شهرام شاهزمانی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: برای نخستینبار در استان اصفهان و در سال ۱۳۸۷ طراحی و ایجاد کارتینگ را در ورزشگاه ارتش طراحی کردم، این کارتینگ تا سال ۱۳۹۷ فعال بود و چند سال در آن مکان مسئولیت مدیریت و مربیگری را بر عهده داشتم؛ سال ۱۳۹۵ قرار شد یک کارتینگ خودمان در صفه طراحی کنیم که به دلیل مشکلاتی که در آن زمان وجود داشت ما نتوانستیم در آن مکان، کارتینگ را احداث کنیم.
وی ادامه داد: با تشویق و حمایت مهدی جمالینژاد، شهردار وقت، در آن زمان مجاب شدیم که برای راهاندازی کارتینگ در شهر رویاها حاضر شویم اما شهر رویاها مشکلات زیادی داشت. در ابتدا یک پارکینگ خالی را به ما اختصاص دادند و گفتند در این مکان کارتینیگی طراحی کنید که در شأن اصفهان باشد؛ در سال ۱۳۹۶ هزینهای بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون برای احداث این کارتینگ در شهر رویاها پرداخت کردیم و از بهترین برندهای کارتینگ روز استفاده کردیم، از ۴۰۰ متر سالن لوکس ساختیم و محلی که به ما داده شده بود را عوض کردیم که در نهایت قصد ما برگزاری مسابقات کشوری کارتینگ بود که این امر محقق شد.
مدیر کارتینگ شهر رویاها تصریح کرد: در دو الی سه دورهای که مسابقات کارتینگ برگزار شد، کارتینگ شهر رویاها قهرمان کشور شد؛ به پیشنهاد جمالینژاد قرارداد پنجساله استیجاری به دلیل رونق کمتر نسبت به زمان حال بسته شد که این اتفاق محقق نشد، مدیریت جدید شهر رویاها با یک دیدگاه بسیار مثبتی به کارتینگ بسیار به ما کمک کردند تا در سال جاری برنامههای متعددی در بخش مسابقات اصحاب رسانه داشته باشیم، همچنین سابقه ساخت برنامه برای برنامه زندهرود اصفهان را در این مکان داشتهایم و برنامه چهارخانه که برای بچهها در کارتینگ ما محتوای آن تولید شده بود.
در اصفهان کارتینگ را با هزینه شخصی خودمان زنده نگه میداریم
وی افزود: از لحاظ برندی سومین برند کارتینگ کشور هستیم و از لحاظ فعال بودن اولین کارتینگ کشور هستیم چرا که هر هیچجای ایران هرساله مسابقات مستمر کارتینگ در چهار یا پنج راند برگزار نمیشود، اما ما میخواهیم در اصفهان این ورزش را با هزینه شخصی خودمان زنده نگه داریم، سعی میکنیم فشاری روی اشخاص استفادهکننده نباشد و خودمان به صورت شخصی به بچههایی که در این مکان فعالیت میکنند کمک میکنیم. هدف اصلی ما آموزش رانندگی از سنین کودکی به فرزندان برای جلوگیری از تصادفات در آینده است، چرا که اگر بچهها از زمان کودکی رانندگی را به صورت اصولی آموزش ببینند ما از تصادفات جادهای و شهری در آینده جلوگیری کردهایم.
شاهزمانی با اشاره به برگزاری مسابقات کشوری در اصفهان خاطرنشان کرد: فدراسیون اتومبیلرانی چند سالی است که خود را از برگزاری مسابقات کشوری دور کرده است چرا که هزینهها بسیار بالا است و شرکتکنندههای مسابقات کشوری کم شدهاند، مسابقات کشوری در سطح بسیار حرفهای در حال برگزاری است که هزینههای زیادی دارد، شرکتکنندگان بسیار محدود شدند و به راحتی در بازیها حاضر نمیشوند، ما این مسابقات را برای سنین پایینتر و در سطح عمومی و ورزش همگانی برگزار کردیم که اقشار مختلف کشور بتوانند از این امکان استفاده کنند و علاقه خود را نشان دهند، رشد پیدا کنند و در صورت تمایل با هزینه شخصی خودشان سمت مسابقات حرفهای جهانی کشیده شوند. در ایران میبینم که مسابقات حرفهای کارتینگمان به علت هزینههای بسیار بالا در حد یک یا دو راند برگزار شود البته با تعداد اندکی که به مسابقات جهانی راه پیدا نمیکنند چرا که هزینهها برای مسابقات جهانی بسیار بالا است.
