به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجتالاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژهای در دیدار با جمعی از معلمان نمونه کشوری به همراه وزیر و معاونان آموزشوپرورش، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و شهدای معلم، به ویژه شهیدان مطهری و رجایی، با تبیین و تشریح اهمیت و جایگاه نظام آموزش و تعلیم و تربیت و نقش ارزنده معلم در این نظام اظهار کرد: معلم، جایگاهی پرمنزلت دارد و به همان میزان دارای مسئولیت است، جایگاه معلمی آنقدر والاست که امیرالمؤمنین علی (ع) فرمود: «مَن عَلَّمَنی حَرفاً فَقَد صَیرَنی عَبداً»، اعتقاد دارم که معلم خوب، معلمی است که علم را با هنر ممزوج میکند و معلم خوب یک هنرمند است که میداند با چه روش و منشی، دانشآموزان را از اقیانوس علم و کمالات سیراب کند.
وی افزود: همواره به زیرمجموعه خود در دستگاه قضائی و قضات کشور تاکید میکنم که نوع رفتار شما با طرفین دعوا، اثرات مهمتری از حکم صادره از ناحیه شما دارد؛ درخصوص معلمان گرانقدر هم این قاعده حکمفرما است و نوع رفتار و منش او در داخل و بیرون از مدرسه بسیار بر فرایند تربیتی دانشآموزان اثرگذار است.
رئیس دستگاه قضا با اشاره مسائل مطرح شده از سوی معلمان نمونه کشوری و مسئولان آموزشوپرورش گفت: در قوه قضائیه آمادگی کامل داریم که طی سلسله جلساتی تخصصی با مسئولان آموزشوپرورش، به طراحی الگو و شیوهای برای تقویت همکاریها و تبادل دادهها میان آموزشوپرورش و دستگاه قضائی مبادرت ورزیم.
حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای با تبیین و تشریح آن دسته از مسئولیتهای قوه قضائیه که معلمان نیز میتوانند در پیشبرد و تمشیّت آنها مؤثر باشند، گفت: در قوه قضائیه اهتمام ویژهای بر مقوله پیشگیری از وقوع جرم داریم و مجدانه راهبردهای پیشگیرانه را برای جلوگیری از وقوع جرم و بزهدیدگی در دستور کار قرار دادهایم؛ در این عرصه خطیر و مهم، معلمان و مسئولان آموزشوپرورش میتوانند کمککار ما باشند و دست یاری به سوی آنها دراز میکنیم.
وی تصریح کرد: نظام آموزشوپرورش کشور با بهرهمندی از حدود ۱۶ میلیون دانشآموز و بیش از یک میلیون کادر مدرسه و حدود ۳۰ میلیون خانواده دانشآموزان، یک نظام متکثر و موسع است؛ برای اعضای چنین نظام متکثر و موسعی، مسائل حقوقی و قضائی پیش میآید، لذا ما در قوه قضائیه این آمادگی را داریم که با ایجاد سازوکارهای تخصصی و اختصاصیِ حل اختلاف ویژه آموزشوپرورش، تا آنجا که ممکن است از تشکیل پروندههای قضائی برای اعضای جامعه آموزشوپرورش جلوگیری به عمل آوریم و مسائل حقوقی و قضائی آنها را غالباً در قالب صلح و سازش و مصالحه مرتفع کنیم.
گفتوگوهایی که منجر به رهایی ۷۷۷ نفر از قصاص شد
رئیس دستگاه قضا اظهار کرد: ممکن است برای معلم یا اولیا دانشآموزی، مسئلهای کیفری پیش آید و برای او وفق قانون، مجازات تجویز شود؛ در اینجا اعضای نظام آموزشوپرورش میتوانند بستر اِعمال ارفاقات قانونی برای آن عضو جامعه و قشر خود را فراهم آورند و با حضور در ندامتگاه، بهگونهای با آن عضو خاطی یا مجرم جامعه خود گفتوگوی ارشادی کنند که زمینه تنبه و ندامت او ایجاد شود و چنانچه واجد شرایط باشد، با ارفاقات قانونی مواجه شود.
حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای گفت: در سال ۱۴۰۱ فضایی ایجاد شد که منجر به تشکیل حدود ۹۰ هزار پرونده شد، متهمان و محکومان این پروندهها از اقشار مختلفی بودند، در میان آنها معلم و دانشآموز و دانشجو نیز بود؛ چنانچه برای همه آنها حکم محکومیت صادر میشد یا پرونده قضائی شکل میگرفت بستر سوءاستفاده دشمنان فراهم میآمد، در اینجا از حوزههای علمیه، بسیج، دانشگاهیان و معلمان کمک گرفتیم و با حضور آنها در ندامتگاهها، قاطبه محکومان سال ۱۴۰۱ متنبه و ارشاد شدند و بستر برای عفو آنها فراهم شد، حتی در آن سال، پروندههای کثیری که هنوز به مرحله صدور حکم نرسیده بودند، مختومه شدند، البته منکر نبودیم که ممکن است افرادی که اظهار تنبه و توبه کردهاند، مجدد به ارتکاب اقدام مجرمانه و خطای قبلی خود مباردت ورزند، اما نمیتوانستیم به صرف یک احتمال، از بستری که برای بازاجتماعی کردن افراد زیادی فراهم شده بود، چشمپوشی کنیم، قابل ذکر است که در آن جریانات، مجرمانی که جنایت کرده بودند و اقدامات تشکیلاتی انجام داده بودند، قضیه جداگانهای داشتند و با آنها برخورد قانونی صورت گرفت و مشمول عفو و ارفاقات نشدند؛ معلمان و اعضای نظام آموزش و پرورش کشور میتوانند کمککار قوه قضائیه در امر بازاجتماعی کردن و اصلاح مجرمین و زندانیان باشند.
وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته بالغ بر ۷۷۷ نفر با بخشش اولیایدم، از قصاص رهایی یافتند، طبق نص صریح قرآن، در قصاص حیات است و قصاص، انتقام شخصی نیست، بلکه تأمینکننده امنیت اجتماعی است، اما در موارد و مصادیقی نیز قصاص شدن افراد تبعاتی برای خانواده فرد قصاصشده و حتی برای خانواده صاحبدم دارد؛ لذا کمک به رهایی از قصاص، یک عمل خیر به حساب میآید و به هر ترتیب، با مشارکت فعالانه خیران و انسانهای دارای نفوذ کلام که معلمان نیز در زمره همین افراد هستند، ۷۷۷ نفر که رقم قابل توجهی است فرصت حیات یافتند، در قوه قضائیه در این زمینه نیز هر چه بیشتر و وسیعتر نیازمند کمک و یاری شما معلمان فرهیخته و انسانساز هستیم.


نظر شما