اختلاف‌نظرها در فضای فرهنگی دانشگاه کاشان؛ از دفاتر تشکل‌ها تا رویدادهای دانشجویی

در ماه‌های اخیر، فضای فرهنگی دانشگاه کاشان با چالش‌هایی میان مدیریت جدید معاونت فرهنگی و برخی تشکل‌های دانشجویی مواجه شده است و در همین راستا گفت‌وگو درباره نقش تشکل‌ها در تصمیم‌سازی فرهنگی و نیاز به بازسازی اعتماد میان بدنه دانشجویی و مدیریت فرهنگی بیش از پیش احساس می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در ماه‌های اخیر مجموعه‌ای از اختلاف‌نظرها و چالش‌ها میان معاونت فرهنگی و تشکل‌های دانشجویی دانشگاه کاشان شکل گرفته که توجه افکار عمومی دانشگاه را به خود جلب کرده است، در این بازه زمانی چند برنامه و طرح که از سوی انجمن‌های دانشجویی و کانون‌های فرهنگی پیشنهاد شده بودند با موانعی روبه‌رو شدند؛ از تأخیر در تخصیص بودجه گرفته تا تغییر ناگهانی زمان برگزاری و محدودیت دعوت از مدعوین و از سوی دیگر، برخی درخواست‌های بازدید علمی و فعالیت‌های آموزشی تشکیلاتی که پیش‌تر مصوب شورای فرهنگی دانشگاه شده بود نیز فرایندهای اداری طولانی یا نبود تأیید نهایی را تجربه کردند.

در پی این اتفاقات، انتصاب مدیر فرهنگی جدید و تصمیمات ساختاری مرتبط با آن به همراه اقداماتی همچون تغییر مکان و تملک موقت برخی دفاتر تشکل‌ها، موجب بروز کدورت‌های در دانشگاه شده است.

با وجود اختلاف‌نظرها، تمامی طرف‌ها بر اهمیت توسعه فرهنگی و علمی دانشگاه تأکید دارند و معتقدند لازم است با گفت‌وگوی مستمر، ارتقای شفافیت در فرایند تصمیم‌سازی و احترام به دیدگاه‌های همه نهادها و انجمن‌ها، فضایی فراهم آید که اهداف آموزشی و فرهنگی به‌طور متوازن و بهینه دنبال شود. در ادامه، به تفصیل به مهم‌ترین محورهای این مناقشه و راهکارهای پیشنهادی برای عبور از شرایط موجود می‌پردازیم.

شفافیت گمشده؛ از شعار تا عمل در دانشگاه کاشان

در همین راستا انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه کاشان بیانیه‌ای را خطاب خطاب به رئیس دانشگاه منتشر کرده است که به شرح زیر است:

«من به انجمن‌های اسلامی، ایمان عمیق و راسخ دارم. من نقش انجمن‌های اسلامی را خیلی زیاد می‌دانم. نقش انجمن‌های اسلامی همین است؛ یعنی حفظ فضای اسلامی و انقلابی در دانشگاه. مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)

جناب آقای دکتر بهزاد سلطانی
رئیس محترم دانشگاه کاشان

سلام علیکم

به استحضار می‌رساند طی اقدامی غیرقانونی، دفتر ادبیات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل توسط رئیس دانشکده ادبیات هتک حرمت شده و غصب گردیده است. وضعیت و کسب تکلیف دانشگاه نیز در این‌باره مشخص نمی‌باشد، اما معاون فرهنگی دانشگاه نه تنها با این اقدام غیرقانونی برخورد ننموده بلکه این اقدام رئیس دانشکده ادبیات را تأیید کرده است.

معاون فرهنگی‌ای که از لحظه‌ی انتصابش شبیه به ریشه درخت تنومند فرهنگی دانشگاه زده و هیچ گوش شنوایی برای شنیدن تذکرات دلسوزانه هم نداشته؛ از سعه صدر مجموعه‌ها سوءاستفاده نموده است! ایشان حتی فاقد دانش و مهارت‌های ابتدایی این جایگاه حساس و مهم هستند. آن‌قدر که ایشان در ابعاد گوناگون دچار ضعف هستند و عملکرد افتضاح به جا گذاشته‌اند. دیگر نیازی به توضیح بیشتر نیست، بس که نه تنها تشکل‌های دانشجویی بلکه انجمن‌های علمی، کانون‌ها و حتی کارمندان فرهنگی از ایشان به شدت ناراضی‌اند.

