به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از اسپیس، مخزن نیتروژن یادشده که مسئول تأمین گاز خنککننده و پاککننده خطوط سوخت است، از ورقهای فولادی نازک و جوشهای دقیق ساخته شده بود تا وزن کلی سیستم کاهش پیدا کند. در جریان تست پر کردن و فشاردهی، یکی از مخازن دچار خستگی مکانیکی ناشی از فشار بیش از حد شد و توزیع نامتوازن تنش در محل اتصال ورقهاموجب پدید آمدن ترکهای خرد و شکست ناگهانی یکی از خطوط تأمین گاز گردید؛ نشت فوری نیتروژن مایع به داخل خطوط حامل متیلهیدرازین و اکسیژن مایع، مخلوطی فوقالعاده انفجاری ایجاد کرد که در اثر تماس با هوای اطراف، خودبهخود مشتعل شد.
مطالعات و آزمونهای غیرمخرب روی قطعات پارهپارهشده نشان دادند ضخامت ورقها و کیفیت جوش متناسب با فشار طراحیشده نبوده است. در پی آن، با آزمایش پروتوتایپهای تقویتشده مشخص شد افزایش ۱۵–۲۰ درصدی ضخامت ورق در نقاط بحرانی و استفاده از جوشهای چندگذر میتواند مخازن را در برابر فشارهای عملیاتی مقاوم سازد. بازطراحی نهایی شامل بهکارگیری فولاد با تلرانس ضخامت بیشتر، پیادهسازی جوشکاری رباتیک پیشرفته و نصب حسگرهای فشار و دما در نزدیکی مفاصل و ورودی / خروجیهای گاز برای پایش لحظهای شرایط کاری است. علاوه بر این، چندین آزمون فشارسنجی کنترلشده، ارتقای دوره نگهداری تحت نظارت تیم کیفیت و بازرسیهای دقیق پیش از هر پرتاب نیز پیشبینی شده است. اسپیسایکس اعلام کرده پس از اعمال این اصلاحات، نخست در پایگاه بوکا چیکا وضعیت سکوی نگهداری مخازن را آزمایش و سپس مراحل پروازی استارشِیپ SN15 و نمونههای بعدی را دنبال خواهد کرد. تأکید شده که بررسیهای فنی با حداکثر دقت تا حصول اطمینان کامل از ایمنی سیستم ادامه خواهد داشت.



نظر شما