به گزارش خبرگزاری ایمنا، حجتالاسلام محمدحسن ترابی ظهر امروز _یکشنبه چهارم خرداد_ در نشست خبری با اصحاب رسانه در مرکز مدیریت حوزههای علمیه اصفهان اظهار کرد: فلسفه شکلگیری و توسعه حوزههای علمیه برگرفته از آیات قرآن است؛ در آیه ۱۲۲ سوره توبه خداوند میفرماید «وَمَا کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِینفِرُوا کافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِن کلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِینذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیهِمْ لَعَلَّهُمْ یحْذَرُونَ و شایسته نیست مؤمنان همگی (به سوی میدان جهاد) کوچ کنند، چرا از هر گروهی از آنان، طایفهای کوچ نمیکند (تا طایفهای در مدینه بماند)، که در دین (و معارف و احکام اسلام) آگاهی یابند و به هنگام بازگشت به سوی قوم خود، آنها را بیم دهند؟! شاید (از مخالفت فرمان پروردگار) بترسند، و خودداری کنند» بر این اساس حوزههای علمیه در راستای شناسایی دین و انذار مردم شکل گرفتهاند.
وی افزود: در دوران پیامبر مکرم اسلام (ص) خود ایشان به مردم تعلیم میدادند و مردم از طریق پیامبر با معارف اسلامی آشنا میشدند، در زمان امام باقر (ع) حوزههای علمیه شیعه به صورت ابتدایی ایجاد شد و از این طریق ائمه اطهار علوم اسلامی را به افراد علاقهمند آموزش میدادند. در دوران امام صادق (ع) حوزههای علمیه تثبیت شده و در دوران امام رضا (ع) به اوج رسید. در این زمینه مناظرات امام رضا (ع) و سایرین معروف است.
معاون آموزش مرکز مدیریت حوزههای علمیه اصفهان ادامه داد: سپس غیبت صغری و کبری اتفاق افتاد؛ درنتیجه در این زمان حوزههای علمیه در زمینههای دینی مرجعیت همهجانبه پیدا کردند، بر این اساس اکنون که مردم به صورت مستقیم به امام معصوم دسترسی ندارند، حوزه علمیه مرجع سوالات و مسائل مردم است.
ترابی درباره نقش علمای شیعه تصریح کرد: تاکنون حوزههای علمیه در حیطههای مختلفی نقش ایفا کردهاند؛ در مقابله با طاغوت داخلی و خارجی قد علم کرده و ایستادهاند. علمای شیعه در دوران مختلف به طور مثال در عرصه داخلی در نهضت تحریم تنباکو و مشروطه و در عرصه خارجی در اعلام جهاد در برابر استعمارگران ایتالیایی مرجع مردم بودند.
وی افزود: هرچند تاریخ حوزههای علمیه فراز و نشیب داشته اما کارنامه درخشانی به چشم میخورد؛ در نهایت امام خمینی (ره) که خروجی حوزههای علمیه بود، وارد عرصه اجتماعی شد و طاغوت ۲۵۰۰ ساله را به کمک امت وفادار سرنگون کرد که این راه جدیدی را برای حوزههای علمیه باز کرد.
معاون آموزش مرکز مدیریت حوزههای علمیه اصفهان بیان کرد: حوزههای علمیه راه جدیدی به روی مردم گشوده است؛ فرصت عرض اندام حوزه و فعالیت در عرصه دینی در دوران طاغوت کم بود اما با ظهور انقلاب اسلامی میدان باز شد؛ آمارها نشان میدهد در شرق آسیا و آفریقا گرایش به اسلام زیادتر شده است؛ همچنین آمار منتشر شده رسمی نشاندهنده این است که دشمن بودجه کلانی را برای شناخت شیعه اختصاص میدهد؛ این مسئله اهمیت جذب و اختصاص دادن هزینه برای تربیت افراد مؤثر در راه را بیشتر میکند. همه این نکات بیانگر این است که ضرورت جذب و حضور نیروهای جوان در حوزهها انکار نشدنی است.
جذب در حوزههای علمیه در سه مقطع انجام میشود
ترابی افزود: ما در اصفهان میراثدار زحمات علمای اصفهان هستیم و به عنوان خدمتگزاران طلاب، بستر را آماده کردهایم؛ در حوزههای علمیه استان اصفهان ۴۰ مرکز تحت اشراف حوزه علمیه اصفهان داریم که ۳۴ مدرسه پذیرش طلاب جدید الورود را بر عهده دارند؛ جذب در حوزههای علمیه در سه مقطع انجام میشود؛ سیکل یا متوسطه اول، دیپلم یا متوسطه دوم و دانشجویان.
