به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت ارشاد، نشست خبری و مراسم افتتاحیه نمایشگاه سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر در بخش لباس، کیف و کفش و جواهرات توسط کارگروه ساماندهی مد و لباس در مجموعه فرهنگی آسمان تهران برگزار شد. محسن گرجی، در ابتدای این نشست اظهار کرد: فرایند بررسی آثار در دو بخش و با چهار نوبت ارزیابی انجام شدهاست. از میان ۳ هزار و ۲۰۰ اثر ارسالی توسط حدود هزار و ۳۰۰ طراح، بیش از ۲۰۰ طرح در مرحله اول پذیرش شدند که داوری نهایی این آثار با حضور نخبگان دانشگاهی و صنعتی انجام شد.
وی افزود: گروههای منتورینگ (گروههایی که افراد باتجربه و متخصص در آن به افرادی که به دنبال راهنمایی و آموزش هستند کمک میکنند تا رشد کنند و مهارتهای خود را توسعه دهند) در استانهای مختلف راهاندازی شد و تلاش کردیم امسال کانونهای هدایت و راهبری را با نگاه عدالت محور گسترش دهیم تا از کل ظرفیتهای کشور بهرهمند شویم.
استعدادهای وطنی
دبیر سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر با اشاره به تغییر رویکرد جشنواره مد و لباس فجر در حوزه پژوهش گفت: در این دوره، بخش پژوهشی برونسپاری شد و دیگر فراخوان مقاله نداشتیم. به این ترتیب تیمی از بخش خصوصی با همکاری دانشگاه الزهرا مسئولیت این بخش را برعهده داشتند. نشستهایی با ویژندها برگزار کردیم، پایگاههای منتورینگ را به بخش خصوصی سپردیم و از روز اختتامیه نیز قرار است یک پایگاه توانافزایی غیرمتمرکز راهاندازی شود که مأموریت شبکهسازی و اتصال طراحان به بازار را بر عهده دارد.
گرجی افزود: سیاست کلی جشنواره، واگذاری مسئولیتهای اجرایی و حمایتی به بخش خصوصی است تا بستر حرفهایتری برای رشد صنعت مد و لباس فراهم شود. مهمتر از خود طرحها، طراحها هستند. ایران پر از استعداد است، امروز به ۲۰۰ گروه خوب رسیدیم که نباید رها شوند، مدلهای دانشگاه استنفورد و ژاپن را بومیسازی کردیم، این استعدادها ذیل رویداد فجر در قالب برگزیدگان جشنواره مشخص میشوند. تلاش داریم امسال دو جشنواره یکی خرداد و دیگری ایام دهه فجر داشتهباشیم.
وی ادامه داد: در ایران حداقل یک میلیون نفر در حوزه پوشاک فعال هستند و ۲۵۶ صنف توزیعی در بخش توزیع پوشاک و ۲۰ هزار واحد تولیدی صنعت کفش فعال داریم. بازار ۱۰ میلیارد دلاری را صنعت مد و لباس دارد که بسیار قابلتوجه است و یک صنعت کاملاً مردمی است و حداقل منابع از حاملهای انرژی را استفاده میکند و عملاً در آن انحصاری وجود ندارد.
دبیر جشنواره مد و لباس فجر با اشاره به این نکته که بسیاری از کشورها با صنعت پوشاک، تولید ناخالص داخلی خود را افزایش میدهند از اهداف این جشنواره گفت: در جشنواره فجر امسال ۷۰۰ تیم، ۳ هزار و ۳۰۰ اثر ارسال کردند که در مرحله اول طرحها دریافت شد که ۲۱۴ تیم انتخاب شدند. در طول جشنواره آثار به نمایش گذاشته میشود و هر اثر بیشترین امتیاز را کسب کند، برگزیده خواهد شد. اگر ویژندها همکاری کنند، برای ۱۵ برگزیده این دوره برنامههای توانافزایی برگزار خواهد شد.
اشتباه دهه ۷۰ تکرار نشود
در ادامه قادر آشنا دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور اظهار کرد: ما ایرانی هستیم، هویتی داریم و این هویت اجزایی دارد. ایرانی بودن ما به زبان، پوشاک و فرهنگ ما است که اگر اینها را از ما بگیرند، دیگر ایرانی نخواهیم بود، پس باید از ایرانی بودن و هویتمان دفاع کنیم. اگر پوشاک ما تغییر پیدا کند، دیگر به چه چیزی میتوانیم ببالیم؟
وی افزود: در حوزه پوشاک باید تلاش کنیم از هویتمان دفاع کنیم. پوشاک ما باید قصه داشته و برگرفته از فرهنگ ما باشد. همه ما در این حوزه مسئولیت داریم و مد ما باید متناسب با فرهنگمان پیشتاز باشد نه اینکه دنبالهرو مد دیگران باشیم. همچنین مد باید ارزان به دست مردم برسد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور کار ویژه جشنواره را کشف استعداد دانست و گفت: این به منزله ندیدن بزرگان نیست و باید پیشکسوتان در جشنوارهها حضور داشته باشند، اما باید جشنوارهها محل کشف استعدادها باشد. شعار کشف ایران شعار مناسبی است و این شعار همیشه باید در جشنوارهها وجود داشته باشد و تلاش کنیم جشنواره با کل اجزای مد و لباس در طول سال ارتباط داشته باشد.
در بخش دیگری از این نشست سومبات هاکوپیان، رئیس انجمن طراحان ایران اظهار کرد: از ناحیه سیاستگذاری دولتی کمتر به این حوزه توجه شدهاست. فراموش نکنید با یک صنعت اجتماعی و مردمی سروکار دارید، بنابراین به آن توجه کنید تا اشتباه دهه ۷۰ در این صنعت دوباره اتفاق نیفتد. هرگاه صنعت پوشاک را ندید بگیرید، صنعت نساجی را به خاک سپردهاید. از مسئولان درخواست دارم به دانشجویان متعدد رشتههای طراحی لباس توجه کنند.
وی بیان کرد: پیشنهاد تشکیل موزه لباس اقوا، را قبلتر مطرح کردم؛ اما هنوز محقق نشده ولی همچنان پیگیر آن هستم.
رئیس انجمن طراحان گفت: به این جشنواره از جنبه هنری باید نگاه کرد و از هر طرح ارائه شده میتوان دهها طرح برای پوشش در اجتماع استخراج کرد. هر کدام از این طرحها میتواند یک هنر فراموش شده در یک نقطه کشور را دوباره احیا و زنده کند.




نظر شما