به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان رضوی، در آغاز چهارمین سال فعالیت شورای اسلامی شهر مشهد، مهدی ناصحی با رأی اکثریت اعضای شورا به عنوان رئیس جدید این نهاد مردمی انتخاب شد، انتخابی که در پی سه سال ریاست حسن موحدیان بر شورای شهر مشهد صورت گرفت و نشان از عزم اعضا برای دمیدن رویکردی تازه در نهاد شورا داشت.
ناصحی در شرایطی مسئولیت هدایت شورای ششم را بر عهده گرفت که کلانشهر مشهد با چالشهای متعدد از جمله توسعه نامتوازن، تراکم بالای ترافیک، فرسودگی زیرساختها، بحرانهای محیط زیستی و لزوم ساماندهی مناطق حاشیهنشین روبهرو بود.
شورای شهر مشهد در این دوره با شعار «مشهدالرضا (ع)؛ جهانشهر برکت و کرامت» بر آن شد تا با حفظ هویت اصیل مذهبی و فرهنگی شهر، مسیر توسعه پایدار، عدالت شهری و مدیریت هوشمند را دنبال کند.
در آستانه روز شوراها، فرصتی فراهم آمده است تا در گفتوگویی با رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، مروری بر دستاوردها، چالشها و برنامههای آتی این نهاد مردمی داشته باشیم، نگاهی به راه طیشده و افقهای پیشِ رو.
مهدی ناصحی که اکنون مسئولیت ریاست شورا را بر عهده دارد، استاد دانشگاه و دانشجوی دکتری تاریخ و تمدن ملل اسلامی است و با ترکیبی از تجربه اجرایی و پشتوانه علمی، مدیریت یکی از مهمترین شوراهای اسلامی کشور را هدایت میکند.
ایمنا: گفتوگو را با نقش شوراهای شهر در نظام مدیریتی کشور شروع کنیم؟
ناصحی: شوراهای اسلامی شهر و روستا از اصلیترین مراکز تصمیمگیری کشور هستند، هرچند با تأخیر شکل گرفتند، اما امروزه این نهاد مردمی با وجود نوپا بودن، گامهای مؤثری در مسیر توسعه برداشته است.
شوراها در شرایطی شکل گرفتند که دولت حداکثر مداخله مستقیم در زندگی مردم را داشت، اما با تشکیل شوراها، بخشی از قدرت به مردم و آرای آنها واگذار شد.
وظیفه اصلی شورا، انتخاب شهردار و نظارت بر عملکرد شهرداری است، شورا باید شورای شهر باشد، نه شورای شهرداری! ما تلاش کردهایم با مدیریت یکپارچه شهری، چرخ خدماترسانی بدون وقفه بچرخد، البته اختلاف نظر با شهرداری طبیعی است، اما هر نهاد در چارچوب وظایف خود عمل میکند.
ایمنا: مهمترین دستاوردهای دوره ششم شورا در مشهد چه بوده است؟
ناصحی: رویکرد شورای ششم بر مبنای شعار «مشهدالرضا (ع)؛ جهانشهر برکت و کرامت» قرار گرفته است، از این رو برنامههای مختلفی در این زمینه در دستور کار قرار گرفت؛ تعیینتکلیف طرحهای تفصیلی شهر پس از ۱۷ سال، بازگشایی و انتقال پادگان و در نتیجه افزایش چشمگیر فضای سبز و توسعه زیرساختهای فرهنگی در محل پادگان سابق، توسعه زیرساختهای حملونقل عمومی همچون تکمیل خط ۳ مترو که فاز نخست آن هفته آینده افتتاح میشود، راهاندازی پایانه امام رضا (ع) که فرودگاه و راهآهن را به حرم مطهر متصل میکند، از جمله این دستاوردهاست، همچنین بعد بینالمللی مشهد مقدس را مدنظر قرار دادیم که در این راستا اتفاقات مهمی به وقوع پیوسته است.
ایمنا: از پروژههای راهبردی که در این دوره شورای شهر مشهد به ثمر رسیده است، بگویید؟
ناصحی: پروژههای مترو همچون تکمیل فاز یک خط ۳ و حفاری خطوط چهارگانه از جمله پروژههای راهبردی است که در این دوره از شورای شهر موردتوجه ویژه قرار گرفته است، همچنین به تازگی قرارداد تأمین ۶۰ دستگاه واگن برای خط یک با ارزش ۹ هزار میلیارد تومان تصویب شد.
ایمنا: شهری همچون مشهدمقدس به علت وجود حرم مطهر رضوی نیازمند توجه ویژهای در حوزه زیارت است، برای این موضوع چه اقداماتی انجام شده است؟
ناصحی: یکی از مهمترین دستاوردهای شورای شهر در سال ۱۴۰۳، پیوستن حرم مطهر رضوی به شبکه خطوط مترو بوده است، این پروژه بزرگ زیرساختی که به زودی در دهه کرامت به بهرهبرداری میرسد، نقطه عطفی در حملونقل عمومی مشهد به حساب میآید و با هدف تسهیل دسترسی به زائران به حرم مطهر طراحی شده است.
