به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از آموزش و پرورش، رضوان حکیمزاده در نخستین نشست از مجموعه نشستهای علمی «بازماندگی تحصیلی» با اشاره به اقدامات وزارت آموزش و پرورش در زمینه کاهش بازماندگی تحصیلی اظهار کرد: در معاونت آموزش ابتدایی، برنامهای با محوریت عدالت آموزشی و با هدف شناسایی، جذب و نگهداشت کودکان بازمانده از تحصیل طراحی شده است که شامل چهار مرحله شناسایی، جذب، حمایت و نگهداشت است.
وی افزود: بر اساس آخرین آمار سامانه شهید محمودوند تا بیستودوم اردیبهشت ۱۴۰۴، تعداد ۱۵۲ هزار و ۲۸۷ کودک بازمانده از تحصیل در گروه سنی شش تا ۱۱ سال شناسایی شدهاند که از این تعداد، بیش از ۱۳۰ هزار نفر هیچ سابقه ثبتنام در مدرسه نداشتهاند و تاکنون ۲۹ هزار نفر از این کودکان با تلاش همکاران در سراسر کشور جذب مدرسه شدهاند.
معاون آموزش ابتدایی با اشاره به پراکندگی جغرافیایی بازماندگان گفت: بیشترین درصد بازماندگان مربوط به استانهای سیستان و بلوچستان، تهران، خراسان رضوی، خوزستان و شهرستانهای تهران است و در مقابل، استانهایی مانند ایلام، سمنان، زنجان و چهارمحال و بختیاری عملکرد مناسبی در کاهش بازماندگی از تحصیل داشتهاند.
حکیمزاده با اشاره به دلایل گوناگون بازماندگی از تحصیل از جمله مشکلات اقتصادی، فرهنگی، مهاجرت، دوری از مدرسه، تعصبات خانوادگی، بیماری و حتی فوت کودک گفت: یکی از معضلات جدی، نداشتن اطلاعات دقیق تماس و آدرس از خانوادهها است، در مواردی نیز، دانشآموزان در مراکز غیررسمی آموزش میبینند، اما در آمار رسمی ثبت نمیشوند.
وی با تأکید بر تداوم برنامههای حمایتی و آموزشی افزود: اجرای طرح «حامی» با هدف حمایت آموزشی مستمر از دانشآموزان در معرض خطر بازماندگی از جمله اقدامات مهم سال جاری است که با بهرهگیری از ظرفیت مدارس و معلمان در حال اجرا است.


نظر شما