لازم به ذکر است اولین نامه جمعی تشکل‌های دانشجویی نسبت به رفتار و عملکرد ایشان پیوست نامه می‌باشد البته حدفاصل این دو نامه، موارد دیگری رخ داده است که در این نامه نمی‌گنجد.»

شفافیت گمشده؛ از شعار تا عمل در دانشگاه کاشان

ایمنا در راستای شفافیت و موشکافی این مسئله نظر سیدحسن انوری دبیر کل انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه کاشان به جویا شد، وی در باره این موضوع به خبرنگار ایمنا می‌گوید: به تازگی رویدادی قابل تأملی در دانشگاه کاشان رخ داده که بار دیگر توجهات را به عملکرد یکی از مسئولان معطوف کرده است.

وی می‌افزاید: بر اساس این گزارش‌ها، مجموعه‌ای از اقدامات و رویکردها، که گاه با اصول فرهنگی و ارزش‌های دانشگاهی فاصله دارد، سبب شده تا برخی انجمن‌های علمی، کانون‌های فرهنگی، و تشکل‌های دانشجویی احساس کنند نقش و مشارکت آن‌ها نادیده گرفته شده است، حتی بعضی دفاتر ادبیات و اتاق‌های فعالیت دانشجویی نیز با محدودیت‌هایی روبه‌رو شده‌اند که پیش‌تر سابقه نداشته است.

دبیر کل انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه کاشان ادامه می‌دهد: کارشناسان و دغدغه‌مندان حوزه فرهنگ دانشگاه بر این باورند که تقویت فضاهای فرهنگی نیازمند تعامل سازنده، نگاه حمایتی، و بهره‌گیری از ظرفیت‌های متنوع دانشجویی است، در همین راستا امید است با بازنگری در سیاست‌ها و رویکردهای فعلی، امکان ایجاد محیطی پویا، امن و الهام‌بخش برای تمامی فعالان فرهنگی فراهم شود.

انوری بیان می‌کند: در آستانه روز دانشجو، برخی تشکل‌های دانشگاهی، از جمله گروه‌های اسلامی فعال، برنامه‌ریزی‌هایی را برای برگزاری یک همایش دانشجویی آغاز کردند. این تشکل‌ها تلاش داشتند با دعوت از چهره‌های برجسته علمی و اجرایی کشور، فضایی پویا و اثرگذار برای تبادل نظر و گفت‌وگو فراهم آورند.

وی تصریح می‌کند: با این حال، در روند هماهنگی‌ها، چالش‌هایی در خصوص انتخاب مهمانان و زمان‌بندی برنامه به وجود آمد. بنابر اطلاعات منتشرشده، محدودیت‌هایی در مسیر دعوت از برخی مهمانان مورد نظر تشکل‌ها اعمال شد و پیشنهادهای جایگزینی از سوی بخش‌هایی از مدیریت فرهنگی مطرح شد که با استقبال اولیه همراه نبود. در نهایت، برای ایجاد هماهنگی بیشتر، قرار شد برنامه تشکل‌ها با یک روز تأخیر برگزار شود تا از تداخل احتمالی با سایر برنامه‌های رسمی جلوگیری گردد.

دبیر کل انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه کاشان بیان می‌کند: با این وجود، به گفته برخی منابع دانشجویی، برنامه‌ای مشابه از سوی نهادهای رسمی دانشگاه تبلیغی است، همچنین اعلام شد که بخشی از بودجه مصوب برای برنامه‌های دانشجویی به برنامه‌های دیگر اختصاص یافته است، این موضوع موجب بروز گلایه‌هایی از سوی فعالان دانشجویی شد که در نامه‌ای سرگشاده، برخی جزئیات و دغدغه‌های خود را مطرح کردند.

انوری تصریح می‌کند: پس از حواشی مربوط به برنامه‌های روز دانشجو، برخی از انجمن‌های علمی نیز با موانعی در مسیر فعالیت‌های خود روبه رو شدند، یکی از نمونه‌های قابل توجه، تلاش‌های چندماهه انجمن علمی هوافضا برای برگزاری یک بازدید علمی از شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) بود. این برنامه که با رایزنی‌ها و هماهنگی‌های گسترده صورت گرفته بود، تمامی مراحل اداری و موافقت‌های اولیه را پشت سر گذاشته بود و تنها در انتظار تأیید نهایی بود.

