به گزارش خبرگزاری ایمنا، قرار شد برای اولین قسمت از سلسله گفتوگوهای غیرعلنی مهمان محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان باشیم. تلفنی قرار ملاقات را با او هماهنگ میکنم و قرار ما برای گفتوگو روز شنبه، ششم اردیبهشت تنظیم میشود.
گفتوگوی ما با او یک ساعتی طول میکشد؛ از مسائل خانوادگی تا موضوعات شهری را از او میپرسم. سوالی را بدون پاسخ نمیگذارد و بعضی را هم بیش از انتظار من پاسخ میدهد.
محمد نورصالحی متولد ۱۳۳۸ در اصفهان و کارشناسی ارشد مهندسی عمران دارد. او پیشتر مدیرکل مسکن و شهرسازی استان اصفهان، معاون وزیر مسکن، معاون مالی و اقتصادی و معاون شهرسازی شهرداری اصفهان بوده و این سوابق را در کارنامه کاری خود دارد و از سال ۱۴۰۰ تاکنون رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان است.
آنچه در ادامه میخوانید حاصل گفتوگوی خبرنگار ایمنا با محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان است:
ایمنا: چند سال دارید؟ تحصیلاتتان در چه زمینهای است و از چه سالی وارد فضای کار شدید؟
نورصالحی: متولد ۱۳۳۸ هستم و بهزودی وارد ۶۷ سالگی میشوم؛ محل تولدم حوالی بازارچه علیقلیآقا است، خانواده مادریام آنجا ساکن بودند، خانواده پدریام نیز در همین محلهای که اکنون ساکن هستم، زندگی میکردند و پس از تولد به اینجا منتقل شدیم.
تحصیلاتم در رشته راه و ساختمان بوده است، سال ۱۳۵۶ وارد دانشگاه شدم، اما با وقوع انقلاب فرهنگی دانشگاهها تعطیل شد، در نهایت سال ۱۳۶۳ موفق به گرفتن مدرک کارشناسی عمران شدم و سپس سال ۱۳۶۵، تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد سازه را آغاز کردم.
در فاصله تعطیلی دانشگاهها وارد بازار کار شدم و پس از بازگشایی دانشگاهها تا سال ۶۳ ادامه تحصیل دادم. از ابتدای سال ۶۴ بهطور رسمی مشغول کار شدم و در همان زمان بهعنوان کارمند فعالیت خود را آغاز کردم.
ایمنا: چه زمانی ازدواج کردید و چند فرزند دارید؟
نورصالحی: در ۲۵ سالگی ازدواج کردم. آشنایی با همسرم از طریق مادرم صورت گرفت؛ مادرم همسرم را دیده بود و نظر مثبتی درباره او داشت، سپس خانوادهها با یکدیگر دیدار کردند و این آشنایی به ازدواج ما منجر شد.
حاصل این ازدواج دو پسر است؛ پسر اولم متولد ۱۳۶۹ و پسر دومم متولد ۱۳۷۷ است؛ پسر بزرگم ازدواج کرده است و یک فرزند دارد، پسر دومم مجرد است و در کنار ما زندگی میکند.
ایمنا فرزندان شما در حال حاضر به چه کاری مشغول هستند؟
نورصالحی: پسر اولم دکترای مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی اصفهان گرفته و هماکنون در یک شرکت دانشبنیان مشغول کارهای علمی و تحقیقاتی است؛ او از نخبگان دانشگاهی بود و مسیر علمی خود را همچنان ادامه میدهد. پسر دومم نیز در رشته برق تا مقطع کارشناسی ارشد در همان دانشگاه تحصیل کرده است و هماکنون در یک شرکت دانشبنیان در حوزه الکترونیک فعالیت میکند.
ایمنا: فرزند شما در شهرداری مشغول به کار است؟
نورصالحی: خیر، فرزندانم هیچگاه در محیط کاری من حضور نداشتند و هر دو مسیر حرفهای مستقلی را در پیش گرفتند؛ خدا را شاکرم که با تکیهبر دانش و توانمندیهای خودشان، بینیاز از هرگونه حمایت یا توصیه من، موفق به ورود به شرکتهای دانشبنیان شدند.
