به گزارش خبرگزاری ایمنا، نشست مشترک معاونان حملونقل و ترافیک شهرداریهای کلانشهرها و رؤسای پلیس راهور ۱۵ استان منتخب کشور با حضور معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی، رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریها، جانشین رئیس پلیس راهور فراجا و سایر مقامات وزارت کشور برگزار شد. این نشست با هدف تبادل نظر، همافزایی تجربیات و برنامهریزی برای ارتقای خدمات ترافیکی و افزایش ایمنی تردد در شهرهای بزرگ کشور تشکیل شد و نمایندگان حاضر به بررسی چالشهای موجود و ارائه راهکارهای عملی برای مدیریت بهتر ترافیک پرداختند.
سعید ساکت، معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان در گفتوگو با خبرنگار ایمنا درباره جزئیات این نشست اظهار کرد: در این جلسه، موضوعات متنوع و گستردهای از سوی معاونان حملونقل شهرداریهای کلانشهرها و پلیس راهور مطرح شد. محور اصلی بحث، تأکید بر همکاری نزدیک بین دو رکن اساسی مدیریت ترافیک یعنی شهرداریها و پلیس راهور بود. با توجه به تأکیدات مقام عالی وزارت کشور، قرار است برنامههای مشترکی برای افزایش سطح ایمنی ترددهای شهری تدوین شود تا از این طریق، شاهد کاهش حوادث و بهبود کیفیت زندگی شهروندان در شهرهای بزرگ باشیم.
وی افزود: یکی از موضوعات مورد تأکید در این نشست، حمایت قاطع از پویش ملی 'نه به تصادف' و برنامهریزی برای اقدامات فرهنگی مستمر بود. این پویش با هدف فرهنگسازی و افزایش آگاهی عمومی در زمینه رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی طراحی شده و قرار است با همکاری نهادهای مختلف، پیامهای آموزشی و هشداردهنده بهصورت گسترده در سطح شهرها منتشر شود. همچنین مسائلی همچون ایمنی موتورسیکلتسواران با تمرکز بر استفاده اجباری از کلاه ایمنی، امنیت عابران پیاده با ایجاد زیرساختهای مناسب همچون خطکشیهای استاندارد و پلهای عابر، و کنترل سرعت در بزرگراههای درونشهری از طریق نصب دوربینهای پیشرفته و ارتقای کارکرد سامانههای ثبت تخلف در بیانیه پایانی مورد توجه ویژه قرار گرفت.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به سهم بالای عابران پیاده و موتورسیکلتسواران در سوانح رانندگی، خاطرنشان کرد: «آمارهای نگرانکننده نشان میدهد که بخش قابلتوجهی از متوفیان حوادث ترافیکی در کلانشهرها از این دو گروه هستند. از این رو، در این نشست مقرر شد برنامههای ساماندهی و ارتقای ایمنی این دو گروه در اولویت قرار گیرد و طرحهای عملیاتی برای کاهش حوادث مرتبط با آنها اجرا شود. شهرداری اصفهان نیز تجربیات موفق خود در زمینه جلوگیری از ورود موتورسیکلت به راسته بازار با نصب موانع فیزیکی، ساماندهی پارک موتورسیکلتها در پهنههای گردشگری با ایجاد پارکینگهای اختصاصی، و اجرای برنامههای آموزشی برای ارتقای ایمنی موتورسیکلتسواران را برای تبادل با سایر کلانشهرها ارائه کرد.

ساکت با بیان اینکه یکی از دغدغههای جدی مطرحشده در این نشست، شناسایی و رفع نقاط پرحادثه در کلانشهرها بود که بهعنوان یکی از عوامل اصلی سوانح رانندگی شناخته میشوند، خاطرنشان کرد: در اصفهان، با اقدامات مستمر انجامشده طی سالهای اخیر، تعداد نقاط حادثهخیز از ۹۸ نقطه به ۱۱ نقطه کاهش یافته و برنامهریزی شده است که این تعداد در سال جاری با اصلاحات هندسی، نصب تجهیزات ایمنی و بهبود زیرساختها به حداقل ممکن برسد. این موضوع بهعنوان یک الگوی موفق برای تمامی کلانشهرها مورد تأکید قرار گرفت و قرار شد سایر شهرها نیز گزارشهای خود را در این زمینه ارائه دهند تا از تجربیات یکدیگر بهرهمند شوند.
