به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از ساینس دیلی، پژوهشگران دانشگاه ایالتی واشنگتن در همکاری با اداره بهداشت عمومی سیاتل و کینگ کانتی هشدار دادهاند که طراحی فریبنده بستهبندی خوراکیهای حاوی کانابیس موجب شده نوجوانان این محصولات را با تنقلات سالم یا خوراکیهای معمولی اشتباه بگیرند.
شکلاتهایی با تصویر توتفرنگی، نوشابههایی با برچسب «ویگن» و آدامسهایی با طراحیهای مینیمال سبزرنگ حالا بخشی از بستهبندیهای خوراکیهای حاوی THC شدهاند که ظاهری «بیخطر» دارند، اما محتوایی گیجکننده و گمراهکننده.
جسیکا ویلابای، استاد کالج ارتباطات مورو در دانشگاه ایالتی واشنگتن و یکی از نویسندگان مقاله، در اینباره میگوید: «ما از اینکه نوجوانان چقدر این محصولات را طبیعی، سالم و مد روز تلقی میکردند، شگفتزده شدیم. طراحیهای رنگی و کلمات آرامبخش، این خوراکیها را شبیه به اسنکهایی بیضرر جلوه داده است.»
در این مطالعه، ۲۸ نوجوان بین ۱۳ تا ۱۷ سال در ایالت واشنگتن با رضایت والدین خود در جلسات آنلاین شرکت کردند و تصاویر واقعی محصولات را بررسی کردند، واکنش آنها نسبت به رنگ، برچسبها و طراحیهای گرافیکی تحلیل شد.
برخی یافتههای کلیدی پژوهش:
- طراحی رنگی و استفاده از تصاویر میوهای بیشترین جذابیت را برای نوجوانان داشت
- واژگانی مثل «ویگن» و «محلی» موجب میشد محصول حس سالمبودن داشته باشد
- برخی نوجوانان اعلام کردند از بستهبندیها در اتاق یا پستهای شبکههای اجتماعی استفاده میکنند
- نوجوانانی که تجربه یا تماس قبلی با کانابیس داشتند، بیشتر متوجه هشدارها و اطلاعات دوز میشدند، در حالیکه دیگران آنها را نادیده میگرفتند
استیسی هاست، نویسنده ارشد مقاله تأکید میکند: «جذابیت این بستهبندیها تنها به ظاهرشان نیست، بلکه به معنایی است که در ذهن نوجوانان تداعی میشود: سلامت، طبیعتگرایی، و حتی هویت فرهنگی.»
مطالعه در نشریه Journal of Health Communication منتشر شده و هدف آن آگاهیبخشی به سیاستگذاران برای تدوین مقررات دقیقتر درباره بستهبندی محصولات حاوی کانابیس است.
سارا راس-وایلس، مدیر برنامه پیشگیری از مصرف کانابیس در نوجوانان، میگوید: «این اولین باری است که صدای خود نوجوانان را مستقیماً در مقرراتگذاری میشنویم. اگر میخواهیم کانابیس را از دسترس و ذهن نوجوانان دور کنیم، باید از خودشان یاد بگیریم چه چیزی آنها را جذب میکند.»
گامهای پیشنهادی محققان:
- بازنگری در طراحی برچسبها و نمادها برای وضوح بیشتر
- حذف واژگان گمراهکنندهای مثل «سالم»، «ویگن»، یا «محلی» در محصولات کانابیس
- ارائه آموزشهای هدفمند درباره نمادها و هشدارهای محصولات حاوی THC
به گفته پژوهشگران، تغییرات گستردهای چون سادهسازی کامل بستهبندیها شاید دشوار باشد، اما میتوان با اصلاحات جزئی و هوشمندانه، از جذابیت بیش از حد این محصولات برای نوجوانان کاست.


نظر شما