ایمنا: برگزاری برنامههای فرهنگی بخشی از فعالیتهای مدیریت شهری است، شورای ششم در این راستا چه دیدگاهی داشته است؟
شورای ششم از بدو آغاز بنا بر تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر نامگذاری خیابانها و معابر شهری به نام شهدا، همواره در آغاز جلسات صحن علنی به این موضوع تاکید داشته است و تا کنون حدود ۹۰۰ معبر به نام شهدای گرانقدر نامگذاری شده است، همچنین در جهت کاهش آسیبهای اجتماعی با برگزاری باشگاههای مخاطب محور همچون باهم، مانا و ترنم زندگی، نقش مؤثری در جهت ایجاد حال خوب و کاهش آسیبهای اجتماعی همچون کاهش آمار طلاق داشته است، همچنین با برگزاری پویش «مشهد مهربان» و مشارکت ۹۰ هزار نفر در جهت آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد فرهنگ سازیهای مناسبی انجام شده است، در جهت حفظ هویت تاریخی مشهد مقدس، نیز رویداد «نشان مشهد» برگزار شد، تحول بنیادین در ایجاد زیرساختهای ورزشی به ویژه در محلات کمبرخوردار نیز از اقدامات فرهنگی این دوره است.
ایمنا: چگونه اوراق مشارکت و صکوک اسلامی به تأمین مالی پروژههای مشهد کمک کردهاند؟
ناصحی: افزایش ۲۸ درصدی بودجه، نشاندهنده توجه به تکمیل ۴۷ پروژه محوری است، برای تأمین مالی از ابزارهای نوینی همچون اوراق مشارکت و صکوک اسلامی استفاده کردیم، مثلاً بخشی از هزینههای خط ۳ مترو از این طریق تأمین شد، شفافیت مالی و نظارت بر اجرای پروژهها از اولویتهای ماست.
ایمنا: بزرگترین چالش مالی مدیریت شهری مشهد چیست؟
ناصحی: تأمین درآمدهای پایدار بزرگترین چالش مالی مدیریت شهری مشهد است و ماهیانه ۱,۴۵۰ میلیارد تومان فقط برای اداره شهر در وضعیت فعلی هزینه میکنیم! باید به سمت درآمدهای پایدار برویم، سهم مشهد از مالیات بر ارزش افزوده (رتبه ۱۱ کشور) و عوارض آلایندگی ناچیز است، از این رو پیگیر اصلاحات قانونی از سوی مجلس هستیم.
ایمنا: برای اجرای طرحهای زودبازده در مناطق محروم چقدر هزینه شد؟
ناصحی: سه هزار میلیارد تومان به طرحهای زودبازده اختصاص دادیم، جالب است که درخواستهای مردم از موارد روبنایی به زیربنایی تغییر کرده که نشانه توسعه حاشیه شهر است، با این حال، ۵۰ درصد اعتبارات عمرانی را به این مناطق اختصاص دادیم تا عقبافتادگی تاریخی در مناطق محروم جبران شود.
ایمنا: چگونه شورا برای حل اختلافات پیمانکاران در پروژههای بزرگ اقدام میکند؟
ناصحی: طبیعی است که در پروژههای بزرگ، گاهی اختلاف نظر پیش بیاید اما تمام اعضای شورا هدف مشترکی دارند، آن هم توسعه مشهد است، به همین خاطر درباره مطالبات پیمانکاران، کمیته ویژهای برای رسیدگی سریعتر تشکیل شده است؛ همواره تلاش کردیم چرخ شهر و شهرداری به بهترین شکل ممکن حرکت کند و در روند ارائه خدمات به مردم خللی ایجاد نشود.
ایمنا: شورای شهر چگونه از مشارکت شهروندان در پروژههای تحول شهری بهرهبرداری میکند؟
ناصحی: مشهد با پروژههایی همچون مترو، ساماندهی حاشیهنشینی و بهبود محیط زیست در این کلانشهر در مسیر تحول است. اما نیازمند حمایت ملی و مشارکت شهروندان هستیم، به همین خاطر اطلاعرسانی شفاف را برای امیدآفرینی و قضاوت منصفانه ادامه میدهیم.
برخورداری از مدیریت یکپارچه شهری یک ضرورت است، چراکه تعدد ذینفعان در حوزه مدیریت شهر میتواند چالشآفرین باشد، اگر نگاه صحیحی داشته باشیم، شوراهای شهر باید واقعاً «شورای شهر» باشند و نه تنها «شورای شهرداری».
نظر شما