وی با اشاره به چالش قطع برق در تقاطعهای شهری گفت: ناترازی و قطع برق در تقاطعها یکی از مشکلات جدی است که میتواند منجر به اختلال در سیستمهای کنترل ترافیک، خاموشی چراغهای راهنمایی و افزایش خطر حوادث شود؛ در این نشست، موضوع پایداری برق تقاطعها مورد بحث قرار گرفت و شهرداری اصفهان تجربیات خود در نصب سامانههای پایدارکننده برق (UPS) و تشکیل قرارگاه پایداری برق تقاطعها را ارائه کرد و مقرر شد در اسرع وقت، برنامهریزی لازم برای رفع این مشکل در کلانشهرها انجام شود و از تجربیات موفق در این زمینه بهصورت گسترده استفاده شود.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان به سایر موضوعات مطرحشده در این نشست پرداخت و اظهار داشت: «ایمنی تردد در سفرهای اربعین با توجه به حجم بالای زائران و ضرورت خدماترسانی ویژه در پایانههای مسافربری، توسعه حملونقل پاک همچون دوچرخهها و اسکوترهای اشتراکی با بازنگری در ضوابط و مقررات متعارض برای تشویق شهروندان به استفاده از این روشهای دوستدار محیطزیست، و انضباطبخشی ترافیکی به معابر شهری با استفاده از ظرفیت همیاران ترافیک از دیگر محورهای بحث بود. همچنین تغییر نگرش از خودرومحوری به انسانمحوری در برنامهریزیهای ترافیکی و اجرای جدی آئیننامه طراحی معابر شهری برای ایجاد شهرهایی امنتر و مناسبتر برای عابران پیاده و دوچرخهسواران مورد تأکید قرار گرفت.
ساکت افزود: با توجه به بازگشایی مدارس در ماههای آتی و تأثیر قابلتوجه آن بر ترافیک معابر شهری، الزام عارضهسنجی ترافیکی توسط آموزشوپرورش و اخذ نظر مدیریت شهری و پلیس راهور پیش از راهاندازی مدارس جدید مطرح شد تا از ایجاد گرههای ترافیکی جلوگیری شود. همچنین برای رفع کمبود ناوگان حملونقل عمومی که یکی از چالشهای جدی کلانشهرها است و تسریع در فرایند شمارهگذاری اتوبوسها و تاکسیها، هماهنگیهای لازم با پلیس راهور مورد تأکید قرار گرفت تا این مشکل در کوتاهترین زمان ممکن مرتفع شود و شهروندان بتوانند از خدمات بهتری بهرهمند شوند.»
و، تصریح کرد: استفاده از دادههای مکانمحور برای تحلیل دقیقتر الگوهای ترافیکی و بهبود ایمنی معابر با کمک فناوریهای نوین، توجه به آئیننامه تردد خودروهای برقی بهعنوان یک روش نوین و پاک در حملونقل شهری برای کاهش آلودگی هوا، کنترل هوشمند ناوگان باری برای مدیریت بهتر محدودههای مکانی-زمانی در کلانشهرها و برخورد قاطع با خودروهای فاقد مجوز تردد و بارهای بدون سند حمل از دیگر موضوعات مورد بحث در این نشست بود. وی در پایان ابراز امیدواری کرد که تعاملات مستمر و سازنده بین شهرداریها و پلیس راهور منجر به ارتقای ایمنی، کاهش سوانح رانندگی و بهبود مدیریت ترافیک در شهرهای کشور شود و نتایج ملموسی برای شهروندان به همراه داشته باشد.
به گزارش ایمنا، در بخش پایانی این نشست، مقام عالی وزارت کشور و نمایندگان استانداریها نیز حضور داشتند و نکات مهمی در راستای تقویت همکاریهای بینسازمانی، تسریع در اجرای برنامههای مشترک و ارتقای خدماترسانی به شهروندان مطرح شد. همچنین بر لزوم تشکیل کارگروههای تخصصی برای پیگیری مصوبات این نشست و ارائه گزارشهای دورهای از پیشرفت برنامهها تأکید گردید تا اطمینان حاصل شود که تصمیمات اتخاذشده بهصورت عملیاتی اجرا خواهند شد.



نظر شما