به گزارش خبرگزاری ایمنا، سعید خدایگان راهبردهای تحولی بنیاد ملی نخبگان در سال ۱۴۰۴ را با هدف نیل به نسل جدیدی از بنیاد با رویکرد تحول در فرایندهای شناسایی، توانمندسازی و نگهداشت استعدادهای برتر و نخبگان کشور ابلاغ کرد.
به نقل از پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان، در این ابلاغیه آمده است:
«با توجه به گذشت حدود ۲۰ سال از فعالیت ارزشمند بنیاد ملی نخبگان بی شک ادامه این حرکت اثربخش، نیازمند طراحی راهبردهای متعالی و بدیع است این مهم با بهره مندی از تجارب گذشته و در نظر گرفتن تحولات کشور در این سالها و همچنین جهتگیری آیندهنگرانه موجب اثربخشی هر چه بیشتر نخبگان در جامعه خواهد شد، لذا سال ۱۴۰۴ سرآغاز تحول در فرایندهای بنیاد ملی نخبگان جهت رسیدن به بنیادی فعال، هوشمند و جریانساز خواهد بود.»
در این ابلاغیه که از سوی سعید خدایگان، قائممقام بنیاد ملی نخبگان صادر شده است، ۱۰ راهبرد کلیدی به شرح زیر مورد تأکید قرار گرفته است:
۱. تحول دیجیتال بنیاد ملی نخبگان از طریق ایجاد سامانه یکپارچه شناسایی، رصد، پایش و شبکهسازی مستعدان و نخبگان
۲. زمینهسازی برای نگهداشت نخبگان با رویکرد بهبود وضعیت معیشت (اشتغال و مسکن)
۳. توانمندسازی مستعدان و آیندهسازان با تاکید بر مهارتافزایی
۴. زمینهسازی برای اثرگذاری فردی و گروهی مستعدان، سرآمدان و نخبگان با مشارکت هدفمند و شبکهسازی آنها در حل مسائل اولویتدار کشور از طریق تعامل فعال و هدفمند با دستگاهها و نهادها
۵. گسترش دایره ساحتهای نخبگانی با تأکید بر رویکرد شناسایی فعال و پرورش متوازن توانمندیها
۶. تحول اداری، بهبود فرآیندها و ساختارها با رویکرد کاهش دیوانسالاری و ارتقای کیفیت خدماترسانی
۷. تقویت و ساماندهی بنیادهای نخبگان استانی و بازنگری در مأموریتهای آنها
۸. هویت بخشی فرهنگی و ملی از طریق الگوسازی سرآمدان و نخبگان و ایجاد شرایط عضویت در خانواده نخبگانی
۹. ایجاد توازن بین حق و تکلیف نخبگان و همچنین مطالبهگری و پاسخگویی بنیاد نسبت به جامعه
۱۰. ایجاد امکان مشارکت اجتماع نخبگانی در فعالیتهای بینالمللی و تلاش حداکثری برای تمهید شرایط مناسب و ارائه مشوقهای مؤثر جهت بازگشت نخبگان به کشور.