ایمنا: چه شد با خانواده آقای شهردار وصلت کردید؟
نورصالحی: زمانی که معاون شهرسازی شهرداری اصفهان بودم و آقای قاسمزاده معاون فرهنگی شهرداری بود، آشنایی اولیهای بین دو خانواده وجود داشت؛ روزی به قاسمزاده گفتم که پسرم به سن ازدواج رسیده است و اگر مورد مناسبی سراغ دارد، به من معرفی کند، آن زمان نمیدانستم خود او دختری در سن ازدواج دارد، در نهایت از طریق دوستان و با معرفی همسرانمان این آشنایی صورت گرفت؛ پس از شناخت بیشتر و با توجه به آشنایی قبلی با خانواده آقای قاسمزاده، وصلت صورت گرفت و امروز به لطف الهی فرزندانمان زندگی خوبی دارند.
ایمنا: روز کاری آقای نورصالحی از چه ساعتی آغاز میشود و چه ساعتی بهپایان میرسد؟
نورصالحی: از آنجا که بیشتر مواقع برنامههایمان فشرده است، جلسات کاری ما از ساعت ۶:۰۰ یا ۶:۳۰ آغاز میشود و تا پایان روز که بیشتر اوقات بین ساعات ۱۸:۰۰ تا ۲:۰۰ است، ادامه دارد.
نوع کارم بهگونهای بوده است که همواره زمان زیادی را به فعالیتهای اجرایی اختصاص دادهام؛ وقتی بچهها کوچکتر بودند نیز شرایط بههمین روال بود و بار اصلی تربیت فرزندان بر دوش همسرم بود.
تعطیلات و فرصتهای فراغت را تا حدامکان با خانواده سپری میکردیم؛ در مسیر کاری من، همراهی خانواده نقش بسیار مهمی داشت؛ همانطور که امروز میبینیم، اگر اعضای شورا یا دیگر مسئولان خانوادهای همراه و همدل نداشته باشند، ادامه دادن مسیر برایشان بسیار دشوار میشود، همسر من نیز معلمی متعهد بود و با وجود مسئولیتهای شغلیاش بهخوبی از پس مدیریت خانه و تربیت فرزندان برآمد.
ایمنا: آیا در خانه هم شما رئیس هستید؟
نورصالحی: اگر بخواهم صادقانه بگویم مدیریت خانه بیشتر با همسرم است، البته برای هماهنگی کارها، تصمیمها بهصورت مشترک گرفته میشود، اما بهجای اینکه بگوییم «رئیس خانه» بهتر است بگوییم «مدیریت خانه» برعهده خانمها و مدیریت بیرون از خانه بر عهده آقایان است.
ایمنا: سختترین روزهای کاری شما کی بوده است؟
نورصالحی: نمیتوانم بهصورت مصداقی یک روز خاص را نام ببرم، اما بهطور کلی روزهایی که برنامهها طبق انتظار پیش نمیرود، جلسات نتیجهبخش نمیشود یا کارها به تأخیر میافتد، جزو روزهای سخت محسوب میشود، از طرف دیگر روزهایی که میتوانیم برنامهها را با موفقیت اجرا کنیم و به اهداف برسیم، روزهای خوبی برای من است. بهلطف خدا در مدت کار در شورا، خاطرهای تلخ یا روزی بهشدت سخت در ذهنم نمانده است.
ایمنا: برای تصمیمهایتان با چه کسی مشورت میکنید؟
نورصالحی: ساختار شورا بهگونهای است که تصمیمها از دل هیئترئیسه و کمیسیونهای تخصصی استخراج میشود؛ هر موضوعی که به شورا ارجاع شود را به کمیسیون مربوط ارسال میکنیم، برای مثال مسائل حقوقی به کمیسیون حقوقی، مسائل خدمات شهری به کمیسیون خدمات شهری و مسائل عمرانی به کمیسیون عمران سپرده میشود.
در کنار آن با اعضای هیئترئیسه و دبیرخانه شورا نیز مشورت میکنم؛ هر ۱۳ عضو شورا در چندین مسئولیت فعال هستند و تصمیمها پس از کارشناسی و مشورتهای لازم گرفته میشود.
