۲۰۰۰ نفر برای احداث خط ۲ متروی اصفهان زیرِزمین مشغول کارند

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: با احداث خط دو متروی این کلان‌شهر به‌دنبال کاهش سهم منابع متحرک آلودگی هوا هستیم، به‌همین جهت در عمق ۱۶ تا ۳۳ متری زمین ۲۰۰۰ نفر شامل متخصصان، تکنسین‌های تخصصی و مهندسان مشغول کار هستند و تلاش می‌کنند تا فاز نخست این خط به بهره‌برداری آزمایشی برسد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سعید ساکت امروز _شنبه بیستم اردیبهشت _در همایش تحلیل آمار کیفیت هوای اصفهان و اختتامیه نخستین رویداد داده‌کاوی کیفیت هوای اصفهان با اشاره به دسته‌بندی شهرها بر اساس مطالعات توسعه شهری اظهار کرد: سه چشم‌انداز برای شهرها و کلان‌شهرهای مختلف جهان می‌توان ترسیم کرد که شامل Automobility Cities (شهرهای خودرومحور)، Multimodality Cities (شهرهای چندوجهی) و Accessibility Cities (شهرهای دسترسی‌پذیر) است که مصداق توسعه پایدار هستند.

وی افزود: اگر بر حسب دو شاخص GDP (تولید ناخالص داخلی) و سهم سفر با وسیله نقلیه شخصی موتوری، شهرهای مهم دنیا را مقایسه کنیم (که مطالعاتی در این زمینه انجام شده)، به این سه دسته‌بندی نگاه دقیق‌تری می‌توان انداخت و مسیر توسعه هر شهر را بهتر درک کرد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان تاکید کرد: شهرهای خودرومحور در دسته کلان روندهای اقتصادی ویژه‌ای جای دارند، اما با درک اهمیت توسعه پایدار، شهرهایی با محدودیت جغرافیایی و تراکم جمعیتی بالا به سمت شهرهای دسترس‌پذیر و فناورانه پیش می‌روند و حمل‌ونقل عمومی را در اولویت قرار می‌دهند.

ساکت ادامه داد: شهرها به استناد مطالعات به سه دسته ویژه تقسیم می‌شوند، شهرهایی که در دسته اتوموبیلیتی سیتی قرار می‌گیرد و حکمروایی خودروها بر آن جاری است، شهرهایی که در دسته مولتی‌مدالیتی سیتی قرار می‌گیرد و مجموعه‌ای از فرایندهای خدماتی و حمل‌ونقلی در آن تعریف شده است و شهرهای اکسسیبیلیتی سیتی یا شهرهای دسترس‌پذیر که مصداق توسعه پایدار هستند.

وی افزود: شهرهای خودرومحور شهرهای بزرگ هستند و جایگاه آن‌ها بر اساس سهم تقاضای سفر در کلان‌روندهای اقتصادی ویژه است و شهرهای دورافتاده از اراده‌های علمی نیستند، بلکه برنامه آن‌ها به سمت توسعه خودرو محور، خطوط چند خطه و شهرهایی می‌رود که به تردد خودروها احترام می‌گذارد؛ شهرهایی که شاید شهرهای ویژه‌ای باشند، شهرها و کشورهایی که پیشران علم و فناوری هستند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه شهرهایی که به‌نوعی لبه توسعه پایدار را درک کردند و شاید محدودیت جغرافیایی و تراکم جمعیتی عارض شده، ممکن بود آن‌ها را در دسته اول قرار دهد، وارد فرایند شدند و لبه‌های تکنولوژی را بیش از پیش درک کردند و توجه به حمل‌ونقل عمومی را بیشتر مدنظر قرار دادند، گفت: درباره شهرهای دسترس‌پذیر شرایط مقداری متفاوت است، احترام به ساحت حمل‌ونقل عمومی و توجه به زیرساخت‌ها فناورانه برای کاهش تقاضای سفر موجب شکل‌گرفتن متفاوتی از تکنولوژی همچون آنلاین‌شاپ‌ها می‌شود.