راهبرد اول و دوم طراحی و پیادهسازی «سامانه یکپارچه شناسایی، رصد، پایش و شبکهسازی نخبگان» مهمترین گام بنیاد برای انتقال از شیوههای سنتی به رویکردهای دادهمحور است، با اتصال این سامانه به پایگاههای اطلاعاتی وزارت علوم، سازمان سنجش و دیگر نهادهای اکوسیستم نوآوری، فرایند گزینش نخبگان به صورت خودکار و بر مبنای الگوریتمهای تحلیل داده انجام میشود که به کاهش سوگیریهای انسانی کمک میکند. نتیجه این تحوّل، تسریع ۳۰ تا ۴۰ دردصدی در شناسایی استعدادهای برتر و ارتقای دقت ارزیابیهای اولیه است؛ راهبرد سوم بر آموزش مهارتهای فنی و تخصصی با همکاری دانشگاهها، پارکهای علم و فناوری و صنایع پیشرفته تکیه دار، اجرای دورههای کوتاهمدت تخصصی و کارگاههای عملیاتی، بر اساس تجربیات بینالمللی، میتواند اثربخشی فردی نخبگان را تا ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش دهد و آنها را برای ورود به پروژههای پیشرفته علمی و فناوری آماده سازد، این مهارتافزایی، شکاف مهارتی بازار کار و نیازهای تحقیقاتی کشور را کاهش میدهد و فرصتهای اشتغال صنعتی را برای نخبگان گسترش میدهد؛ راهبرد دوم با هدف «بهبود وضعیت معیشت نخبگان» از طریق بستههای حمایتی اشتغال و مسکن تدوین شده است، مطالعات داخلی نشان میدهد که استقلال مالی و امنیت مسکن از مهمترین عوامل ماندگاری نخبگان در کشور است و بستههای معیشتی ارائهشده میتواند دغدغههای اقتصادی آنها را تا ۲۰ تا ۳۰ ردصد کاهش دهد، این اقدام علاوه بر کاهش مهاجرت علمی، بازگشت سرمایه انسانی را تسهیل میکند و بنیانی برای تحقق طرح «بازگشت نخبگان» فراهم میآورد.
راهبرد چهارم به «شبکهسازی هدفمند نخبگان در حل مسائل ملی» اختصاص یافته و با تعامل فعال با دستگاهها و نهادهای اجرایی، یک اکوسیستم نوآوری چابک شکل میدهد. تجربه کشورهای پیشرفته نشان میدهد که ایجاد چنین شبکههایی میتواند سرعت حل چالشهای پیچیده را تا ۵۰ درصد افزایش دهد و همکاری بینالمللی نخبگان را نیز تقویت کند. راهبرد ششم بر «کاهش دیوانسالاری و سادهسازی فرایندها» تمرکز دارد که از طریق بازنگری در ساختارهای سازمانی و کاهش ۳۰ درصد مراحل موازیکاری، به افزایش کیفیت و سرعت خدماترسانی منجر میشود. این تحول اداری، رضایت نخبگان را تا ۲۰ درصد ارتقا میدهد و امکان پیگیری شفاف پروژهها و تخصیص منابع را فراهم میکند؛ راهبرد هفتم با هدف «تقویت و ساماندهی بنیادهای نخبگان استانی» تدوین شده است تا مأموریتهای آنها بازنگری و هماهنگی با سیاستهای ملی افزایش پیدا کند. ساختار استانی میتواند به رصد نیازها و ظرفیتهای منطقهای کمک کرده و دسترسی نخبگان به منابع را تسهیل کند؛ هویتبخشی به نخبگان (راهبرد هشتم) از طریق الگوسازی سرآمدان و ایجاد حس عضویت در «خانواده نخبگانی» دنبال میشود، این راهبرد انگیزههای فردی و جمعی را تقویت و فرهنگ نوآوری را در میان نسل جدید ترویج میکند؛ راهبرد نهم ایجاد توازن بین «حق و تکلیف نخبگان» و افزایش مطالبهگری بنیاد نسبت به جامعه را تشریح میکند. این تعادل، بستر مسئولیتپذیری متقابل را فراهم و اعتماد عمومی را به نخبگان و بنیاد تقویت میکند. راهبرد دهم به «مشارکت بینالمللی نخبگان و ارائه مشوقهای بازگشت» اختصاص یافته است که با تسهیلات همکاری فرامرزی و مشوقهای اقتصادی، امید به بازگشت استعدادهای مهاجر را افزایش میدهد؛ این راهبرد تعامل با مراکز تحقیقاتی جهانی را تسهیل و شبکه علمی کشور را گسترش میدهد، برای ارزیابی اثربخشی این ده راهبرد، بنیاد ملی نخبگان شاخصهای کلیدی عملکرد (KPIs) شامل: تعداد افراد شناساییشده، متوسط زمان پردازش درخواستها، درصد بازگشت سرمایه انسانی و میزان مشارکت نخبگان در پروژههای اولویتدار را بهطور مستمر رصد و گزارش میکند، این رویکرد دادهمحور، امکان اصلاح سریع استراتژیها را فراهم و شفافیت پیشرفت را تضمین میکند.




نظر شما