ایمنا: اینکه برخی معتقدند در این دوره مدیریت شهری پروژه عمرانی وجود نداشته است را قبول دارید؟
نورصالحی: این موضوع را قبول ندارم؛ من از سال ۱۳۸۲ بهطور متناوب در سازمانهایی همچون شهرداری، مسکن و شهرسازی و در شهرهایی همچون اصفهان و تهران مشغول بهکار بودهام؛ نیازهای شهر اصفهان بهگونهای است که هر مجموعهای روی کار بیاید، ناگزیر به شناسایی و رفع این نیازهاست.
برنامههای شهرداری مقطعی و یکساله نیست، بلکه حداقل پنجساله تعریف میشود؛ در این دوره برنامه راهبردی ۱۴۱۰ را تدوین کردیم که فراتر از یک دوره مدیریت شهری است و اهداف بلندمدتی را دنبال میکند.
در دوره کنونی بر اساس اولویتهای شهر تمرکز ویژهای بر حملونقل عمومی و پروژههای ترافیکی داشتیم؛ مترو، رینگ ترافیکی چهارم، تأمین ناوگان اتوبوسرانی و توسعه خطوط تندرو (BRT) از مهمترین محورهای کار ما بوده است.
مترو جزو پرهزینهترین پروژههای کشور محسوب میشود؛ امروز هزینه احداث هر کیلومتر مسیر مترو، همراه با تأسیسات و ناوگان، حدود پنج هزار میلیارد تومان (۵ همت) است.
تکمیل خط یک متروی اصفهان حدود ۲۰ سال زمان برد، اما هدف ما در خط دو این است که پروژه را بسیار سریعتر بهنتیجه برسانیم، علاوه بر این، پروژه رینگ ترافیکی چهارم که سالها در دست بررسی بود، با سرعت بیشتری در این دوره پیش میرود؛ این پروژه برای روانسازی ترافیک اصفهان حیاتی است، چراکه حتی بزرگراههایی همچون شهید خرازی، شهید بابایی و شهید چمران که زمانی روان بود، امروز دچار ترافیک شده است.
سال ۱۳۹۵ یا ۱۳۹۶ اصفهان حدود ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس فعال داشت که با شیوع کرونا و مشکلات اقتصادی این عدد به کمتر از ۶۰۰ دستگاه کاهش پیدا کرد؛ پس از این دوران قیمت یک اتوبوس معمولی از ۴۵۰ میلیون تومان به حدود ۸ تا ۹ میلیارد تومان و حتی تا ۲۰ میلیارد تومان هم برای اتوبوسهای بزرگتر رسید و تأمین ناوگان جدید بسیار سختتر شد، اما با وجود این شرایط دشوار، تلاش جدی برای بهبود ناوگان صورت گرفت.
در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان نهتنها کمتر از ادوار گذشته کار نشده، بلکه در مواردی رکوردهایی هم ثبت شده است؛ شاید در این دوره کمتر شاهد افتتاحهای پررنگ و تبلیغاتی بوده باشیم، اما کارهای زیرساختی بزرگی از تقاطعهای غیرهمسطح گرفته تا آزادسازیها و پروژههای مترو در حال انجام است. مهم این است کارهایی انجام شود که نهفقط در این دوره بلکه در آینده نیز ثمرات آن برای مردم ملموس باشد.
ایمنا: کدام کار فرهنگی در این دوره مدیریت شهری از نظر شما برجسته بوده است؟
نورصالحی: یکی از نقاط قوت این دوره ارتباط مؤثر و صمیمی با کانونها و مراکز فرهنگی شهر بوده است. اصفهان به برکت مردمی فعال در حوزه فرهنگ، دارای مؤسسات فرهنگی متعددی است.
شهرداری و شورا در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان تلاش کردند با ارتباط مستمر با این مراکز، نیازها و کاستیها را شناسایی و برای رفع آنها اقدام کنند. از نگاه من موفقیت اصلی این بود که توانستیم ظرفیتهای مردمی را بهکار گیریم و مردم را در تصمیمگیریها مشارکت دهیم.
نهادهای حاکمیتی باید هنرشان را در استفاده از ظرفیتهای مردمی نشان دهند، یعنی نظر مردم را جویا شوند و بر مبنای نیازهای واقعی آنها برنامهریزی کنند.