ساکت با تاکید بر اینکه فصل ارتباط تمام این ظرفیت‌ها دیتا است، چیزی که می‌تواند برنامه‌ریزی را دقیق‌تر، عملیاتی‌تر و آینده‌پژوهانه‌تر کند، ادامه داد: به‌طور تقریبی ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس روزانه سهم سفر جابه‌جایی ۴۰۰ هزار نفر و بیشتر را بر عهده دارد و مصرف گازوئیل مبتنی بر الگوهای مثبت حدود ۹۰ هزار لیتر به‌صورت روزانه است؛ روزانه حدود ۴ میلیون لیتر گازوئیل در شهر سوزانده می‌شود، اما به‌دلیل اینکه اطلاعات دیتامحور نیست، گفته می‌شود اتوبوس‌ها شهر را آلوده کرده‌اند.

وی با بیان اینکه از طریق خدماتی که متروی اصفهان ارائه می‌کند، روزانه ۱۲۰ هزار نفر جابه‌جا می‌شوند، افزود: سال گذشته ۲۷ میلیون سفر برای شهروندان اصفهانی رقم خورده و سال جاری با اضافه شدن رام‌قطارها که میلیاردها دلار هزینه دارد، با احداث خط دو متروی این کلان‌شهر به‌دنبال کاهش سهم منابع متحرک آلودگی هوا هستیم، به‌همین جهت در عمق ۱۶ تا ۳۳ متری زمین ۲۰۰۰ نفر شامل متخصصان، تکنسین‌های تخصصی و مهندسان و کارگران مشغول کار هستند و تلاش می‌کنند تا فاز نخست این خط به بهره‌برداری آزمایشی برسد تا این سهم کاهش پیدا کند؛ این موارد باید مورد واکاوی و ارزیابی قرار گیرد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه در حوزه سازمان پایانه‌های مسافربری، جنس خدمتی که در آن مکان ارائه می‌شود، تاکید بر کیفیت خدمات اتوبوس‌ها است، خاطرنشان کرد: در شبکه بزرگراهی و جاده‌ای خدمات‌دهنده نیستیم، بلکه در پایانه‌ها خدمات ارائه می‌دهیم و تأکیدی که از لحاظ ابعاد نظارتی وجود دارد، این است که بررسی‌ها انجام شود تا همان سطح از سوخت گازوئیل که منشأ آن اتوبوس‌هایی است که روزانه بیش از ۴۰۰ تا ۸۰۰ دستگاه به شهرهای مختلف ایران حرکت می‌کنند، با پایه آلایندگی پایین اتفاق می‌افتد.

ساکت با طرح این سوال که در کدام دیگر از ظرفیت‌ها داده‌محور این اتفاق می‌افتد، آیا این اراده وجود دارد؟ ادامه داد: امیدوارم این مورد سوال جامعه دانشگاه از سایر مجامع باشد تا سهم خود را پیدا کنند که تا چه زمانی قرار است این داده‌ها در سازمان‌ها مخفی بماند، آن چیزی که استحصال می‌شود، طلای نابی است که در سطوح مختلف سیاست‌گذاری برنامه‌ریزی شهری، استانی و ملی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد، داده‌کاوی کشف روابط عمیق درون داده‌ها است تا سازوکار تصمیم‌گیری را متحول کند.

وی تصریح کرد: سال جاری در مرکز کنترل ترافیک شهرداری اصفهان برای نخستین‌بار در قرارگاه حمل‌ونقل بهار دیتاهای ترددی مورد بررسی نقطه‌ای قرار گرفت و منشأ تصمیم‌سازی‌های ما در اداره کل امور اجرایی شد، اینها باید زنجیره‌های بهم پیوسته باشد تا شاهد تعالی باشیم؛ باید از شعارزدگی به دور و در عمل مؤثر باشیم.

کد خبر 864905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.