به گزارش خبرگزاری ایمنا، حسین سیمایی صراف در نشست هماندیشی و تبادل نظر درباره مدیریت دانشگاهها و پژوهشگاهها با بیان اینکه دانشگاه منبع تولید علم و علم مولد ثروت و منزلت است و هر سیاستگذاری که توسط ما انجام میشود این چرخه را تنظیم میکند، اظهار کرد: در این دوره تغییراتی در گفتمانمان با مخاطبان آموزش عالی ایجاد کردیم، این نسل با نسل ما متفاوت است و انتطارات متفاوت با دوره ما دارند.
وی در ادامه افزود: در گفتمان جدید مدیریت دانشگاهها ۲ تا ۳ موضوع مورد تاکید من است، یک اصل، اصل کرامت دانشگاهیان است؛ در محیط دانشگاه معتقدیم کرامت استاد دانشگاه باید حفظ شود. در حالی که مفهومی که کمی به آن بی توجهی شده عنصر کرامت استاد است،
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: اصل دوم، مسئولیت اجتماعی دانشگاه است، دانشگاه نباید نسبت به ذینفعان خود بیتفاوت باشد؛ دانشگاه نباید با جامعه گسست داشته باشد، بازگرداندن نشاط و امید به دانشگاه اصل سومی است که در وزارت علوم پیگیری میکنیم. رویکرد ما این است که نشاط را به دانشگاهها باز گردانیم.
سیماییصراف بیان کرد: اصل بعدی که پیگیری میشود، پیشبرد علم، ایمان و عمل با هم است. مقصود ما از اسلامی شدن دانشگاه علم، ایمان و عمل است که باید در جان فارغالتحصیلان رسوخ کند.
وی ادامه داد: تا همین جا بنا به قضاوت بسیاری از دوستان که از بیرون ما را نظاره میکنند موفق بودیم. دانشگاهیان به اقداماتی که انجام میشود دل خوش کردهاند که برای ما این نگاه سرمایه است و من انتظار دارم این دیدگاه، دیدگاه همه دانشگاهها باشد، باید به فکر کرامت دانشگاهیان، مسئولیت اجتماعی و بازگرداندن امید به دانشگاهها باشیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برنامه محوری اولویت مهم ما است، مدیر دانشگاه ما باید برنامهمحور باشد، در حال حاضر برنامه هفتم از برنامههای مهم است، رؤسای دانشگاهها بخش آموزش عالی برنامه هفتم را با دقت بخوانند؛ وزارتخانه هم دانشگاهها را با برنامه هفتم قضاوت میکند که مدیریت دانشگاه کجای برنامه قرار دارد.
سیمای صراف با بیان اینکه مأموریتگرایی موضوع مهم دیگری است که مورد تاکید رئیسجمهور نیز است، گفت: دانشگاههای سطح یک باید مأموریتهای ملی را پیگیری کنند، حدود ۱۴ تا ۱۵ چالش در حوزه آموزش عالی با همکاری سازمان برنامه احصا شده که طبق دستور رئیسجمهور به دانشگاهها واگذار میشود.
وی با بیان اینکه دانشگاه نباید به سندرم پایاننامههایی که در قفسه دانشگاهها جا میگیرند، مبتلا شود، خواستار توقف توسعه کمی و افزایش توسعه کیفی در دانشگاهها شد.
وزیر علوم با بیان اینکه شریک کردن استادان در اداره دانشگاه موجب نشاط میشود، یادآور شد: انتخاب رؤسای دانشکدهها باید با مشارکت اساتید باشد. در جاهایی مشاهده شده ۸۰ درصد یکدانشکده بزرگ با سیستم الکترونیک، فردی را انتخاب کردهاند، درواقع محیط تحصیل دانشجویان باید با توسعه فعالیت فرهنگی، محیطی مفرح باشد. ما باید دانشجو را متفکر بار بیاوریم.
سیمایی صراف به روشهای جذب اساتید در دانشگاهها اشاره کرد و افزود: این بلایی برای کشور است که برخی نخبگان به فراخوانهای جذب توجه نمیکنند؛ حتی اگر مهاجرت هم نکنند راه دیگری انتخاب میکنند.
وی با بیان اینکه در موضوع جذب، اتفاقات خوبی هم افتاده است، از رؤسای دانشگاهها خواست در جذب اساتید سرعت عمل داشته باشند.
وی در ادامه افزود: گاهی پرونده جذب یک تا دو سال در دانشگاه معطل میماند، یکی از گلوگاههای مهم برای کیفیت دانشگاه، فراخوانهای جذب است با توجه به این موضوع حتی میتوانیم مهاجرت معکوس را شروع کنیم. در این راستا شاهد بودیم برخی از اساتید دانشگاه برتر بازگشتهاند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به موضوع مسکن دانشگاهیان اشاره و اظهار کرد: تأمین مسکن اساتید و کارمندان در اولویت وزارت علوم است، پیشرفت اقدامات دانشگاهها در تأمین مسکن هر هفته رصد میشود؛ ضمن اینکه برنامه ایجاد ۳۰ هزار خوابگاه تا پایان چهار سال آینده شروع شده است. رؤسای دانشگاهها باید تعمیر و احداث خوابگاهها و تأمین امنیت دانشجویان را در اولویت قرار دهند.
سیمایی صراف با اشاره به تشکیل ستاد امنیت فضای اطراف دانشگاهها افزود: ما اختیار بیرون از دانشگاه را نداریم، اما مسئولیت داریم. یک ستاد تشکیل دادهایم که کارهایی همچون افزایش گشت پلیس، تأمین روشنایی و فعالیتهای دیگری که میتواند را انجام میدهد؛ البته یکی دیگر از برنامههای ما مرتب سرزدن به خوابگاهها است، رؤسا این موضوع را جدی بگیرند. سیاستگذاری بخش بینالملل و اقتصاد آموزش عالی نیز برای ما مهم است؛ بنابراین میز اقتصاد تشکیل دادهایم و برنامه داریم تکیه خود را به بودجه دولت کاهش دهیم.




نظر شما