ایمنا: تاکنون پیش آمده است که بهخاطر نسبت فامیلی با شهردار از خطایی چشمپوشی کرده باشید؟
نورصالحی: خیر؛ شورای اسلامی شهر اصفهان مجموعهای سیزدهنفره است و ریاست شورا بیشتر وظیفه اداره جلسات را دارد؛ تصمیمات در قالب کمیسیونها، کمیسیون تلفیق و جلسات علنی گرفته میشود؛ در این دوره ارتباط راحت و صریحی با شهردار داشتیم؛ بیشتر اوقات ماهانه یک یا دو جلسه داخلی با شهردار برگزار میشود تا اعضا بتوانند راحتتر مسائل انتقادی یا ایراداتشان را مطرح کنند؛ شهردار نیز یا همانجا پاسخ اعضا را میدهد یا در جلسه بعدی موضوع را پیگیری میکند؛ تلاش کردیم هیچوقت چیزی از قلم نیفتد.
ایمنا: در دیدارهای خصوصی با شهردار بیشتر درباره چه موضوعاتی گفتوگو میکنید؟
نورصالحی: بیشتر اوقات دغدغههای اعضای شورا درباره پیشرفت پروژهها یا مسائل مختلف شهری را منتقل میکنم؛ شهردار نیز اگر نیاز به گرفتن مشورت یا تأیید شورا داشته باشد، موضوع را با ما در میان میگذارد.
در مجموع بحثها بیشتر کاری است و بسته به حجم کار و جلسات، ممکن است طی یک هفته، سه تا چهار بار شهردار را ببینم یا شاید هفتهای باشد که ملاقاتی نداشته باشیم.
ایمنا: اگر اکنون بخواهیم با شهردار تماس بگیرید و موضوعی را پیگیری کنید، درباره چه موضوعی صحبت میکنید؟
نورصالحی: در مورد خرید اتوبوسها تماس میگیرم؛ پیش از سفری که هفته گذشته داشتم، جلسهای برگزار کردیم و قرار بود مکاتباتی برای تأمین اتوبوسهای جدید انجام شود. امروز هم دغدغه داشتم تماس بگیرم که با توجه به جلسه کاری شهردار، هنوز موفق نشدم.
ایمنا: سختترین تصمیم شما در شورای ششم چه بوده است؟
نورصالحی: سختترین تصمیمها مواقعی است که باید بین نیاز شهر و مصالح مردم توازن برقرار کنیم، بهعنوان مثال در تعیین نرخها یا موارد مشابه، همیشه این تردید وجود دارد که کدام تصمیم بهنفع مردم و شهر است.
سعی میکنیم مصلحت مردم را اصل قرار دهیم، نه مصلحت شخصی یا حیثیتی را؛ تصمیمگیری درست در هر سطحی، چه در شورا برای دو میلیون نفر، چه در مجلس برای کل کشور، سخت است.
ایمنا: اگر به نخستین روز کاریتان در شورا برگردید، چه توصیهای برای خود دارید؟
نورصالحی: برنامهریزی دقیقتر، نظم بیشتر و استفاده حداکثری از نظرات کارشناسان در همه موضوعات مهمترین توصیه من است، البته نمیگویم از نظرات کارشناسان استفاده نکردیم، اما همیشه جای بهتر شدن هست؛ بهنظرم مهمترین دستاورد ما انسجام و اتحاد بین اعضای شورا بود؛ در این دوره سعی شد تصمیمات بهصورت جمعی گرفته شود و اجماع مؤثر شکل بگیرد، همچنین وقتگذاری، دغدغهمندی و احساس مسئولیت بین اعضا بسیار مشهود بود.
ایمنا: یکی از مهمترین کارهایی که در این دوره از مدیریت شهری انجام شد، اما دستاورد آن بهنحو مطلوب برای مردم منعکس نشد، چه بوده است؟
نورصالحی: یکی از بزرگترین دستاوردهایی که شاید به اندازه اهمیت آن منعکس نشد، «شفافیت در درآمد و هزینههای شهرداری» بوده است؛ شهرداری نهادی است که باید به اندازه بودجه مصوب، درآمد کسب و هزینه کند؛ این فرایند به دقت و نظارت نیاز دارد، زیرا گستردگی فعالیت شهرداری در همه جای شهر از فضای سبز و نظافت گرفته تا پروژههای عمرانی، جاری است.
