از خیبر تا تل‌آویو؛ باطل هرچقدر مستحکم در برابر حق فرو می‌ریزد

برخوردهای امروز جمهوری اسلامی ایران با رژیم صهیونیستی، تنها یک تقابل سیاسی یا نظامی نیست؛ بلکه امتداد تاریخی یک رویارویی عمیق‌تر است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، برخوردهای امروز جمهوری اسلامی ایران با رژیم صهیونیستی، تنها یک تقابل سیاسی یا نظامی نیست؛ بلکه امتداد تاریخی یک رویارویی عمیق است؛ مواجهه‌ای که ریشه در صدر اسلام دارد و اکنون در ابعاد منطقه‌ای و تمدنی بازتعریف شده است؛ برای فهم امروز باید به مدینه، خیبر و روزهایی که فتنه یهود با شمشیر عدالت علی (ع) پاسخ گرفت، بازگردیم.

رژیم صهیونیستی، مسئله‌ای یکی دو ساله نیست

بسیاری از تحلیل‌گران غربی، جنگ ایران و اسرائیل را نزاعی متأخر، ناشی از تضاد منافع یا کشاکش ژئوپلیتیکی می‌دانند؛ اما درک عمیق این مسئله، ما را به یک حقیقت فراموش‌شده می‌رساند؛ مواجهه اسلام و یهود، از نخستین روزهای بعثت پیامبر (ص) آغاز شد و هنوز به پایان نرسیده است.

یهود در صدر اسلام

نحوه مواجهه اسلام با یهود از همان سال‌های نخست بعثت، یکی از جدی‌ترین چالش‌های اجتماعی، سیاسی و اعتقادی جامعه نوپای اسلامی بود؛ برخلاف تصوری که یهودیان در نخستین مواجهه‌ها با مسلمانان به‌عنوان اهل کتاب و بخشی از جامعه اهل مدینه در نظر گرفته شدند، اما روند تاریخی این رابطه نشان داد که این همزیستی نه از سر اعتقاد مشترک، بلکه محصول مصلحت و فریب بود.

در صدر اسلام، یهودیان سه قبیله اصلی در مدینه یعنی بنی‌قینقاع، بنی‌نضیر و بنی‌قریظه علی‌رغم پیمان با پیامبر، در بزنگاه‌ها با دشمنان اسلام هم‌پیمان شدند، اطلاعات نظامی دادند و حتی در جنگ احزاب، قبیله بنی‌قریظه با مشرکان همکاری مستقیم کرد؛ پیامبر اسلام با آن‌ها نه به‌دلخواه، بلکه پس از استدلال، گفت‌وگو و پیمان، برخوردی مسالمت‌آمیز در پیش گرفت؛ اما با استمرار خیانت‌ها، برخوردهای قاطع نیز آغاز شد.

در این میان، نبرد خیبر نقطه اوج درگیری با یهود به‌مثابه یک جریان سازمان‌یافته نظامی، سیاسی و اقتصادی بود؛ قلعه‌های خیبر با ساختار پیچیده دفاعی، به پناهگاه بزرگ‌ترین سران یهود تبدیل شده بود، آنان نه تنها به تدارک جنگ و ائتلاف با دشمنان اسلام می‌پرداختند، بلکه کانونی برای توطئه، ترور و ایجاد ناامنی در اطراف مدینه ساخته بودند.

خیبر؛ نقطه اوج تقابل اسلام و یهود

در ماجرای خیبر، یهودیان باقی‌مانده به دژی نظامی و اقتصادی در شمال مدینه پناه بردند و آن‌جا را به پایگاه برنامه‌ریزی علیه اسلام تبدیل کردند؛ پیامبر اسلام برای مقابله با این تهدید سپاهی را روانه خیبر کرد و پرچم نبرد را به امام علی (ع) سپرد.

در این فضا، نقش امام علی (ع) نه‌فقط در فتح نظامی خیبر، بلکه در نوع مواجهه با جریان یهودی اهمیت دارد؛ فرماندهی او بر نبردی سخت، با تاکتیک شهامت و نفوذ مستقیم به قلب دشمن، تصویر روشنی از الگوی نبرد تمدنی اسلام با یهود نشان می‌دهد، نه تهاجم صرف، نه صلح منفعلانه؛ بلکه درهم‌شکستن دژهای قدرت با تکیه بر باور و ایمان.

فتح خیبر، صرفاً یک پیروزی نظامی نبود؛ بلکه یک شکست راهبردی برای فتنه یهود در جزیره‌العرب بود؛ از آن پس، پروژه سلطه‌طلبی یهود در جهان اسلام برای مدتی به محاق رفت؛ این الگوی نبرد اکنون، پس از قرن‌ها، در مواجهه جمهوری اسلامی ایران با رژیم صهیونیستی، بار دیگر احیا شده است.

تداوم یک راه، تحقق یک وعده

پس از انقلاب اسلامی، بار دیگر منطق ظلم‌ستیزی به صحنه آمد؛ جمهوری اسلامی، با الهام از همان مبانی صدر اسلام، نه‌تنها با رژیم صهیونیستی سازش نکرد، بلکه آن را غده‌ای سرطانی دانست، تشکیل محور مقاومت در لبنان، سوریه، عراق، یمن و فلسطین، بازتعریفی از همان استراتژی مقابله با این رژیم منحوس بود.

رژیم صهیونیستی در طول دهه‌های گذشته با اشغال فلسطین، آوارگی میلیون‌ها انسان و با نفوذ اطلاعاتی، عملیات تروریستی و جنگ ترکیبی علیه جبهه مقاومت فعالیت کرده است؛ ایران نیز به‌عنوان پشتیبان اصلی محور مقاومت، آماج این اقدامات بوده است.

آن‌چه مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته بارها هشدار داده‌اند که رژیم صهیونیستی ۲۵ سال آینده را نخواهد دید، امروز از سطح شعار به سطح عملیات رسیده است؛ وعده فروپاشی رژیم صهیونیستی، وعده‌ای صرفاً سیاسی نیست و ریشه در سنت‌های الهی دارد.

به گزارش ایمنا، امروز ما در برابر همان پروژه‌ای ایستاده‌ایم که ۱۴۰۰ سال پیش در خیبر ایستاده بودیم؛ از مدینه تا خیبر، از تهران تا تل‌آویو، یک منطق ادامه دارد؛ باطل، هرچقدر هم که مستحکم باشد، در برابر حق فرومی‌ریزد.

کد خبر 875850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.