به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، مطالعات زمینشناسی؛ پروژه راهآهن رشت – آستارا بهعنوان یکی از مهمترین پروژههای ریلی کشور امروز_پنجشنبه بیستوپنجم اردیبهشت_ با تحویل رسمی اراضی تملکشده و با حضور هادی حقشناس، استاندار گیلان، هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی، جمعی از مدیران استانی و ملی و هیئتی بلندپایه از کشور روسیه در شهرک صنعتی شهرستان صومعهسرا آغاز شد.

هادی حقشناس، استاندار گیلان در آئین تحویل اراضی تملکشده و آغاز مطالعات زمینشناسی پروژه راهآهن رشت – آستارا با اشاره به جایگاه راهبردی این مسیر اظهار کرد: اتصال ریلی بندرعباس به آستارا از طریق رشت، یکی از اولویتهای کلان حملونقل کشور است و میتواند نقشی تعیینکننده در تسهیل جابهجایی کالا و مسافر و ارتقای ظرفیت ترانزیت ایران ایفا کند.
وی افزود: پروژه راهآهن رشت – آستارا بهعنوان حلقهای کلیدی در کریدور شمال – جنوب، زیرساختی فراتر از حملونقل صرف است و نقشآفرین در ثبات سیاسی، تقویت مناسبات اقتصادی و امنیت پایدار در سطح ملی و منطقهای خواهد بود.

استاندار گیلان با اشاره به عملکرد مثبت خطوط ریلی شمال کشور خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته، میانگین ورود روزانه واگنهای باری به بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی حدود ۱۵ واگن و از مرز ریلی آستارا حدود ۳۵ واگن بوده است؛ آماری که ظرفیت بالفعل این مسیر در زنجیره تأمین منطقهای را نشان میدهد.
حقشناس تصریح کرد: تاکنون حدود ۲۰ درصد از مسیر ۱۶۲ کیلومتری پروژه آمادهسازی شده و با تلاشهای مستمر دولت، اراضی مورد نیاز امروز به شرکت مجری پروژه تحویل داده شده است و بهموازات این اقدام، مطالعات زمینشناسی در بخشهای جدید مسیر نیز آغاز و مقدمات ورود پروژه به فاز اجرایی فراهم شده است.
وی با تأکید بر ضرورت تسریع در اجرای پروژه، از نمایندگان شرکتهای پیمانکار و مشاور روسی خواست تا با تکمیل مطالعات، عملیات اجرایی را بدون وقفه آغاز کنند تا امکان عبور قطارهای باری از رشت به آستارا در بازه زمانی تعیینشده فراهم شود.

استاندار گیلان گفت: پروژه راهآهن رشت – آستارا نهتنها محور حملونقل ریلی کشور، بلکه پلی برای توسعه اقتصادی و دیپلماسی منطقهای است و نقش مهمی در افزایش سهم ایران از ترانزیت جهانی خواهد داشت.
به گزارش ایمنا، پروژه راهآهن رشت – آستارا بهعنوان آخرین حلقه کریدور ریلی شمال – جنوب از اهمیت راهبردی در تقویت جایگاه ایران در تجارت منطقهای و بینالمللی برخوردار است و با بهرهبرداری از آن، ظرفیت حمل بار ریلی کشور بهطور چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد.
امروز مطالعات ژئوتکنیک و آزمایشگاه مکانیک خاک آغاز و ۱۴.۲ کیلومتر از اراضی تملک شده تحویل پروژه شد.
خط آهن رشت- آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر در شاخه غربی کریدور حمل و نقل بینالمللی شمال-جنوب خطوط ریلی جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران در گذرگاه مرزی واقع در منطقه آستارا را با هم متصل میکند و حجم جابهجایی بار از مسیر ریلی را افزایش خواهد داد.
این خط آهن دارای ۶۳ دستگاه، سه دستگاه پل بزرگ به طول ۴۱ کیلومتر هستند، این مسیر یک دستگاه تونل به طول هزار و ۹۶۰ متر دارد و هشت ایستگاه برای این خط آهن دیده شده است.
در جریان این مراسم، نمایندگان روسی نیز ضمن ابراز آمادگی برای مشارکت فنی و مالی، پروژه را گامی مهم در تعمیق همکاریهای دو کشور در حوزه زیرساختی و حملونقل ارزیابی کردند.
با همراهی دولت، مشارکت خارجی و رفع موانع محلی، این پروژه بهزودی وارد فاز اجرایی گسترده خواهد شد.



نظر شما