وی تاکید می‌کند: در اقدامی غیرمنتظره، یک روز پیش از اجرای برنامه، با استناد به نبود ارائه توجیه کافی، مجوز بازدید لغو شد، این تصمیم در حالی اتخاذ شد که بخش زیادی از هماهنگی‌ها به پایان رسیده و حتی برنامه‌ای ویژه برای آشنایی عملی دانشجویان با روند تاکسی‌کردن جنگنده‌ها در دستور کار قرار داشت.

دبیر کل انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه کاشان بیان می‌کند: لغو این برنامه در واپسین لحظات، فشار روانی و جسمی قابل توجهی بر دبیر سابق انجمن وارد کرد، که در نهایت منجر به استعفای وی شد، تجربه‌های مشابه در سال‌های گذشته نیز نشان داده است که گفت‌وگوی مؤثر، احترام به نقش تشکل‌ها و توزیع منصفانه منابع می‌تواند به ارتقای کیفیت برنامه‌های دانشجویی و تقویت سرمایه اجتماعی دانشگاه کمک شایانی کند.

انوری می‌گوید: این اتفاق بار دیگر بر اهمیت حمایت مؤثر از فعالیت‌های علمی دانشجویی و ضرورت ایجاد بستری مطمئن و پایدار برای تحقق برنامه‌های پژوهشی و آموزشی تأکید می‌کند، امید است با نگاهی مسئولانه‌تر به ظرفیت‌های علمی دانشجویان، زمینه رشد، تجربه‌اندوزی و مشارکت فعال‌تر آنان بیش از پیش فراهم شود.

شفافیت گمشده؛ از شعار تا عمل در دانشگاه کاشان

وی می‌افزاید: در ادامه چالش‌هایی که برخی از تشکل‌های دانشجویی در مسیر اجرای برنامه‌های خود با آن روبه‌رو شده‌اند، موضوع تأخیر در پرداخت بودجه برنامه راهیان نور نیز مورد توجه قرار گرفته است. بر اساس اطلاعات منتشرشده، بودجه این برنامه که پیش‌تر در شورای فرهنگی دانشگاه به تصویب رسیده بود، تا کمتر از ۲۴ ساعت پیش از زمان حرکت، به حساب برگزارکنندگان واریز نشد.

دبیر کل انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه کاشان تاکید می‌کند: این تأخیر در تخصیص منابع، نگرانی و نارضایتی مسئولان اجرایی برنامه را در پی داشت و موضوع طی چند نوبت در سطح مدیریت دانشگاه پیگیری شد. در نهایت و پس از برگزاری جلسه‌ای در هیئت‌رئیسه، بودجه مربوط به برنامه تأمین و پرداخت شد.

انوری تصریح می‌کند: این تجربه بار دیگر نشان داد که برای تقویت انگیزه و مشارکت فعال دانشجویان، به‌ویژه در برنامه‌های فرهنگی و ارزشی، لازم است سازوکارهای تخصیص و پشتیبانی مالی با دقت و سرعت بیشتری انجام شود. برنامه‌های گسترده‌ای همچون راهیان نور که نقش مهمی در ارتقای هویت فرهنگی و تاریخی دانشجویان دارند، نیازمند پشتیبانی به‌موقع و هماهنگی مؤثر هستند تا با کم‌ترین چالش اجرایی به ثمر برسند.

وی تاکید می‌کند: تغییرات در ساختار فرهنگی دانشگاه و انتصاب مدیران جدید بدون مشورت با کارشناسان و نمایندگان دانشجویی، چالش‌هایی در مسیر تعامل با گروه‌های دانشجویی ایجاد کرده است، در همین راستا یکی از تشکل‌های دانشجویی پیشنهاد برگزاری اردوی آموزشی تشکیلاتی را مطرح کرد؛ اردویی که پس از وقفه‌ای چندساله و کاهش جدی فعالیت‌های تشکیلاتی در دوره پساکرونا، می‌توانست فرصتی مهم برای بازآفرینی نقش تشکل‌ها در فضای فرهنگی دانشگاه باشد.

