به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسانرضوی و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی شهرداری مشهد، محمدرضا قلندرشریف در بازدید نماینده ولی فقیه در خراسانرضوی و امام جمعه مشهد از پروژه خط سه قطار شهری مشهد و ایستگاه بابالجواد (ع) اظهار کرد: نخستین خط ریلی درونشهری زیارتی کشور آماده افتتاح رسمی بوده و این خط برای نخستین بار ایستگاهی در داخل اماکن متبرکه دارد.
وی افزود: در آینده ایستگاه بابالجواد (ع) خط سوم قطار شهری مشهد با اتصال به زیرگذر مشترک با آستان قدس رضوی، زائران را مستقیماً از مترو وارد رواقهای حرم مطهر خواهد کرد.
شهردار مشهد گفت: مسیر میدان شهدا تا بابالجواد (ع) و پایانه مسافربری از مهمترین بخشهای خط سه به طول شش کیلومتر است که نقش کلیدی در اتصال خطوط یک و دو به حرم مطهر ایفا میکند، با بهرهبرداری از این پروژه، زائران از طریق راهآهن، فرودگاه و پایانه مسافربری امام رضا (ع) به آسانی و با کمترین هزینه به حرم دسترسی خواهند داشت.
قلندرشریف با اشاره به سیاستهای حمایتی در بخش حملونقل عمومی افزود: مشهد ارزانترین حملونقل ریلی، مترویی و اتوبوسی را در کل کشور دارد به صورتی که قیمت امسال از حداقل قیمت سال گذشته کشور هم باز هم پایینتر است.
وی افزود: هزینه واقعی هر سفر ریلی حدود ۲۰ هزار تومان و سفر اتوبوسی ۱۶ هزار تومان است، اما بلیت مترو تنها دو هزار تومان به فروش میرسد. با وجود اینکه دولت باید یکسوم این هزینهها را پرداخت کند، تاکنون همکاری کامل انجام نشده است.
بومیسازی کامل در پروژه خط سه
قلندر شریف با تأکید بر نقش نیروهای متخصص داخلی در اجرای این پروژه گفت: مشهد در حوزه طراحی، مهندسی، نظارت و ساخت ابنیه و حفاری خطوط مترو به خودکفایی رسیده است. برای نخستین بار ریل و پلهبرقیهای خط سوم قطار شهری بهطور کامل توسط تولیدکنندگان داخلی تأمین شدهاند و تنها پنج درصد تجهیزات فنی که صرفه اقتصادی تولید داخلی نداشتند، وارداتی است.
وی افزود: واگنهای قطار شهری نیز در حال بومیسازی است و با همکاری شرکتهای ایرانی و چینی، به زودی تولید واگنهای داخلی کامل خواهد شد.
معماری متناسب با حرم مطهر
شهردار مشهد از ایستگاه بابالجواد (ع) بهعنوان زیباترین ایستگاه قطار شهری کشور نام برد و گفت: طراحی این ایستگاه به گونهای است که با ورود به سکوهای ایستگاه، شباهت معماری به حرم مطهر رضوی بیشتر میشود تا زائران از همان لحظه پیاده شدن، حس ورود به حریم حرم را تجربه کنند.
قلندر شریف درباره آینده توسعه قطار شهری مشهد خاطرنشان کرد: خط دو قطار شهری مشهد تا شهرک سلامت تکمیل شده و ایستگاه پایانی آن به نام شهید فکوری به زودی به بهرهبرداری میرسد. حفاریهای خط سه از شهرک ابوذر تا چهارراه مخابرات انجام شده و زیرساخت اصلی آن تا پایان این دوره آماده میشود. همچنین، خط چهار که مناطق کمتر برخوردار همچون خواجهربیع و شهرک مهر مادر را به حرم مطهر متصل میکند، در حال حفاری است و تا پایان این دوره مدیریت شهری به پایان خواهد رسید.
وی در پایان تصریح کرد: ایجاد بزرگترین جزیره ایستگاهی کشور در میدان شهدا و اتصال خطوط دو، سه و چهار از دیگر ویژگیهای خاص پروژه قطار شهری مشهد است که در کشور نمونه ندارد.




نظر شما