا عدالت و ولایت. عاشورا به ما آموخت که اگر اسلام با ولایت همراه باشد، حتی ۷۲ نفر میتوانند جهان را تکان دهند. اما بدون ولایت، امت اسلامی سقوط خواهد کرد. خداوند در قرآن وعده داده است: «فَإِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أقدامَکُم»؛ اگر خدا را یاری کنید، او شما را یاری کرده و گامهایتان را استوار خواهد ساخت.



نظر شما