نقش هدایت تحصیلی در ساخت آینده شغلی و تحصیلی دانش‌آموزان

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به نقش کلیدی هدایت تحصیلی در ساخت آینده شغلی و تحصیلی دانش‌آموزان گفت: فرایند هدایت تحصیلی باید مبتنی بر چهار عامل علاقه، استعداد، امکان اجرا و نیاز جامعه باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از آموزش و پرورش، مصطفی آذرکیش در نشست برخط هم‌اندیشی معاونان آموزش متوسطه ادارات کل آموزش و پرورش قطب پنج کشوری با تأکید بر اهمیت نقش کارشناسان استانی در فرایند سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی آموزشی، خواستار تحول در نظام هدایت تحصیلی و توسعه کیفیت و عدالت آموزشی در سراسر کشور شد و با اشاره به نقش کلیدی هدایت تحصیلی در ساخت آینده شغلی و تحصیلی دانش‌آموزان اظهار کرد: فرایند هدایت تحصیلی باید مبتنی بر چهار عامل علاقه، استعداد، امکان اجرا و نیاز جامعه باشد، لازم است این فرآیند در دوره متوسطه اول به‌عنوان مرحله استعدادیابی و هویت‌یابی به‌درستی اجرا شود تا دانش‌آموزان بتوانند انتخابی آگاهانه و هدفمند داشته باشند.

وی با اشاره به افزایش اقبال به هنرستان‌ها و آموزش‌های مهارتی افزود: بر اساس تأکید وزیر آموزش و پرورش، باید با برنامه‌ریزی دقیق از مرز ۵۰ درصد در پوشش آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش عبور کنیم، این هدف، مستلزم استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود، از جمله تعامل سازنده با دستگاه‌های اجرایی، بخش خصوصی و به ویژه سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور که آمادگی خود را برای در اختیار قرار دادن فضاهای آموزشی اعلام کرده‌اند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به لزوم ارتقای کیفیت آموزشی و توسعه عدالت آموزشی تصریح کرد: غنی‌سازی محیط‌های یادگیری، گسترش پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی و تقویت ارتباطات درون و برون‌سازمانی، از جمله محورهای اصلی تحقق نهضت عدالت آموزشی در وزارت آموزش و پرورش است و این مهم باید به صورت متوازن در همه مناطق کشور، به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار، پیگیری شود.

آذرکیش با تأکید بر نقش مشارکتی استان‌ها در تصمیم‌سازی‌های کلان خاطرنشان کرد: نظرات و تجربیات کارشناسان و معاونان آموزش استان‌ها، به عنوان کارشناسان اصلی مرتبط با مناطق آموزش و پرورش و محیط مدرسه، برای ما بسیار ارزشمند است، تصمیم‌گیری‌های وزارتخانه، ناظر بر تعامل مستمر و بهره‌گیری از ظرفیت فکری و تجربی استان‌ها خواهد بود.

وی گفت: توسعه متوازن در دوره متوسطه و افزایش سهم آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش، به‌ویژه افزایش سهم رشته ریاضی، استفاده از ظرفیت هنرستان‌های جهادی و تعاملات چندسویه بین بخشی از برنامه‌های پیش‌رو برای ارتقای کیفیت آموزش و تحقق سند تحول بنیادین است.

کد خبر 873276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.