به گزارش خبرگزاری ایمنا، حسین سیمایی صراف امروز _سهشنبه نهم اردیبهشت_ در مراسم تجلیل از سرآمدان آموزشی دانشگاه ملی مهارت اظهار کرد: با صاحبان مدرکی روبهرو هستیم که مهارت ندارند؛ حتی در رشتههایی که آموزش دیدند نمیتوانند برای خودشان نیز کاری انجام دهند. این شکاف بین دانش و مهارت موجب شده که بازار کار از فارغالتحصیلان استقبال نکند. یکی از عوامل بیکاری و افزایش نرخ بیکاری ضعف در مهارت و توانمندی است.
وی افزود: قانون تلاش کرده است شکاف فوق را پر کند، در همین راستا ۴۰ درصد آموزشها باید مهارتی باشند.
وزیر علوم ادامه داد: در وزارت علوم حمایت خوبی از دانشگاه ملی مهارت خواهیم کرد؛ افزایش فوقالعادهای در بودجه جاری دانشگاه داشتهایم و بودجه دانشگاه ۸۰ درصد رشد داشته است.
سیمایی صراف با بیان اینکه باید برای کلیت دانشگاه ملی مهارت برنامه جامعی داشته باشیم، گفت: باید بررسی کرد کدام بخشها باید تجمیع یا توسعه پیدا کند؛ ضمن اینکه تجهیزات کارگاهی و آموزشگاهی باید بهروز شود تا شاهد تربیت جوانان ماهر باشیم؛ تنها تحصیل در دانشگاه خیلی خوب برای آنها آینده خوبی را رقم نمیزند.
وزیر علوم با بیان اینکه آینده ایران با دستان ماهر ساخته میشود، افزود: برای رسیدن به این منظور باید سرفصلهای آموزشی منطبق بر نیازهای صنعت بازنگری شود و زیرساختهای آموزشی و مهارتی توسعه پیدا کند؛ ضمن اینکه اساتید مهارتی نیازمند توانمند شدن هستند و باید بتوانیم اساتید را بهروز کنیم.
سیمایی صراف خاطرنشان کرد: باید نظام ارزیابی مهارتی ایجاد کنیم تا شاهد جهش در مهارتیتر شدن دانشجویان باشیم و نظام نمرهدهی باید حذف شود یا جایگاه آن تضعیف شود و ارزیابی براساس توانمندی و مهارت دانشجویان صورت بگیرد و معدل آنها بر اساس مهارت نرخگذاری شود نه تستزنی.
وی بر ضرورت تقویت همکاری با صنایع تاکید کرد و افزود: این موضوع در دانشگاه ملی مهارت تا حدودی عملی شده است و تعدادی استاد از صنعت برای تدریس و آموزش دانشجویان حضور پیدا میکنند.


نظر شما