در دورههای پیشین، گاهی مشکلاتی در فرایندهای اجرایی وجود داشت که یا پذیرفته شده بود یا حساسیت لازم روی آن اعمال نمیشد؛ وقتی شورای ششم فعالیت خود را آغاز کرد، جلساتی با شورای پنجم برگزار شد تا تجربهها منتقل شود؛ در این جلسات مهمترین توصیه اعضای شورای پنجم شفافسازی درآمدها و مبارزه با فساد بود.
توصیه جدی آیتالله طباطبایینژاد، نماینده ولیفقیه در استان و امام جمعه اصفهان در مراسم معارفه شهردار نیز این بود که «درآمد شهرداری حلال باشد»، بر این اساس، شورای ششم و شهرداری با عزم راسخ و با همکاری دستگاههای نظارتی، طرح «شفافیت و سلامت اداری» را تدوین و اجرا کردند؛ این طرح نخستین مصوبه مهم شورا بود و با وجود پیشبینی مقاومتهایی در این زمینه، با همراهی کامل شهرداری و شورا بهتصویب رسید و اجرا شد.
امروز در شهرداری اصفهان هیچ پرداختی بدون فیش رسمی و ارائه صورتحساب روشن به ارباب رجوع، انجام نمیشود؛ این اتفاق پیش از این سابقه نداشت، البته ممکن است هنوز موارد جزئی از تخلف وجود داشته باشد، اما با نظارت مداوم واحد حراست و بازرسی شهرداری و دستگاههای نظارتی بیرونی، این موارد نیز به حداقل رسیده است.
ایمنا: یعنی در حال حاضر بساط کارچاق کنها و افرادی که حرف از امضای طلایی میزدند، جمع شده است؟
نورصالحی: ادعایی ندارم که امضاهای طلایی جمع شده است، اما تمرکز و تاکید ما روی حذف مراجعه حضوری و ایجاد فرایندهای الکترونیکی است؛ هر قدر مراجعه حضوری و ملاقات چهره به چهره کمتر شود و کارها بهصورت سیستمی و زمانبندیشده انجام شود، امکان بروز فساد، کارچاقکنی و تخلف کاهش پیدا میکند.
بهدلیل تنوع و پیچیدگی زیاد کارهای شهرداری، بهویژه در حوزههایی همچون صدور پروانه، این هدف هنوز بهطور کامل محقق نشده، اما پیشرفت مطلوبی داشته است که امیدواریم هرچه سریعتر کامل شود.
ایمنا: از تمدید دوره ششم شورا خوشحال شدید؟
نورصالحی: در واقعیت برای خودم خوشحال نشدم؛ کار در شورا آسان نیست و مسئولیت بسیار سنگینی دارد؛ تصمیمهایی که در شورا گرفته میشود، تأثیر مستقیم بر زندگی شهروندان دارد.
از طرفی ما پیگیر تمدیدشدن یا تمدیدنشدن مدت زمان شورا نبودیم؛ این تصمیم در سطح کلان نظام گرفته شد و ما هم تابع آن هستیم.
ایمنا: یکی از شعارهای این دوره «توجه به مناطق و محلههای کمبرخوردار» بود، چند بار به این مناطق رفتید و از آنها بازدید کردید؟
نورصالحی: در قالب کمیتههای نظارتی که روزهای یکشنبه در چهار منطقه شهرداری فعال است، بازدیدهای متعددی انجام میشود، علاوهبر آن هر زمان که ضرورت ایجاب کرده است، در مناطق کمبرخوردار حاشیهای، بهطور شخصی حاضر شدم.
بعضی محرومیتها ریشه چنددهساله دارد و نمیتوان انتظار داشت طی دو یا سه سال همه فاصلهها جبران شود. تاکنون حدود ۹۰ محله کمبرخوردار از میان ۲۲۰ محله اصفهان شناسایی شده است و هر سال برای بخشی از آنها در بودجه اعتبار ویژهای در نظر گرفتهایم، البته هنوز رضایت کامل نداریم و تلاش میکنیم اقدامات بیشتری برای کاهش فاصله میان محلات انجام شود.
ایمنا: فکر میکنید حملونقل اصفهان چه زمانی برقی میشود؟
نورصالحی: در حال حاضر تولید اتوبوس برقی در کشور محدود است و بیشتر مواقع مونتاژ برندهای خارجی است، حتی تولید اتوبوسهای دیزلی نیز کاهش یافته و قیمتها بسیار بالا رفته است.