وی ادامه داد: اکنون ماشینهای صفر رنتال با برندهای خارجی را نمیتوان زیر ۶۰۰ میلیون تومان پیدا و تهیه کرد، ماشینهای ما تولیدیهای سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ است که همین ماشینها اکنون میان ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان است، ۱۲ دستگاه ماشین خارجی در سالن کارتینگ داریم و بزرگترین و بروزترین کارتینگ درون اصفهان هستیم.
مدیر کارتینگ شهر رویاها در پاسخ به سوالی درخصوص چگونگی حضور افراد علاقمند و حتی تامین ماشین برای حضور در این رشته اظهار کرد: داشتن ماشین تمکن مالی نیازمند است چرا که پایینترین سطح ماشین کارتینگ زیر ۱۰۰ میلیون تومان وجود ندارد، ماشینهای خوب بالای ۲۰۰ میلیون تومان هستند که بتوان با آنها به رقابت پرداخت که شاسیهای ضعیفی دارند، دراصل ماشینهای قدرتمند و حرفهای زیر یک میلیارد وجود ندارد.
مسابقات کارتینگ به صورت سه راند در سال برگزار میشود
وی تصریح کرد: مسابقات کارتینگ به صورت سه راند در سال در کشور ما برگزار میشود که سیستم پیچیدهای دارد و در تهران برگزار میشود که افراد کمی به این مسابقات ورود میکنند، بزرگترین دستاورد ما برگزاری مسابقات در سطح همگانی بود که علاقهمند و استعداد در میان آنها پیدا میشود. کارتینگ، مادر ورزش اتومبیلرانی است که تمامی قهرمانهای اتومبیلرانی جهان در ابتدا از ورزش کارتینگ شروع کردند و سپس به سطح بالای جهان که فرمول یک است دست پیدا کردند. اگر پیشینههای یک راننده فرمول یک را چک کنیم به این موضوع که در ابتدا با ورزش کارتینگ آغاز کرده است، پی میبریم.
شاهزمانی درخصوص فعالیت بخش حضوصی در رشته اتومبیلرانی افزود: کارتینگ ورزش بسیار پرهزینهای است، لاستیکهای مورد استفاده هنوز تولید داخلی نداشته است و هر حلقه لاستیک اکنون حداقل دو میلیون تومان است که هر ماشین چهار لاستیک نیازمند است و عمر مفید هر حلقه لاستیک بیش از ۵۰ ساعت نیست. درواقع کارتینگ یک موتور است و مدام باید چک شود، این وسیله نیازمند وسایل یدکی است و مصرف آن بنزین است که آن را به ما به صورت سهمیهای نمیدهد و باید به صورت آزاد تهیه کنیم، بنزین آزاد را زمانی که با ظرف میبریم لیتری پنج هزار تومان با ما حساب میکنند چرا که مجوزی نیست که در ظرف بنزین دهند، به همین دلیل با شرایطی بسیار خاص و دشوار و با هزینهای بیشتر ما بنزین این ماشینها را تهیه میکنیم.
دغدغه و هزینههای کارتینگ بسیار بالا است
وی ادامه داد: لوازم یدکی هیچیک از ماشینها به دلیل تحریم وارد کشور نمیشود و ما به علت اجباری که داریم با مهندسی معکوس خودمان تولید میکنیم که تولید آنها برای تعداد پایین بسیار هزینهبر است، اما اگر با تعداد بالا تولید کنیم شاید مقرون به صرفه باشد، اما مصرفکننده آن در کشور زیاد نیست.
مدیر کارتینگ شهر رویاها خاطرنشان کرد: دغدغه و هزینههای کارتینگ بسیار بالا است و ما با توجه به همین هزینههایی که داریم سعی داشتیم هزینه کارتینگمان را نسبت به کارتینگهای سطح کشور که بلیتهای آنها به ازای هر شش دقیقه تا سقف ۷۰۰ هزار تومان است، مناسبتر دهیم، ما با این حجم از امکانات و وسعت پایینترین قیمت را یعنی ۲۵۰ هزار تومان داریم که بلیت اصلی ما ۳۰۰ هزار تومان است که با تخفیفی که خودمان روی آن گذاشتیم به قیمت ۲۵۰ هزار تومان عرضه میشود. همه مردم کشور بهخصوص در ایام عید به ما لطف داشتند و چندین سال است که کارتینگ شهر اصفهان را در برنامه سفری خود قرار دادند. این برای ما خشنودکننده است که ما توانستیم خدمات خوبی ارائه دهیم.
