جوان‌باوری امام خمینی (ره) ریشه در توحید عرفانی ایشان داشت

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به نقش امام خمینی (ره) برای حضور جوانان در عرصه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: اینکه یک حکیم، عارف و فقیه در سن ۸۰ سالگی تاثیرگذاری شبکه‌ای و اثرگذار بر نسل نوجوان و جوان بگذارد تنها ریشه در توحید عرفانی ایشان داشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در گفت‌وگویی اظهار کرد: نگرش امام خمینی (ره) توحیدی و عرفانی بود و این توحید عرفانی را در عرصه مسائل سیاسی و اجتماعی جاری کردند.

وی با یادآوری خاطراتی از دوران امام راحل و پیروزی انقلاب اسلامی افزود در آن دورانی که انقلاب اسلامی پیروز شد، یک نوجوان ۱۳ ساله بودم که در مقطع راهنمایی درس می‌خواندم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: در آن دوران، با توجه به سنی که داشتم، امام را دارای شخصیتی بسیار عجیبی می‌دیدم. به هر حال شناخت کافی از ایشان نداشتم چون معرفت لازم نسبت به امام (ره) آن موقع نبود اما سخنان و تأثیرگذاری ایشان قابل توجه بود.

خسروپناه ادامه داد: وقتی امام خمینی (ره) از فرانسه به تهران آمدند و بلافاصله رهسپار قم شدند، با مرحوم پدرم به دیدار ایشان رفتیم که در منزل یکی از علما مستقر بودند و از نزدیک امام را زیارت کردیم. چهره نورانی، کلام عیسوی و اثربخش امام به طرز عجیبی بر دل‌های همه نوجوانان و جوانان، حتی میان‌سالان می‌نشست.

وی معتقد است که تأثیر آثار کلامی و معرفتی امام در چند دوره از نسل‌های آن زمان معجزه‌ای بود که قابل توصیف نیست.

جنس نگرش امام توحید عرفانی بود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در توصیف جایگاه و نفوذ کلام امام راحل گفت: به طور معمول عرفا در دل‌های مردم جا دارند اما اینکه عارفی در قامت امام بتواند حیات سیاسی و اجتماعی جدیدی را در جامعه ایجاد و قلوب را متأثر کند و بدرخشد و جوانان و نوجوانان با تاسی از اندیشه ایشان در صحنه نبرد، جانشان را برای خدا، انقلاب و نظام، فی سبیل الله ببخشند، نشأت گرفته از همان نگرش توحید عرفانی امام بود.

خسروپناه این را هم اضافه کرد که توحید امام عامیانه، عرفی، کلامی و فلسفی نبود بلکه امام، توحید عرفانی داشتند. این توحید معنای عمیقی دارد به گونه‌ای که توانست در عرصه مسائل سیاسی و اجتماعی جاری و اثربخش شود.

وی ادامه داد: به تعبیر دقیق‌تر عرفا بحثی با عنوان اسفار اربعه دارند که در نظر اهل معرفت شامل چهار سیر است. سیر از خلق به حق، سیر از حق به حق، سیر از حق به خلق و سیر از خلق به خلق و امام توانست اینگونه در سیر از خلق به حق تا سِیر چهارم همان مخلوقات تأثیرگذار باشد.

باورمندی امام به نسل نوجوان و جوان

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با توصیف معرفتی و توحیدی امام نکته‌ای را بیان کرد که آن تأثیر توحید عرفانی امام بر خلق و باورمندی نسل نوجوان و جوان بود.

خسروپناه بیان داشت: اکنون بعضی اوقات مسئولانی را می‌بینیم که حاضر نیستند از ظرفیت یک جوان ۴۰ ساله استفاده کنند. در حالی که نسل جوان امروز ما از دوران انقلاب باهوش‌تر، عالم‌تر، فاضل‌تر، توانمندتر و پخته‌تر هستند و از جهاتی هم ایمان قوی دارند و این‌طور نیست که بگوییم از نظر علمی رشد کردند اما از نظر ایمان رشد نکرده‌اند.

وی این را هم گفت: اکنون نخبگانی داریم که کم‌نظیر و شاید بتوان گفت که بی‌نظیر هستند. وقتی بازدیدی از مراکز علمی و تحقیقاتی در حوزه هوش مصنوعی، کوانتوم سلول‌های بنیادین در حوزه زیست فناوری داریم، شاهد جمع کثیری از جوانان باهوش با استعداد در حد نبوغ و اثرگذار هستیم که توانستند در حوزه نوآوری رشد و حتی جواز بین‌المللی را دریافت کنند و در عین حال آنقدر هویت ایرانی- اسلامی آنها قوی است که حاضر نیستند با اینکه زمینه حضورشان در صحنه‌های بین‌المللی فراهم است، مهاجرت کنند و ترجیح می‌دهند بمانند و برای ایران بهترین خدمت را ارائه دهند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ما اگر این جوانان را مانند امام باور کنیم خیلی کارهای بزرگ می‌توانیم انجام بدهیم.

خسروپناه معتقد است که امام نسل نوجوان و جوان را باور داشت. فرماندهان دوران دفاع مقدس ۱۷ سال ۱۸ ساله بودند و این جوانان بر دشمنان غلبه کردند به خاطر اینکه امام آنها را باور داشت و خودشان هم این خودباوری را یافتند. مهم است که از آن دوره درس بگیریم و نقش امام را در جوان‌باوری فهم و در بخش‌های مختلف اجرا کنیم.

منبع: ایرنا

کد خبر 871466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.