شفافیت گمشده؛ از شعار تا عمل در دانشگاه کاشان

دبیر کل انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه کاشان تصریح می‌کند: با این حال، پیشنهاد مذکور بدون بررسی دقیق و بدون طی مراحل کارشناسی، رد شد. اگرچه در مکالمات شفاهی مخالفتی صریح ابراز نشد، اما نشانه‌های غیررسمی از نبود تأیید برنامه حکایت داشت. این رویکرد در حالی است که تأکید بسیاری از مسئولان عالی‌رتبه نظام بر تربیت نیروهای فرهنگی و تشکیلاتی دانشگاهی همواره مورد توجه بوده و حتی برنامه‌ای مشابه در سال گذشته به تصویب رسیده بود که تنها به دلیل شرایط خاص ناشی از درگذشت رئیس‌جمهور وقت لغو شد.

انوری بیان می‌کند: در کنار این چالش‌ها، گزارش‌هایی مبنی بر اقدامات غیرمنتظره در قبال برخی دفاتر دانشجویی، همچون جابجایی یا تصرف اموال متعلق به آن‌ها، منتشر شده است. برخی دانشجویان این اقدامات را بدون اطلاع‌رسانی قبلی و خارج از عرف معمول تلقی کرده‌اند. همچنین در برخی موارد، شیوه برخورد مسئولان فرهنگی در پاسخ به پرسش‌های دانشجویان با واکنش‌هایی همراه بوده که فضای اعتماد و تعامل را تضعیف کرده است.

وی ادامه می‌دهد: در پی این وقایع، گزارش‌های رسمی و غیررسمی به مدیریت دانشگاه ارائه شده و انتظار می‌رود با بررسی دقیق موضوعات مطرح‌شده، نسبت به رفع سوءتفاهم‌ها و تقویت فضای همدلی و همراهی در دانشگاه اقدام لازم صورت گیرد. تشکل‌های دانشجویی نیز بر ادامه پیگیری‌های خود در چارچوب‌های قانونی و با هدف ارتقا تعامل سازنده میان دانشجویان و مدیریت فرهنگی تأکید دارند.

شفافیت گمشده؛ از شعار تا عمل در دانشگاه کاشان

مصطفی عباسی مقدم، معاون فرهنگی دانشگاه کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: همه درخواست‌های برگزاری رویداد یا برنامه از سوی کانون‌ها، انجمن‌ها و تشکل‌های دانشجویی ابتدا باید مکتوب و با امضای مسئول آن تشکل به «دبیرخانه امور فرهنگی یا کارشناس فرهنگی مربوطه» یا «هیئت نظارت بر تشکل‌ها» ارائه شود، پس از ثبت در سامانه دبیرخانه، درخواست به کارشناس فرهنگی ارسال می‌شود، این کارشناس محتوا و انطباق با ضوابط را بررسی کرده و در صورت تأیید اولیه، درخواست به مدیر فرهنگی ارجاع می‌دهد. اگر هزینه برنامه از سقف مصوب بیشتر باشد، مرحله بعدی ارائه به «شورای فرهنگی» و دریافت رأی آن است، تا زمانی که تأیید مکتوب از هر یک از این سطوح دریافت نشود، هیچ معرفی‌نامه یا تخصیص بودجه‌ای صورت نخواهد گرفت.

وی می‌افزاید: گاهی اوقات، به دلایل بیرونی دانشگاه (همچون اعلام تعطیلی سراسری ادارات به‌دلیل مشکلات فنی یا ناترازی) ساعت‌ها یا حتی روزهای اجرای برنامه دستخوش تغییر می‌شود، این تعطیلی‌ها پیش‌بینی‌نشده نیستند اما خارج از کنترل تیم فرهنگی‌اند؛ به‌عنوان نمونه، بارها دیدیم برنامه‌ای که برای روز خاص تنظیم شده بود، به‌دلیل اطلاعیه تعطیلی همان روز لغو شده است، این اتفاقات طبیعی است و به هیچ وجه به معنای بی‌اعتنایی به درخواست تشکل‌ها نیست.

معاون فرهنگی دانشگاه کاشان می‌گوید: اگر اجرای طرح اصلی، همچون «روز دانشجو» یا «بازدید علمی انجمن هوافضا» به دلیل ناهماهنگی تقویمی، تعطیلی یا مسائل مالی میسر نباشد، طبق قوانین دانشگاه بلافاصله گزینه دوم مورد بررسی قرار می‌گیرد، این گزینه جایگزین می‌تواند یک تشکل دیگر یا یک تاریخ جدید باشد.