در ادامه حجت الاسلام حجت قربانی، مسئول واحد پذیرش و جذب حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: در بحث تحصیل در حوزه دو روش داریم؛ روش بلندمدت و کوتاهمدت. روش کوتاهمدت با هدف تربیت مبلغ ایجاد شده و در مدارس سفیران هدایت، انجام میگیرد. این روش به این صورت است که علاقهمندان با حداقل مدرک دیپلم پنج سال در این مدارس تحصیل کرده سپس پنج سال تعهد تبلیغ دارند.
وی درباره روش بلندمدت افزود: در مدارس بلندمدت پنج سطح داریم؛ سطح مقدماتی که سه سال اول ورود به حوزه است؛ در این سطح طلاب با ادبیات عرب و منطق آشنا میشوند. بعد از آن سطح یک قرار دارد که شامل شش سال میشود؛ در این سطح آشنایی با فقه و اصول، دورنمایی از روش کار فقیهان، تفسیر و… اتفاق میافتد. سپس در سطح دو آشنایی عمیق و گستردهتری با اصول فقهی صورت میگیرد. در سطح سه طلاب برای رسیدن به تسلط تشریحی برای استدلالهای فقه و اصول تلاش میکنند و در نهایت در سطح چهار درس خارج و آمادگی برای اجتهاد و تسلط بر دیدگاههای مجتهدین اتفاق میافتد.
مسئول واحد پذیرش و جذب حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: یکی از مزیتهای حوزه علمیه اصفهان این است که ما مدرسهای در مدرسه صدر خواجو داریم که ویژه افرادی است که شاغل هستند یا سنشان بالا رفته و علاقهمند به تحصیل در حوزه هستند؛ در این مدرسه کلاسها بعد از ظهرها تشکیل میشود.
قربانی در خصوص آمارها تصریح کرد: در سالهای اخیر آمار پذیرش خیلی بهتر شده است و امسال از لحاظ آماری در زمینه ثبتنام نزدیک ۲۵ درصد افزایش داشتیم؛ غیر از افزایش در آمار ثبتنام، آمار پذیرفتهشدگان نیز ۳۸ درصد افزایش داشته است؛ این موضوع بیانگر این است که طلابی که جذب شدهاند معدل سال تحصیلیشان بالاتر و در سطح بالاتری قرار دارند.
ما در حوزه به دنبال جذب حداکثری نیستیم، بلکه به دنبال جذب هدفمند و با کیفیت هستیم
وی بیان کرد: ما در حوزه به دنبال جذب حداکثری نیستیم، بلکه به دنبال جذب هدفمند و با کیفیت هستیم؛ افرادی که به حوزه ورود پیدا میکنند باید افرادی با کیفیت و جدی باشند که بتوانند در این راه مؤثر باشند، هرکسی به سادگی نمیتواند وارد حوزه شود.
مسئول واحد پذیرش و جذب حوزه علمیه اصفهان افزود: برخلاف دانشگاهها که صرفاً پس از آزمون سراسری پذیرش انجام میشود، ما در حوزههای علمیه مراحل مختلفی برای گزینش افراد داریم، این مراحل بدین شرح است؛ ثبتنام اینترنتی در سایت، مصاحبه حضوری، دوره اختبار و تثبیت، قرارگرفتن در مدارس، تحقیقات محلی، آزمون جامع، برگزاری اردوی میثاق و در نهایت پذیرش.
در ادامه حجت الاسلام محمدحسن ترابی، معاون آموزش مرکز مدیریت حوزههای علمیه اصفهان درباره بازنگری در رشتههای حوزههای علمیه مطرح کرد: در سال گذشته در زمینه رشتههای تخصصی، بازنگریای در حوزه علمیه اتفاق افتاده است؛ تا امروز رشته اصلی فقه و اصول بوده اما اخیراً در شورای عالی حوزه علمیه اصفهان یک بازنگری جدی در مفاد درسی اتفاق افتاده و امکان تحصیل در رشتهای بهجز فقه و اصول برای طلاب وجود دارد، رشتههای دیگری مانند تفسیر، کلام، تاریخ و… و همچنین رشتههای در حیطه علوم انسانی با رویکرد اسلامی مانند اقتصاد، روان شناسی و… وجود دارد. این موضوع باعث میشود طلاب با توجه به استعدادهای خودشان مشغول خدمت شوند.
به گزارش ایمنا، پذیرش حوزههای علمیه تا اتمام تیرماه از طریق سایت paziresh.esfhozeh.ir صورت میگیرد.


نظر شما