به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، عید پاک در مسیحیت از اهمیت ویژهای برخوردار است، زیرا نماد رستاخیز عیسی مسیح است. بر اساس باور مسیحیان، حضرت عیسی (ع) سه روز پس از مصلوب شدن، دوباره زنده شد. تاریخ عید پاک هر سال متغیر است، زیرا بر اساس چرخههای ماه تعیین میشود. ماه کامل عید پاک، اولین ماه کاملی است که پس از بیستویکم مارس (اول بهار) رخ میدهد. مسیحیان ارتدکس بر اساس تقویم ژولیانی، عید پاک را روز دوشنبه جشن میگیرند، در حالی که کاتولیکها بر اساس تقویم گریگوری، این روز را در یکشنبه جشن میگیرند.

مسیحیان کاتولیک هر سال عید پاک را در نخستین یکشنبه پس از ماه کامل عید پاک جشن میگیرند، اما مسیحیان ارتدکس این روز را در اولین دوشنبه پس از ماه کامل عید پاک جشن میگیرند. محاسبه دقیق این تاریخ پیچیده بود و در طول زمان، به دو روز یکشنبه برای کاتولیکها و دوشنبه برای ارتدکسها محدود شده است. در قرون اولیه مسیحیت، جشنهای عید پاک در روزهای مختلفی برگزار میشد و حتی ممکن بود بیش از یک هفته به طول انجامد.

موزه تخممرغ لهستان
موزهای در سیانکوویچ مجموعهای از تخممرغهای رنگی و تزئینی را از تمام نقاط جهان گردآوری کرده است. این مجموعه شامل تخممرغهای «پیسانکی» از مناطق مختلف لهستان همچون پودلاسیه، کورپی، کاشوبیا و پودهاله است و همچنین تخممرغهای سنتی اسلاوی از اوکراین، روسیه و جمهوری چک را در بر میگیرد. اما گستره جغرافیایی این مجموعه فراتر از اروپا است و نمونههایی از چین، ژاپن، کنیا، اندونزی، استرالیا و کشورهای دیگر نیز در آن دیده میشود.

کارمندان موزه میگویند که گردشگران از لهستان و سراسر جهان به اینجا میآیند و آثار هنری کوچک خود را به موزه هدیه میدهند، به همین دلیل مجموعه تنها به تخممرغهای لهستانی محدود نیست و از تمام قارهها نمونههایی دارد. محبوبیت موزه موجب شده است بسیاری از هنرمندان علاقهمند باشند تخممرغهایشان را در این مجموعه داشته باشند، اما موزه با انتخاب دقیق، تنها آثار جالبتر و با تکنیکهای سنتی را میپذیرد.
تخممرغهای رنگی که امروزه بیشتر با سنتهای مسیحی و عید پاک شناخته میشوند، تاریخچهای بسیار کهن دارند. پژوهشگران دانشگاه کمبریج معتقدند که در آفریقای جنوبی، حتی ۶۰ هزار سال پیش نیز تخممرغها تزئین میشدند. این سنت ابتدا با پرستش خورشید مرتبط بود که تخممرغ نماد خورشید و نور بود. قدیمیترین نمونههای تخممرغ رنگی از سومر در بینالنهرین آمد و سپس به سراسر مدیترانه گسترش یافت. تخممرغهای شترمرغ رنگشده در مصر به سال ۳۰۰۰ پیش از میلاد بازمیگردد.

این سنت توسط فرهنگهای مختلفی از جمله پارس پذیرفته شد و بعدها مسیحیان آن را با نماد رستاخیز و عید پاک ترکیب کردند. در فرهنگ اسلاوی، این رسم به جشنهای غیرمسیحی به نام «یاره گودی» مرتبط بود که پایان زمستان را جشن میگرفتند و مردم در این روز تخممرغهای رنگی را مبادله میکردند، اعتقاد داشتند این کار موجب رونق کشاورزی و برداشت خوب میشود.

تخممرغ بهعنوان طلسمی که انرژی زندگیبخش دارد، در بسیاری مناطق جهان در تابوتهای مردگان گذاشته میشد تا زندگی دوبارهای به آنها ببخشد، همچنین تخممرغ با اعتدال بهاری ارتباط دارد و در این زمان بیشترین قدرت را داشت. در میان اسلاوها، هنر تزئین تخممرغها که به آن «کراشانکی» گفته میشود و معمولاً به رنگ یکنواخت رنگآمیزی میشوند، کاری بود که فقط زنان انجام میدادند و دختران آن را برای پسران بهعنوان هدیه و محافظت در روز دوشنبه عید پاک آماده میکردند.
موزه تخممرغ عید پاک درسیانکوویچ، اگرچه منحصربهفرد است، تنها موزه از این نوع نیست و نمونههای مشابهی در اوکراین، روسیه، مجارستان، کانادا و چند منطقه دیگر لهستان وجود دارد. این موزه به دلیل رویکرد جامع خود که تخممرغهای تزئینی از سراسر جهان را جمعآوری و تکنیکها و سنتهای مختلف مرتبط با این هنر مردمی را مستندسازی میکند، برجسته است.


نظر شما