به گزارش خبرگزاری ایمنا، حمیدرضا فلاح در جلسه مشترک مجمع نمایندگان شهرستان و شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انجام اقدامات گسترده این ادارهکل در راستای اجرای تکالیف مندرج در قانون مدیریت بحران، بهویژه ماده ۱۴ این قانون اظهار کرد: این اقدامات با هدف مقابله با پدیده فرونشست زمین، ایمنسازی ساختمانهای بلند و مقاومسازی سازههای مهم و درمانی در سطح استان انجام شده است.
وی با اشاره به اهمیت فعالیتهای مرتبط با فرونشست زمین افزود: در پی ابلاغ قانون مدیریت بحران در سال ۱۳۹۸ و با پیگیریهای متعدد، استان اصفهان بهعنوان یکی از معدود استانهایی بود که موفق به استقرار دفتر منطقهای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادارهکل راه و شهرسازی استان شد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان تاکید کرد: مطالعات اولیهای در سطح شهر اصفهان و دشتهای مهیار، برخوار، دشت اصفهان و نیز در بعضی از شهرها همچون بادرود، کاشان، شاهینشهر و شهرستان برخوار انجام شد.
فلاح گفت: نتایج این مطالعات در سال ۱۴۰۱ در قالب سندی تحت عنوان شماره یک منتشر شد که در آن ۲۲ پروژه در حوزههای مختلف برای مقابله با فرونشست تعریف شده است و اجرای هر یک از این پروژهها میتواند بخشی از چالشها را در این حوزه روشن و قابل حل کند.
وی با بیان اینکه ضوابط ساختوساز در مناطق دارای فرونشست توسط مرکز تحقیقات تدوین شده و در حال بازخوانی نهایی است، تصریح کرد: پیشبینی میشود این ضوابط تا تابستان سال جاری نهایی و ابلاغ شود، همچنین در فاز بعدی، مجموعه دستورالعملهایی برای مقاومسازی در مناطقی که میزان فرونشست آنها بیش از پنج سانتیمتر در سال است، تدوین میشود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان خاطرنشان کرد: این اقدامات در راستای مدیریت توسعه شهری و کمبود اراضی مستعد مسکونی که امروز اغلب شهرهای کشور با آن روبهرو است، انجام میگیرد.
فلاح گفت: در سیاستگذاریهای جدید، استفاده از ظرفیت بافتهای ناکارآمد و فرسوده شهری برای توسعه شهری در اولویت قرار گرفته است و در مناطقی که با فرونشست روبهرو هستند، الزام به استفاده از روشهای مقاومسازی در زمین و ساختمان وجود دارد که اکنون در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به انجام مطالعات تخصصی در مسیر ریل شهر شیراز و پیشنهاد راهکارهای فنی اظهار داشت: در دشت مهیار نیز مطالعاتی درباره فیشرهای فرونشستی و تأثیر آن بر دکلهای برق فشار قوی انجام شده و اقدامات لازم در حال پیگیری است، همچنین در مجموعه فرودگاه اصفهان نیز مطالعاتی توسط خود مجموعه فرودگاه انجام شده و مقاومسازیها در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اضافه کرد: در سه شهر جدید فولادشهر، بهارستان و مجلسی نیز اسکنهای سریع فرونشست توسط مرکز تحقیقات انجام شده است و دادههای اولیه ارائه شدهاند و با توجه به اعلام مبالغ بالای قراردادهای میدانی، موضوع به شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید کشور انتقال یافته تا تأمین اعتبار و برنامهریزی انجام شود.
فلاح درباره نحوه برخورد با پدیده فرونشست در طرحهای حمایتی مسکن و نهضت ملی مسکن گفت: مطالعات فرونشست بهطور کامل در طرحهای تفکیکی جدید از سال ۱۴۰۰ به بعد لحاظ شده است و مشاوران موظف هستند در زمان استعلامات از دستگاههای ذیربط به میزان فرونشست استناد کرده و طبق مکاتبات مرکز تحقیقات اقدام کنند.