سال گذشته قرار بود نخستین اتوبوسهای برقی وارد شهر شود، اما بهدلیل بدعهدی در تأمین سهم ۳۰ درصدی توسط سازمان شهرداریها، این برنامه کمی به تعویق افتاد، با این حال مصوب شد ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی خریداری و ۵۰۰ تاکسی برقی نیز به ناوگان اضافه شود.
زیرساختهای لازم همچون ایستگاههای شارژ برای خودروها و اتوبوسها در حال آمادهسازی است و سال جاری شاهد ورود نخستین سری اتوبوسهای برقی خواهیم بود، در زمینه تاکسیهای برقی نیز تسهیلات خوبی ارائه دادهایم؛ ۵۰۰ میلیون تومان وام بلاعوض از سوی شهرداری، ۶۰۰ میلیون تومان وام کمبهره از سوی تولیدکننده و ۲۰۰ میلیون تومان نیز آورده رانندگان متقاضی تاکسیهای برقی بوده است، اما این حمایت برای مردم عادی نیز باید توسعه پیدا کند که نیازمند حمایتهای دولتی و بانکی است.
ایمنا: خودروی شخصی شما چیست؟ قصد ندارید خودروی برقی بخرید؟
نورصالحی: خودروی شخصی من سراتو است؛ دوست دارم خودروی برقی سوار شوم، اما بهدلیل قیمتهای بالای آن صبر کردهام تا سایرین پیشقدم شوند.
ایمنا: وقتی رئیس شورا توان خرید خودروی برقی را ندارد، با توجه به تاکید مدیریت شهری بر زیستپذیرتر شدن شهر و راهاندازی حدود ۲۵ ایستگاه شارژ، چطور انتظار میرود شهروندان عادی برای خرید این خودروها اقدام کنند؟
نورصالحی: تسهیل شرایط خرید این خودروها برای عموم تنها برعهده شهرداری نیست، بلکه نهادهای حاکمیتی در آن دخیل هستند و باید تصمیمگیری کنند.
ایمنا: آب مهمترین نگرانی مردم اصفهان است، چه پیگیریهایی برای رفع این مشکل کردهاید؟
نورصالحی: همانطور که اشاره کردید آب بزرگترین دغدغه مردم بعد از آلودگی هوا و فرونشست زمین است؛ بحران آب بهدلایل مدیریتی در سطح کلان به مسئلهای سیاسی و قومی تبدیل شده است که ما در شورای اسلامی شهر تلاش کردهایم تنها بر حق مردم اصفهان برای داشتن آب تأکید کنیم.
شهرداری اصفهان برای پروژه انتقال آب از جنوب کشور نزدیک به ۸ همت کمک کرد و با تفکیک و صدور پروانه برای پروژه، نقش مؤثری داشت؛ ما در هر جلسه ملی و استانی این مطالبه را قاطعانه منتقل کردهایم که جریان دائم آب در زایندهرود، حق مسلم مردم اصفهان است.
تحقق جریان دائمی زایندهرود به تکمیل چند پروژه مهم بهویژه بهرهبرداری از پروژه انتقال آب از جنوب کشور و سد کوهرنگ ۳ وابسته است؛ اگر پروژههای مصوب در شورای عالی آب بهسرعت اجرا شود، صنایع اصفهان از آب دریای عمان تغذیه خواهد شد و فشار از روی زایندهرود برداشته میشود.
امیدواریم در دولت چهاردهم شاهد تحقق جریان دائمی آب زایندهرود باشیم.
ایمنا: حضور شما با این میزان تجربه ملی و استانی چقدر در مدیریت شهر اصفهان تأثیرگذار بوده و به تسهیل امور کمک کرده است؟
نورصالحی: با توجه به حدود ۴۰ سال سابقه مدیریتی در سطوح مختلف استانی و ملی، تمام تلاش من این بوده است که این تجربیات در خدمت بهبود وضعیت شهر اصفهان قرار گیرد؛ فلسفه حضور من در شورای ششم نیز انتقال تجربه و کمک به توسعه شهر است.
