به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از ساینس دیلی، در مطالعهای جدید از دانشگاه East Anglia، مشخص شده است که نوشتههای تولید شده توسط هوش مصنوعی همچون ChatGPT، اگرچه از نظر دستوری و منطقی قابل قبول هستند، اما نسبت به نوشتههای دانشجویان فاقد «لمس شخصی» و عمق احساسی لازم هستند. این یافتهها میتوانند به آموزگاران کمک کنند تا روشهایی برای تشخیص نوشتههای ماشینی پیدا کنند.
این مطالعه شامل تحلیل ۱۴۵ انشای دانشجویی و ۱۴۵ انشای تولید شده توسط ChatGPT بوده است، نتایج نشان داد که دانشجویان از استراتژیهای مختلفی همچون طرح سوالات بلاغی، دیدگاههای شخصی و جذب توجه مستقیم خواننده استفاده کردهاند، این عناصر به افزایش تعامل، اقناع و ارتباط احساسی کمک میکنند، در حالی که نوشتههای تولید شده توسط هوش مصنوعی بدون هیچ دیدگاه روشن و احساسی هستند.
پروفسور Ken Hyland، محقق ارشد این پروژه گفت: نوشتههای هوش مصنوعی اگرچه زبانی دقیق دارند، ولی قادر به القای هیجان یا ایجاد ارتباط عمیق با خواننده نیستند.
او اشاره کرد که این یافتهها میتوانند به معلمان در تشخیص نوشتههای غیرانسانی و حفظ سلامت فرایند آموزشی کمک کنند.
این مطالعه اهمیت آموزش تفکر انتقادی و خلاقیت را در دوران دیجیتال برجسته کرده است، محققان پیشنهاد میکنند که ابزارهای هوش مصنوعی باید بهعنوان کمکآموزشی و نه جایگزین ذهن انسانی استفاده شوند.




نظر شما