به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، عروسکهای لابوبو، موجوداتی کوچک، نرم و کمی ترسناک با بدنهای پشمالو و لبخندهای تیز هستند که بهتازگی در شبکه اجتماعی تیکتاک به یکی از محبوبترین ترندهای جمعآوری تبدیل شدهاند. این عروسکها ابتدا توسط هنرمند هنگکنگی «کاسینگ لانگ» برای مجموعه کتابهای تصویریاش به نام: هیولاها» خلق و از سال ۲۰۱۹ در قالب فیگورهای کوچک و بهویژه به شکل آویز کیف، توسط شرکت اسباببازیسازی پاپ مارت تولید شدند. از آن زمان، محبوبیت این عروسکها بهشدت افزایش پیدا کرد و میتوان گفت همه میخواهند یکی از آنها را داشته باشند.
لابوبو نهتنها یک عروسک ساده نیست، بلکه نمادی از ترندهای نوین جمعآوری و مصرف بزرگسالان است که در فضای شبکههای اجتماعی و فرهنگ پاپ بهشدت مورد توجه قرار گرفته است، اما هیجان بیش از حد و رفتارهای پرخاشگرانه بعضی از مشتریان موجب شده فروش این محصول در بریتانیا بهطور موقت متوقف شود تا شرایط به حالت عادی بازگردد.

لابوبو؛ عروسکهای کوچک با جذابیتی بزرگ
شرکت تولیدکننده بهتازگی تصمیم گرفته است فروش این عروسکها را در ۱۶ فروشگاه خود در بریتانیا تا ماه ژوئن متوقف کند. این اقدام به دلیل نگرانیهای ایمنی و گزارشهایی از درگیریهای فیزیکی میان مشتریان در فروشگاهها اتخاذ شد. در یکی از فروشگاههای لندن، مشتریان برای به دست آوردن نسخههای جدید لابوبو صف کشیده و حتی درگیریهایی بین کارکنان و مشتریان رخ داده است. شاهدان اظهار کردهاند که مردم فریاد میزدند و اعتراض میکردند که چرا دیگر لابوبو وجود ندارد و درگیریهایی بین کارگران و مشتریان رخ داده است.
روند محبوبیت لابوبو بهطور عمده مدیون شبکه اجتماعی تیکتاک است که در آن بیش از ۱.۴ میلیون پست با هشتگ #Labubu منتشر شده است. این روند پس از آن شدت گرفت که اعضای گروههای محبوب پاپ نیز این عروسکها را به کیف خود آویزان کردند. کاربران تیکتاک و دیگر شبکههای اجتماعی ویدئوهای از آنباکسینگ (جعبهگشایی)، مجموعهداری و حتی بافتنی عروسکهای دستساز لابوبو را به اشتراک میگذارند.

قیمت این عروسکها در بریتانیا بین ۱۳.۵ تا ۵۰ پوند است، اما نسخههای کمیابتر قیمتهای بسیار بالاتری دارند و بعضی از فروشندگان در بازارهای آنلاین همچون ایبی و وینتد آنها را با قیمتهای چند صد پوندی به فروش میرسانند. این موضوع موجب شده که دلالان با خرید انبوه نسخههای جدید، قیمتها را بهشدت افزایش دهند و خریداران واقعی را از دسترسی به عروسکها محروم کنند؛ این موضوع یکی از دلایل اصلی بروز درگیریها و نارضایتیهای اخیر است.
محبوبیت انفجاری عروسکهای ترسناک و بامزه لابوبو
عروسکهای لابوبو به دلیل ظاهر ترکیبی خود از شیرینی و ترسناکیشان محبوب شدهاند؛ موجوداتی که هم بامزه و هم کمی عجیب و غریب هستند. این ترکیب موجب شده لابوبو و عروسکهای مشابه مانند سانی انجلز که ظاهری معصوم اما نگاهی مشکوک دارند، در میان بزرگسالانی که بهدنبال اشیای نوستالژیک و آرامشبخش هستند، طرفداران زیادی پیدا کنند. این پدیده در دنیای اسباببازیها بهعنوان بازار «کیدالت kidult » شناخته میشود؛ جایی که بزرگسالان بهطور فزایندهای به خرید اسباببازیهای نرم و بامزه برای خود روی آوردهاند تا از استرسها و اضطرابهای روزمره بکاهند.

توقف فروش لابوبو در فروشگاههای بریتانیا یک اقدام استراتژیک از سوی تولیدکننده است تا ایمنی مشتریان را تضمین کند و نظم را به فروشگاهها بازگرداند. با این حال تحلیلگران هشدار میدهند که این توقف میتواند تقاضا را افزایش دهد و بازار فروش مجدد و حتی فروش نسخههای تقلبی را داغتر کند. شرکت پاپ مارت در حال کار روی سیستمی عادلانهتر برای عرضه مجدد این عروسکهاست تا هم طرفداران واقعی بتوانند به آنها دسترسی داشته باشند و هم از مشکلات ناشی از فروش مجدد جلوگیری شود.


نظر شما