چشم‌انداز ایران در اکسپو، از دستاوردهای داخلی تا بازارهای جهانی

رئیس کمیسیون صنعت و معدن سازمان مشاورین اسلامی اینسکو در یادداشتی نوشت: نمایشگاه ایران اکسپو، فرصتی است برای گذار از الگوی سنتی صادرات در شرایطی که صادرات کشور محدود به برخی بازارهای مشخص با روش‌های غیررقابتی بوده، اکسپو می‌تواند زمینه‌ساز تنوع بازار، شناخت استانداردهای صادراتی باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مینا جعفری، رئیس کمیسیون سازمان مشاوران و متخصصان ملل اسلامی اینسکو در یادداشتی نوشت:

«اکسپو رویدادی است که هر پنج سال یک‌بار و هر بار در کشوری متفاوت برگزار می‌شود، اهمیت این نمایشگاه و پیامدها و برایندهای آن برای کشورهای جهان آن چنان ارزشمند است که امروز اکسپوها سومین رویداد مهم دنیا پس از مسابقات جام جهانی فوتبال و بازی‌های المپیک بوده است و نام المپیک فرهنگ ملل را برای آن انتخاب کردند.

این نمایشگاه پیشگاهی است برای نمایش گذشته، اکنون و آینده کشورها که در آن دستاوردهای اجتماعی، اقتصادی، علمی و پیشینه فرهنگی و دورنمای توسعه کشورها به نمایش گذاشته می‌شود. میزبانی نمایشگاه اکسپو برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیرساختی شهرهای میزبان و دادوستدها و همکاری‌های بین‌المللی بسیار کارساز است. از این رو، همه کشورهای عضو مایلند میزبانی این نمایشگاه را به عهده بگیرند و تا کنون حدود ۶۰ اکسپو در ۲۴ شهر برگزار شده است، «شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران» از سال ۱۳۸۱ به نمایندگی از ایران به عضویت بی آی ایی در آمده است و سازماندهی حضور در اکسپو را برعهده دارد.

هفتمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران با عنوان «ایران اکسپو ۲۰۲۵»، در حالی از تاریخ هشتم تا دوازدهم اردیبهشت در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود که این رویداد، به‌عنوان مهم‌ترین گردهمایی صادراتی کشور، نقش مهمی در ارتقای جایگاه اقتصادی ایران در منطقه و جهان ایفا می‌کند، پیش‌بینی حضور بیش از ۲۵۰۰ مهمان خارجی از حدود ۱۰۰ کشور جهان و حضور مقامات بلندپایه داخلی و خارجی، نشان از جایگاه فزاینده این نمایشگاه در دیپلماسی اقتصادی و تجاری ایران دارد.

نمایشگاه ایران اکسپو، فرصتی است برای گذار از الگوی سنتی صادرات. در شرایطی که صادرات کشور محدود به برخی بازارهای مشخص با روش‌های غیررقابتی بوده، اکسپو می‌تواند زمینه‌ساز تنوع بازار، شناخت استانداردهای صادراتی، روش‌های نوین حمل‌ونقل و بسته‌بندی و توسعه روابط تجاری نوین باشد، امکان شناسایی نیازهای دقیق بازارهای در جلسات تخصصی B۲B که در حاشیه این نمایشگاه برگزار می‌شود موجبات تعاملات سازنده بین‌المللی را برای بازیگران بزرگ اقتصادی کشور فراهم می‌سازد. این جلسات می‌توانند مقدمه‌ای برای شکل‌گیری مشارکت‌های پایدار، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و تقویت برند ملی ایران باشند.»

چشم‌انداز ایران در اکسپو، از دستاوردهای داخلی تا بازارهای جهانی

کد خبر 861052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.