عباسی مقدم بیان می‌کند: پس از تأیید محتوایی، تشکل باید برآورد هزینه ارائه و مستندات قیمت (فاکتورها و پیش‌فاکتورها) را بارگذاری کند، کارشناس فرهنگی برآورد را بررسی و در صورت تأیید، «فرم درخواست پرداخت» صادر می‌شود. پرداخت مراحلی دارد که بیشتر آن به معاونت مالی و حساسیت آن معاونت مالی است؛ دانشگاه پس از برآوردهای مالی و قطعی شدن برنامه و و مستندات هزینه‌ای، مبلغ را پرداخت می‌کند؛ سقف تنخواه برای همه تشکل‌ها یکسان است و هیچ تشکل یا انجمن علمی یا کانون فرهنگی نباید در خواست تسهیلات خاص یا خارج از ضوابط قانونی داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: مهم‌ترین پروژه فرهنگی سال گذشته، سفر راهیان نور بود، با وجود اینکه تخصیص اولیه بودجه با تأخیر انجام شد، معاونت توسعه منابع مالی دانشگاه و معاونت فرهنگی با هماهنگی بسیج دانشجویی، هزینه‌ها را از منابع غیرقابل پیش‌بینی تأمین کردند. همه مراحل اعم از عقد قرارداد با کاروان‌ها، صدور معرفی‌نامه‌ها و نظارت بر کیفیت سفر بر اساس «دستورالعمل اجرایی سفرهای دانشجویی» انجام شد و پس از بازگشت، گزارش دهی و ارائه صورت‌حساب نهایی، تسویه حساب کامل صورت گرفت.

معاون فرهنگی دانشگاه کاشان تاکید می‌کند: انجمن هوافضا درخواست بازدید علمی را ارائه کرده است که در کارگروه تخصصی معاونت فرهنگی به تعویق افتاد، این تعویق نه لغو قطعی بلکه مهلتی برای تکمیل مستندات است، بی‌درنگ پس از ارائه برسی‌های لازم و تأیید کارشناس فنی، برنامه به مرحله کارشناسی مالی و سپس تصویب نهایی در شورای فرهنگی ارجاع خواهد شد.

عباسی مقدم در ادامه می‌گوید: همه انتصابات مدیران و کارشناسان فرهنگی منوط به تصمیم «کمیته انتصابات داخلی» است که شامل نمایندگان اداری، مالی و فرهنگی است که این معیارها عبارتند از حداقل پنج سال تجربه در مدیریت اجرایی برنامه‌های فرهنگی و دانشجویی، آشنایی کامل با آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مالی دانشگاه، تجربه همکاری مستمر با تشکل‌های دانشجویی و فهم ساختار تشکل‌ها، دارا بودن مدرک تحصیلی مرتبط (هنر، علوم اجتماعی، مدیریت فرهنگی)، ارزیابی عملکرد فصلی و گزارش پیشرفت برنامه‌های مأموریتی که تمامی این مراحل با مستندات استعلام از «معاونت منابع انسانی» و «حراست» همراه است و نتیجه نهایی پس از تأیید ریاست دانشگاه ابلاغ می‌شود.

به گزارش ایمنا، مروری بر وقایع اخیر در فضای فرهنگی دانشگاه نشان می‌دهد که فاصله‌ای محسوس میان انتظارات دانشجویان و عملکرد برخی بخش‌های مدیریتی وجود دارد؛ این شکاف بیش از آنکه ناشی از تضادهای سیاسی یا سلیقه‌ای باشد، حاصل نبودِ گفت‌وگوی سازنده، تصمیم‌گیری بدون نیازسنجی و بی‌توجهی به تجربیات پیشین تشکل‌ها و انجمن‌ها است، برقراری تعامل مؤثر میان بدنه فرهنگی دانشگاه و مجموعه‌های دانشجویی، تنها با شفافیت، مسئولیت‌پذیری و احترام متقابل ممکن است، از همین‌رو انتظار می‌رود مسئولان دانشگاه با رویکردی باز و مشارکتی، زمینه را برای بازسازی اعتماد و تقویت سرمایه اجتماعی در فضای علمی و فرهنگی فراهم کنند.

کد خبر 864481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.