هیئت اتومبیلرانی و موتورسواری اصفهان روند رو به رشد خوبی پیدا کرده است
وی درباره سابقه فعالیت خود در رشته اتومبیلرانی و موتورسواری اظهار کرد: رئیس اسبق هیئت اتومبیلرانی و موتورسواری بودم و فرایندی آن زمانی در انتخابات وجود آمد که با اینکه تغییرات بسیاری در هیئت به وجود آمد مجبور به کنارهگیری شدم و هیئت بدون سرپرست ماند تا سال ۱۴۰۳ که یکی از مدیران داخلی ریاست هیئت را بر عهده گرفت، با مدیریت وی از تجربه ورزشکاران با تجربه که کادر منتخب گذشته من بودند استفاده کردند، هیئت روند رو به رشد خوبی پیدا کرده است که مسابقه موتورسواری که روز جمعه در شیراز برگزار شد، ۱۴ سکو (۴ سکو بانوان و ۱۰ سکو آقایان) از ۲۱ سکو را اصفهانیها کسب کردند و حدود هفت سکو را بانوان موتورسوار اصفهانی کسب کردند که این نشاندهنده حرکت رو به رشد در هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی استان اصفهان است و نوید این را میدهد که در این ورزش و در سطح کشور از اصفهان بیشتر خواهیم شنید.
شاهزمانی با اشاره به استقبال بانوان در سالهای اخیر از این رشته تصریح کرد: در رشتههای موتورسواری، اتومبیلرانی و کارتینگ شاهد حضور فعال بانوان هستیم، در رشته موتورسواری و اتومبیلرانی توان ماشینها بسیار متفاوت است به دلیل تغییراتی که به وجود میآید، اما در کارتینگ چیزی قابل دستکاری نیست و مهارت خود را نشان میدهد، برای همین است که همیشه رانندگان کارتینگ، رانندگان خوب اتومبیلرانی میشوند. قهرمانهای بسیار خوبی در رشته کارتینگ داریم و در این چندسال توانستیم بیش از ۲۰ ورزشکار قهرمان در سطح استان داشته باشیم که رقابت بسیار تنگاتنگی با یکدیگر در این رشته دارند.
شرکت توسعه سیاحتی سپاهان همکاری خوبی با ما دارد
وی افزود: بیش از شش پیست کارتینگ در کل کشور طراحی کردم و برای فعالیت آنها از مدرک مربیگری خودم استفاده کردم، در استان اصفهان تنها ما و پیست سرعت چادگان است که به صورت حرفهای فعالیت میکنیم که شرایطی مشابه با ما دارند و همراستا با یکدیگر در حال حرکت هستیم. باید تمامی استانها مانند نجفآباد و فولادشهر از فاز سرگرمی خارج شوند و به بعد حرفهای خود رسیدگی کنند چرا که شعار کارتینگ «رانندگی در سنین پایین است» و اکنون بچهها در دوران پیش دانشگاهی باید یکدوره کارتینگ را پشتسر بگذارند تا اطمینان برای داشتن مهارت نگهداری از ماشین را داشته باشند.
مدیر کارتینگ شهر رویاها خاطرنشان کرد: از مسئولان اصفهان تقاضا دارم که ورزش کارتینگ را با توجه به هزینههای بالایی که انجام دادیم، بیشتر به آن بها دهند؛ شرایط قراردادهای ما را از شرایط استیجاری تغییر دهند چرا که در فصول سرما هیچ استقبالی از کارتینگ نمیشود که ما با برگزاری دورههای سعی داریم هزینهها را هندل کنیم که باز هم پاسخگو نیست. سهیل پورکبیریان مدیریت جدید شرکت توسعه سپاهان دیدگاه جدید و متفاوتی دارد، امیدوارم این رشته پررنگ و پویا در کشور باشد و جا دارد بابت همکاری خوبشان از آنها تشکر کنم، از سوی دیگر از مرتضی حسینی ریاست هیئت موتور سواری و اتومبیلرانی استان اصفهان هم تشکر میکنم که کمک خوبی به ما داشتهاند.
نظر شما