ایمنا: اگر پولی معادل بودجه مترو به اصفهان تزریق شود، آن را صرف چه کاری میکنید؟
نورصالحی: بهطور حتم تمام بودجه را صرف مترو و تسریع در پیشرفت این پروژه میکردم، زیرا مترو سرمایهای برای مردم است و هر روز که زودتر به بهرهبرداری برسد، لطف بزرگی به شهروندان خواهد بود.
ما اکنون در خط یک مترو نیز کمبود قطار داریم؛ سال ۱۴۰۰ قراردادی با شرکت مپنا به ارزش ۶۰۰ میلیون یورو بستیم، البته بهدلیل بوروکراسی اداری، تصویب آن در شوراهای اقتصاد، سازمان مدیریت و بانک مرکزی زمان برده، اما در حال نهایی شدن است.
در آن قرارداد پیشبینی شده بود ۴۲ قطار برای خط دو مترو و علاوه بر آن تعدادی قطار برای جبران کمبودهای خط یک وارد شود که امیدواریم با ورود این قطارها بخشی از مشکلات رفع شود.
ایمنا: چه قولی به مردم میدهید که تا پایان این دوره محقق شده باشد؟
نورصالحی: این قول باید از سوی شهردار داده شود، اما از طرف خودمان اطمینان میدهیم که حلقه حفاظتی اصفهان از شمالیترین نقطه یعنی تقاطع خیابان بعثت یا شهدای ورزشکار تا مقابل سپاهانشهر به بهرهبرداری برسد.
در حال حاضر چند پروژه بزرگ در حال اجراست، از جمله تقاطع شهید فخریزاده و پل روی رودخانه که پیشرفت خوبی دارد؛ پیشتر نیز تقاطع شهید سلیمانی تکمیل شده است و تلاش میکنیم این مسیر تا بزرگراه ذوبآهن ادامه پیدا کند و سپس به شهرهای درچه و خمینیشهر متصل شود.
هدف ما این است که سرفاصله اتوبوسها به کمتر از ۱۰ دقیقه برسد، در حال حاضر خطوط پرسرعت با سرفاصله ۵ دقیقه در حال ارائه خدمت است، اما خطوط دیگر نیز باید بههمین سطح از کارایی برسد، بههمین دلیل اقدامات زیادی برای بهبود حملونقل عمومی در حال انجام است.
تعدادی تصفیهخانه نیز برای پساب شهری در حال احداث است که امیدواریم رینگ پساب اصفهان تا پایان این دوره به بهرهبرداری برسد تا نگرانیهایی که درباره وضعیت فضای سبز وجود دارد، برطرف شود.
در زمینه بافت تاریخی شهر اصفهان پروژههای مهمی در دست اجرا داریم؛ هدف ما ارتقای جایگاه بافت تاریخی این شهر در کشور و حتی دنیا است؛ این پروژهها میتواند نقش مهمی در حفظ و رونق بافت تاریخی ایفا کند.
ایمنا: چند نفر را نام میبرم اولین چیزی که به ذهنتان میرسد را بفرمائید.
سید امیر سامع: سختکوش و دغدغهمند و علاقهمند به توسعه شهری
علی صالحی: دغدغهمند نسبت به رسانه و ارتقای شرایط آن
احمدرضا مصور: حساس، ریزبین، دقیق و فسادستیز
محمدرضا فلاح: شورای عالی استانها
فرزانه کلاهدوزان: دغدغهمند نسبت به وضعیت زنان و نسل جوان
رسول میرباقری: بسیار دغدغهمند و علاقهمند نسبت به رشد و ارتقای بافت تاریخی شهر اصفهان
احمد شریعتی: پزشکی که نگران سلامتی مردم است
مصطفی نباتینژاد: علاقهمند به مباحث گردشگری و ارتقای جایگاه شهر اصفهان بین کلانشهرهای دنیا
عباس حاجرسولیها: بسیار علاقهمند به مدیریت واحد شهری
ابوالفضل قربانی: تمرکز روی مسائل ترافیکی و مسلط به مباحث این حوزه
مجید نادرالاصلی: دغدغهمند نسبت به شرایط فرهنگ و اعتقادات و مسائل مذهبی
حجتالاسلام مهرویپور: روحانی جوان
برای مشاهده فیلم این گفتوگو روی لینک imna.ir/x9kTJ کلیک کنید.
نظر شما