به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دولت، زهرا بهروزآذر با اشاره به زمینههای تدوین این «دستورالعمل جامع پیشگیری از خشونت علیه زنان» اظهار کرد: پس از استرداد لایحه منع خشونت علیه زنان از مجلس که به دلیل تغییرات ماهوی و جدی صورت گرفته در آن انجام شد، در نامهای به معاون اول رئیسجمهور از ایشان خواستیم به دلیل اهمیت مسئله پیشگیری از خشونت علیه زنان، باید خود دولت راهکارهایی در این زمینه طراحی و اجرا کند، چراکه لایحه موردنظر در مجلس بهخوبی پیش نرفت و به همین دلیل میتوان در حوزه اختیارات دولت و دستگاههای اجرایی درون دولت، اهداف و برنامههای این لایحه را اجرایی کرد. بر همین اساس، معاون اول محترم رئیسجمهور، طی نامهای به دفتر دولت، خواستار آن شدند که تدوین «دستورالعمل جامع پیشگیری از خشونت علیه زنان» در دستورکار کمیسیونهای دولت قرار بگیرد.
وی با اشاره به اینکه امیدواریم هرچه زودتر این دستورالعمل جامع پیشگیری از خشونت تدوین شده و از سوی دولت به دستگاههای اجرایی و وزارتخانههای مختلف ابلاغ شود، درباره برخی جزئیات و رویکردهای این دستورالعمل که تا اطلاع ثانوی جایگزین لایحه پیشگیری از خشونت علیه زنان خواهد بود، گفت: در لایحه مورد نظر، خشونت یک فرآیند چرخهای تعریف میشد که در واقع هم همین ویژگی را دارد، به این معنی که خشونت از چرخهای آغاز میشود و در نهایت به صورت خشونت ظاهری یا رفتاری، در مرحله پایانی بروز و ظهور مییابد.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: سوال این بود که این چرخه خشونت از کجا آغاز میشود و چه افرادی به خشونت روی میآورند؟ پاسخ این بود که کسانی این وضعیت را خواهند داشت که مهارتهای حل مسئله و مهار خشونت را ندارند یا نیاموختهاند، به همین دلیل آموزش و پرورش و آموزش در مدارس، یکی از اولین کانونهایی است که باید آموزش مهار خشونت و آموزش حل تعارض در آنها دنبال شود تا خشونت در مراحل اول آنها مهار شود.
وی تأکید کرد: در زمینه خشونت علیه زنان، باید این مسئله را از طریق آموزشهای پایهای در مدارس دنبال کرد تا دانشآموزان از سنین پایین مهارتهای کنترل خشم و کنترل تعارضها را بیاموزند.
بهروزآذر در پاسخ به اینکه در این دستورالعمل جامع، برای تأمین امنیت زنان در حملونقل عمومی و اساساً در فضای شهری چه تدابیری اندیشیده شده است، اظهار کرد: در زمینه پیشگیری از خشونت علیه زنان، در این دستورالعمل، مسائل متنوعی چون حملونقل امن، رفع فضاهای بیدفاع شهری و ایمنسازی فضاهای شهری برای زنان در دستورکار قرار دارد.
وی در پاسخ به اینکه «حمل و نقل عمومی امن برای زنان» با چه سازوکارهایی محقق میشود، گفت: هدف از این موارد که برشمرده شد، تأمین و تعریف شهر امن برای زنان است.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده درباره چیستی شهر امن، به تجربه حضور در شهرداری تهران در سال ۱۳۹۷ اشاره کرد و افزود: در سال ۹۷ در شهرداری تهران طرحی به نام «شهر امن» را برای زنان اجرا کردیم، در این طرح که به صورت اولیه در منطقه ۱۰ شهر تهران اجرا شد، کانونهای بحث زنان را ایجاد کردیم و در این کانونهای بحث، از زنان سوال میشد که از خانه تا اولین جایی که خدمات دریافت میکنید، به طور مثال میوهفروشی یا هر جای دیگر، از چه مسیرهایی عبور میکنید و کجا احساس ناامنی میکنید؟
بهروزآذر ادامه داد: در این گفتوگوها و کانونهای بحث، انواع ناامنی را که زنان در محیطهای شهری احساس میکردند شناسایی کردیم، که سازوکارهای رفع این ناامنیها در همه مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران اجرا شد.» «آنچه بیش از هر چیز برای زنان اهمیت داشت و باعث احساس ناامنی آنان در محیطهای شهری میشد، دسترسی نداشتن به حملونقل عمومی، بویژه در زمانهای صبح زود یا شب بود، به این معنی که اگر زنی هنگام صبح برای کاری یا رسیدن به محل کار از خانه خارج میشد یا شب هنگام قصد بازگشت به محیط امن خانه را داشت، به دلیل دسترسی نداشتن به حملونقل عمومی احساس ناامنی میکرد.
وی گفت: پس از شناسایی این مسئله، مردم با سامانه ۱۳۷ شهرداری تماس میگرفتند و این نقیصه را گزارش میکردند و شهرداری نیز در اسرع وقت برای تأمین این نیازها و رفع ناامنیهای شهری اقدام میکرد. این مشکلات در حوزه حملونقل عمومی برای زنان، در دستورالعمل جامع پیشگیری از خشونت هم لحاظ خواهد شد و ما در این دستورالعمل با پیشبینی دوباره چنین سامانههایی، تلاش خواهیم کرد با کمک وزارت کشور و دیگر نهادهای دولت، امنیت هرچه بیشتر در فضاهای شهری، بویژه در حوزه حملونقل عمومی برای زنان فراهم شود.


نظر شما