فرید نعیمی در حاشیه اختتامیه رویداد صدا در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: زمانی که برای نخستین بار، پیش از دوران کرونا، رویدادی تحت عنوان «صدرا» برگزار شد، این رویداد با سبکی مشخص طراحی و اجرا شد و آغازگر حرکتی نو در فضای دانشگاهی بود.
وی افزود: پس از برگزاری رویداد صدرا در دوران پساکرونا، بهروشنی دریافتیم که با یک مسئله اجتماعی مهم روبهرو هستیم؛ چراکه دانشگاهی که با انتخاب مردم در مسیر توسعه قرار میگیرد، باید از نظر کیفیت آموزشی و اثربخشی اجتماعی جایگاهی فراتر از سایر دانشگاهها، حتی در سطح بینالمللی، داشته باشد. با توجه به جوانبودن جمعیت کشور افزایش متقاضیان ورود به دانشگاه و سهولت پذیرش در مقطع کارشناسی، وظیفه ما در ارتقای کیفیت و پاسخگویی به نیازهای نسل جدید سنگینتر از گذشته است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نجفآباد گفت: در این نقطه بود که به این فکر افتادیم که باید تفاوتی اساسی میان ما و حتی دانشگاههای دولتی وجود داشته باشد، زیرا اعتقاد ما بر این است که دانشگاه آزاد، دانشگاهی اجتماعی است؛ دانشگاهی که باید در پرورش دانشجویانی معتقد و همسو با نیاز بازار کار، بهتر عمل کند.
نعیمی تصریح کرد: بر همین اساس، فرایند آسیبشناسی را آغاز کردیم، نخستین چالش، رؤیارویی با دانشجویانی بود که امید و انگیزه لازم را نداشتند. دوران کرونا نظام آموزشوپرورش را بهسمت مجازی شدن برده بود و این امر نخستین آسیبی بود که ما در دانشگاه با آن روبهرو شدیم، دانشآموزانی که پذیرش میشدند، محصول شرایط خاص کرونا بودند و کوچکترین شناختی نسبت به بازار و آینده خود نداشتند.
وی ادامه داد: این مسئله موجب شد با جدیت بیشتری به آن بپردازیم. جلوتر که رفتیم، متوجه شدیم در کشور ما نظام هدایت تحصیلی مؤثر و هدفمندی وجود ندارد که دانشآموز را در مسیر درست قرار دهد یا به او نشان دهد که چه رشتههایی در آینده کشور مورد نیاز است، در نتیجه دانشجو وارد دانشگاه و کلاس درس میشود، بیآنکه بداند چرا وارد این رشته شده است، حتی اگر رشتهای همچون مکانیک را انتخاب کرده باشد، بهدنبال «دانا شدن» نیست، دانشجویان امروز بهدنبال «توانا شدن» هستند؛ یعنی بهمحض ورود به دانشگاه، از ما بهعنوان استاد انتظار دارند مطالبی را یادشان بدهیم که سریع درآمدزایی برسد. دیگر حوصلهای برای طی مسیر دانایی تا توانایی وجود ندارد. با بررسیهای بیشتر دریافتیم که چالشهای اجتماعی، بهویژه در حوزه امید، انگیزه و پویایی، بسیار پررنگ است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: به همین دلیل با عزم بیشتری به سمت اجرای جدیتر رویدادهای «صدرا» حرکت کردیم، این جدیت ما بر پایه یک فرض مهم بنا شد؛ اینکه صنعتگران گرامی، این دانشجویان را فرزندان خود بدانند و در فرایند دلسوزانه تربیت آنها نقش داشته باشند. بیتردید، چنین نگاهی میتوانست منجر به تربیت دانشجویانی با مهارتها و قابلیتهای بیشتر شود، بر همین اساس ما چارچوبی مشخص تعریف کردیم، همه اساتید و همکاران ما متفقالقول بودند که اگر بخواهیم برای دانشجو، یعنی فرزند مردم، احساس مسئولیت کنیم؛ در این مسیر ابتدا باید کیفیت آموزش ارتقا پیدا کند؛ یعنی نباید از «دانا شدن» غافل شویم و در ادامه، تربیت اعتقادی و آموزشی بر پایه اخلاق نیز باید مورد توجه باشد تا دانشجو پس از فارغالتحصیلی، توانمندی لازم را داشته باشد.
نعیمی تصریح کرد: در مرحله بعد به موضوع تربیت مهارتی پرداختیم. هر رویدادی که در دانشگاه برگزار میشود، باید همراه با یکی از انواع آموزشهای مهارتی باشد. هدف اصلی از این رویدادها این است که دانشجو بداند به چه مهارتها و نرمافزارهایی نیاز دارد، همچنین «دانشکده مهارت و کارآفرینی» مسئولیت برگزاری دورههای آموزشی کوتاهمدت برای دانشجویان را بر عهده دارد.
وی بیان کرد: شاید برای صنعتگران جالب باشد که در دانشگاه ما برای همه رشتهها، چهار دوره آموزشی رایگان در نظر گرفته شده است، یکی از این دورهها «فن بیان» است که در یکی از رویدادها یکی از مهمانان صنعتی حاضر، علاقه زیادی به آن نشان داد. دوره دیگر، «روش مذاکره» است؛ چون دانشجویی که از رشتهای همچون حقوق یا مهندسی مکانیک فارغالتحصیل میشود، باید با مهارتهایی همچون مذاکره و قراردادنویسی آشنا باشد؛ این آموزشها برای ورود موفق دانشجویان به بازار کار کاملاً ضروریاند و باید برای همه آنها ارائه شوند.
رئیس دانشگاه آزاد نجفآباد تاکید کرد: در بخش تربیت کارآفرینی، رویدادهایی همچون «صدرا» و بهتازگی «پاریس» برگزار میشود؛ رویدادی که دو هفته پیش در فضای مجازی آن را مشاهده کردهاید، در این رویداد، با دانشجویانی روبهرو شدیم که در قالب چارچوبهای علمی ایدههای خود را بیان میکنند و ما نیز بهمنظور تشویق آنها گام برداشتهایم. چراکه امروز بیش از هر زمان دیگری، جامعه نیازمند انسانهایی با ایدههای نو و راهحلهای جدید برای حل مسائل نظاممند است، به تربیت نوآوری میپردازیم. امروز با افتخار اعلام میکنیم که پارک فناوری اسلامی، با مجوز وزارت علوم و با همه مزایا، همچون پارک فناوری دانشگاه صنعتی، در اینجا نیز فعالیت دارد، هدف از ایجاد این پارک، فراهم کردن بستر اشتغال برای آینده دانشجویان ماست. دانشگاه ما، از مهدکودک تا پایه دوازدهم، بستر آموزشی جامعی را فراهم کرده است.



نظر شما