«دولت هوشمند» کیفیت زندگی مردم را بهبود می‌بخشد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با وجود تلاش‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته، توسعه «دولت هوشمند» به میزان مورد انتظار پیش نرفته و فواید آن نصیب مردم نشده است که امیدواریم با امضا و پیگیری تفاهم‌نامه میان وزارت ارتباطات و سازمان اداری و استخدامی شاهد پیشرفت دولت هوشمند باشیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آئین امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور صبح امروز _دوشنبه یکم اردیبهشت_ با حضور «سید ستار هاشمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و «علاءالدین رفیع‌زاده» رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور برگزار شد.

سید ستار هاشمی در این مراسم اظهار کرد: زمانی که از دولت هوشمند صحبت می‌شود سه مؤلفه فرایندها، فناوری و افرادی که قرار است این زیست‌بوم را راهبری کند باید مورد توجه و کنار یکدیگر قرار بگیرند.

وی افزود: به دلیل نگاه‌های متفاوتی که به این پروژه مهم و مؤلفه‌های آن وجود دارد این فرایند تاکنون سرعت خوبی نداشته است؛ امیدواریم با امضای این تفاهم‌نامه و با هم‌فکری سازمان اداری و استخدامی بتوانیم گام بلندی را با اتکا به بخش خصوصی و اپراتور ایرانسل برداریم و این کار را پیش ببریم.

وزیر ارتباطات گفت: با توجه به تلاش‌هایی که طی سال‌های گذشته انجام شده، توسعه «دولت هوشمند» به میزان مورد انتظار پیش نرفته و فواید آن نصیب مردم نشده است، امیدواریم با امضا و پیگیری تفاهم‌نامه میان وزارت ارتباطات و سازمان اداری و استخدامی شاهد پیشرفت دولت هوشمند باشیم که بهبود را در کیفیت زندگی مردم به دنبال خواهد داشت. دولت هوشمند ضمن مبارزه با فساد، شفافیت را به ارمغان می‌آورد.

هاشمی تاکید کرد: در جلسه‌ای که با رئیس‌جمهور داشتیم بحث حکمرانی داده‌محور مطرح شد، یکی از اهدافی که توسعه دولت هوشمند دنبال می‌کند، کمک به دسترسی به داده‌های متقن و قابل اتکا برای حوزه تصمیم‌سازی در لایه حکمرانی است.

هاشمی تصریح کرد: نگاه ما در این حوزه به تعامل با بخش خصوصی چند بعد دارد؛ یکی از ابعاد آن استفاده از اپراتور کشور در حوزه ارائه خدمت به مردم است که با استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی با اتکا بر تولید داخلی آن را پیش ببریم تا این پروژه در حداقل زمان به ثمر بنشیند و مردم نتیجه را در زندگی خود ببینند.

وی گفت: مسئله دیگر مشارکت مردم در نقد عملکرد خدمات دولت هوشمند است. پنجره خدمات دولت هوشمند برای ورود مردم با یک‌بار احراز هویت و دریافت خدمات مهیا شده است، اما میزان رضایت آن‌ها از ارائه خدمت مغفول مانده است. مهم است که بتوانیم لحظه به لحظه کنار مردم باشیم، امیدواریم این نقیصه را رفع کنیم، مسیر پیش‌رو به شدت دشوار است و با علم و آگاهی در این مسیر گام برمی‌داریم و پیش می‌رویم.

وزیر ارتباطات افزود: امیدواریم اپراتور ایرانسل بتواند دستیار هوشمند را در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به مردم معرفی کند تا به سردرگمی‌های آن‌ها در این سامانه پایان ببخشد. سامانه‌های جزیره‌ای که در سازمان‌ها توسعه پیدا کرده، اکنون مردم را سردرگم کرده است.

هاشمی گفت: در بخش‌های مختلف ما سیستم نظارتی داریم، همچون فوریت‌های پلیس و امروزه با پیشرفت فناوری، ایجاد بستری تحت عنوان فوریت خدمات دولت انکارناپذیر است، این مؤلفه کنار دیگر مولفه‌ها می‌تواند خلق خدمت کند. برای پیشنهادها و نقد مردم، باید ابزارهای لازم را توسعه دهیم.

وی یادآور شد: در برنامه هفتم تکلیفی برای تحول دیجیتال داریم و دستگاه‌های اجرایی باید برنامه تحولی خود را ارائه دهند، اتفاق افتادن این مهم ضرورت دارد و وزارت ارتباطات و سازمان اداری استخدامی برای آن آماده است. اکنون نیز ما معطل امضای تفاهم‌نامه نمانده‌ایم و مراحل اجرایی کار برای توسعه تمام ابعاد دولت هوشمند در حال طی شدن است که گزارش آن را به مردم خواهیم داد.‌

منبع: ایرنا

کد خبر 859511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.