نقش دانشگاه آزاد در تأمین حق دسترسی به آموزش عالی برای همگان

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: به دلیل ذهنیت دولتی غالب در کشور، تحمل و پذیرش دانشگاه آزاد برای برخی دشوار بوده و مقاومت‌هایی در این زمینه وجود داشته است؛ اما سیاست دوره ما، سیاست گفت‌وگو و استفاده از این ظرفیت بزرگ است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حسین سیمایی صراف، امروز در دومین روز از برگزاری آئین چهل و سومین سالروز تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی، این دانشگاه را از ابتکارات و افتخارات جمهوری اسلامی دانست و یاد و خاطره بنیانگذاران این نهاد، به ویژه مقام معظم رهبری را گرامی داشت.

وی با اشاره به نقش دانشگاه آزاد در تأمین حق اساسی دسترسی به آموزش عالی برای همگان افزود: دانشگاه آزاد در دهه ۶۰، با هدف تأمین حق دسترسی به آموزش عالی و عدالت آموزشی، آغاز به کار کرد و توانست این مهم را در اقصی نقاط کشور، حتی مناطق مرزی و محروم، محقق سازد.

وزیر علوم با بیان اینکه ذهنیت دولتی در فرهنگ ایرانی، همواره با دانشگاه آزاد سازگاری نداشته، گفت: به دلیل ذهنیت دولتی غالب در کشور، تحمل و پذیرش دانشگاه آزاد برای برخی دشوار بوده و مقاومت‌هایی در این زمینه وجود داشته است؛ اما سیاست دوره ما، سیاست گفت‌وگو و استفاده از این ظرفیت بزرگ است.

سیمایی‌صراف تحقیقات و فناوری با تأکید بر ضرورت حمایت از دانشگاه آزاد به عنوان نهادی که بار بزرگی را از دوش دولت برداشته، بیان کرد: ما معتقد به همکاری دوجانبه و تعامل متقابل با دانشگاه آزاد هستیم. نباید با این دانشگاه به عنوان شهروند درجه دو برخورد شود؛ بلکه همه کنشگران آموزش عالی باید در تصمیم‌گیری‌های آموزش عالی مشارکت داشته باشند.
آئین نامه اعضای هیأت علمی به زودی نهایی می‌شود.

وی با اشاره به تدوین آئین‌نامه ارتقای اعضای هیأت علم تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در همه جلسات مربوط به تدوین این آئین‌نامه نقش فعالی داشته و این آئین‌نامه به زودی ارائه خواهد شد.

وزیر علوم با تاکید بر وظیفه نظارتی وزارت علوم، بیان کرد: ما معتقد به دخالت در امور دانشگاه آزاد نیستیم، اما نظارت بر اجرای قوانین، مقررات، سیاست‌های کلان کشور و اسناد بالادستی، از وظایف اصلی ماست.

سیمایی‌صراف در ادامه به هزینه‌های تمرکزگرایی در آموزش عالی اشاره کرد و گفت: تمرکزگرایی، در کنار فوایدی همچون انسجام و همگرایی، هزینه‌های نامطلوبی نیز به دنبال دارد و ممکن است از فواید آن نیز بهره‌مند نشویم؛ بنابراین، همگرایی و انسجام در آموزش عالی، به ویژه در بخش غیردولتی، می‌تواند به اصلاح قضاوت بیرونی مردم کمک کند.

وی با انتقاد از کمیت‌گرایی در دوره‌های گذشته، خاطرنشان کرد: بافت شاخص‌های آموزش عالی در کشور، کمیت‌گرایانه است، اما باید توجه داشت که توسعه کمی در واحدها، نباید بدون پشتوانه‌های مطالعاتی و نظری صورت گیرد، چرا که این امر منجر به اتلاف منابع و ایجاد بحران‌های اجتماعی می‌شود.

وزیر علوم با تاکید بر ضرورت آینده‌پژوهی در آموزش عالی، گفت: توسعه بدون پشتوانه‌های مطالعاتی، اتلاف منابع و ایجاد هزینه برای کشور است. اشتغال برای فارغ‌التحصیلان تحصیلات تکمیلی، هزینه‌هایی برای دولت به دنبال دارد که باید در کلان‌نگری کشوری و ملی به آن توجه شود.

سیمایی صراف با بیان اینکه با تنوع آموزش عالی موافق هستیم، افزود: تنوع آموزش عالی، باعث افزایش دسترسی همه اقشار و سلایق به علم و فناوری می‌شود و گسترش آموزش عالی در کشور، به ارتقای فرهنگ کمک می‌کند؛ اما باید مطمئن شویم که قوانین، مقررات و سیاست‌های کلان کشور در همه سطوح آموزش عالی رعایت می‌شود.

منبع: ایسنا

کد خبر 869738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.