وی خاطرنشان کرد: برای مثال در شهرستان برخوار، برای منطقه کمشچه با فرونشست زیر یک سانتیمتر، محدودیتی اعمال نشده است، اما تراکم دو روی پیلوت در نظر گرفته شد و در حبیبآباد، با فرونشست زیر چهار و نیم سانتیمتر، احداث ساختمان تا دو طبقه با الزاماتی نظیر پی مسطح یا نواری مجاز شد که در مناطقی با فرونشست بالای پنج سانتیمتر همچون دولتآباد، اجرای پروژه جدید متوقف شد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: در شهرهایی همچون شاهینشهر، دولتآباد، حبیبآباد، کاشان و نائین مطالعات فرونشست در دست انجام است و در بعضی موارد، مجوزها صادر شده و در بعضی دیگر به شرط رعایت ضوابط، اقدامات ادامه دارد، اما در شهر اصفهان بهدلیل نبود زمین مناسب، امکان تخصیص اراضی جدید وجود ندارد.
فلاح با اشاره به موضوع ساختمانهای بلند ناایمن و سازههای دولتی مهم گفت: بر اساس بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداریها، مالکان ملزم به رعایت مقررات ملی ساختمان هستند و در این زمینه، کارگروهی تشکیل شده است که ساختمانهای اعلامشده از سوی شهرداریها را بررسی میکند.
وی درباره روند بررسی ساختمانها تصریح کرد: پس از بازدید کارشناسی و بررسی بر اساس چکلیست تخصصی، در صورتی که شاخص ناایمنی ساختمان بالای نیم باشد، اطلاعات آن در سامانه منتاک ثبت شده است و به مرکز تحقیقات راه و شهرسازی ارسال میشود که در آنجا بررسی نهایی صورت میگیرد و اعلام میشود که آیا ساختمان با مقاومسازی ایمن میشود یا نیاز به تخریب دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به چالش تأمین اعتبار برای مطالعات تکمیلی گفت: هیچ نهاد مشخصی تأمین بودجه این مطالعات را نپذیرفته است و مکاتباتی با استاندار و سازمان مدیریت بحران کشور انجام شده تا اعتباری برای جذب مشاور تخصصی در کنار مجموعه مدیریت شهری اصفهان تأمین شود، اما هنوز پاسخ مناسبی دریافت نشده است.
وی افزود: اگر تصمیمی گرفته شود که شهرداریها مجاز به پرداخت هزینه فیشهای صادرشده توسط مرکز تحقیقات شوند، مرکز میتواند اعلام کند که آیا ساختمان قابلیت مقاومسازی دارد یا خیر و این موضوع میتواند گام مهمی در راستای تعیین تکلیف ساختمانهای ناایمن در استان باشد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه تعیین تکلیف ساختمانهای ناایمن مستلزم اعلام نظر رسمی مرکز تحقیقات است، تأکید کرد: شهرداریها بهعنوان مرجع قانونی باید اعلام کنند که یک ساختمان ناایمن است و پس از آن با پرداخت هزینه بررسی میدانی، مرکز تحقیقات میتواند نتیجه نهایی را اعلام کند و این روند در شهر تهران نیز پس از حوادثی که رخ داد، اجرایی شده است.
فلاح ادامه داد: در حال حاضر تعداد زیادی از این ساختمانها شناسایی نشدهاند و اگر شهرداریها در انجام مطالعات نهایی مشارکت داشته باشند، میتوان در چهارچوب ماده ۵۵ قانون شهرداریها اقدامات مؤثری انجام داد که در صورت همکاری نکردن مالک، شهرداری میتواند وارد عمل شود.
وی گفت: برای اجرای ۲۲ پروژهای که در سند مقابله با فرونشست اصفهان تعریف شدهاند، رقمی بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان نیاز است؛ این پروژهها در حوزههای گوناگون تعریف شده است و میتواند نقش کلیدی در کاهش پدیده فرونشست داشته باشند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اظهار داشت: باوجود ارسال مکاتبات متعدد به سازمان برنامه، استانداری، سازمان مدیریت بحران کشور و حتی پیگیری از سوی شخصیتهای مسئول، تاکنون هیچ نتیجه مثبتی حاصل نشده است.


نظر شما