کاهش هزینه‌ها با ضرورت مداخله زودهنگام آموزش کودکان دارای نیازهای ویژه

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: امروز باید با مداخله زودهنگام و تشخیص صحیح، از دوران پیش‌دبستانی برای کودکان دارای نیازهای ویژه برنامه‌ریزی کنیم تا هزینه‌های بلندمدت کاهش یافته و نتایج بهتری حاصل شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش استان اصفهان، رضا خصالی در یکصد و هشتاد و نهمین جلسه شورای آموزشی توجه به دانش‌آموزان استثنایی را یک ضرورت تربیتی و اجتماعی دانست و اظهار کرد: اگر این موضوع مهم در طراحی نظام آموزشی کشور نادیده گرفته شود، شاهد خسارات فرهنگی و انسانی گسترده‌ای خواهیم بود.

وی با اشاره به جایگاه توانمندسازی کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه، افزود: ظرفیت‌های این گروه از دانش‌آموزان بسیار بالاست و بارها دیده‌ایم که در مسابقات، برنامه‌ها و فعالیت‌های خلاقانه عملکرد چشمگیری داشته‌اند، اگر زیرساخت‌های لازم فراهم شود، این دانش‌آموزان می‌توانند در سطوح بالای مدیریتی و علمی کشور نیز حضور یابند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه توانبخشی، رکن سوم نظام آموزشی دانش‌آموزان استثنایی است و باید در طراحی فضاها و سیاست‌گذاری‌های آموزشی، توجه ویژه‌ای به نیازهای توانبخشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه شود، تصریح کرد: توانبخشی، رکن مغفول آموزش و پرورش استثنایی است.

وی گفت: در نظام آموزشی عمومی دو رکن آموزش و پرورش تعریف شده‌اند، اما در آموزش استثنایی رکن سومی به نام «توانبخشی» وجود دارد که نقشی حیاتی در فرآیند یادگیری ایفا می‌کند، هر مدرسه استثنایی باید مجهز به فضاهای تخصصی برای گفتاردرمانی، رفتاردرمانی و آموزش والدین باشد.

خصالی عنوان کرد: آموزش و پرورش استثنایی بدون طراحی ویژه فضاهای آموزشی ممکن نیست و کلاس‌ها باید به صورت نورپردازی و رنگ‌آمیزی مناسب ساخته شود، دانش‌آموزان طیف اتیسم، نیاز به فضاهای آرام، اتاق تاریک و ساختار ویژه دارد که لازم است در نقشه‌های اجرایی مدارس لحاظ شود.

وی با اشاره به اینکه اهتمام رئیس جمهور به مدرسه‌سازی، فرصتی بی‌نظیر برای ارتقای وضعیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه فراهم کرده است، افزود: امروز باید با مداخله زودهنگام و تشخیص صحیح، از دوران پیش‌دبستانی برای این دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کنیم، چرا که هر چقدر زودتر خدمات توانبخشی آغاز شود، هزینه‌های بلندمدت کاهش یافته و نتایج بهتری حاصل خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، با بهره‌گیری از الگوهای کشورهای توسعه یافته، سامانه‌های تشخیص و سنجش کودک را طراحی کرده‌ایم که نقش مهمی در مداخلات درمانی ایفا می‌کنند و این نظام باید با حمایت استان‌ها به صورت میدانی پیاده‌سازی شود.

وی با اشاره به موضوع منزلت مالی مدیران و معلمان مدارس استثنایی خاطرنشان کرد: در برخی مناطق کشور مدیرانی داریم که با وجود تعهد و فعالیت‌های گسترده، هنوز با چالش‌های مالی سنگینی مواجه هستند، بنابراین از قوه قضائیه درخواست کرده‌ایم که در مسائل مرتبط با بدهی‌ها و محکومیت‌های مالی، حمایت‌های لازم از این قشر انجام شود.

کد خبر 871437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.