روایتی متفاوت از دیدار پهلوانان اصفهانی با حضرت امام (ره)

۱۷ شوال که به نام روز پهلوانی نام‌گذاری شده است و در اصل هفته فرهنگ پهلوانی نام دارد، یادمانی برای جنگ خندق و نمایش سیره پهلوانی و جوانمردی از جانب مولای متقیان حضرت علی (ع) است؛ به این بهانه روایتی متفاوت از دیدار پهلوانان اصفهانی با حضرت امام(ره) را می‌خوانیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، جنگ خندق جنگی بود که در آن مسلمانان داخل شهر مدینه به پیشنهاد سلمان فارسی اطراف شهر خندقی کندند؛ در اثنای این کار منافقان جسارت‌ها به پیامبر (ص) کردند و عمرو بن عبدود مبارز طلبید، اما کسی جرئت نکرد به مبارزه با او برود، در چنین شرایطی پیامبر اکرم (ص) فرمود: «آیا دوستی هست که شر این دشمن را کفایت کند؟» و حضرت علی (ع) فرمودند: «من به مبارزه او می‌روم.»

پیامبر اکرم (ص) سکوت کردند و تا سه بار این کلام را فرمودند، و هر سه بار امیرالمومنین (ع) برای مبارزه اعلام آمادگی کردند؛ در نهایت پیامبر (ص) اجازه دادند و امیرالمومنین (ع) حرکت کردند و در این هنگام بود رسول اکرم (ص) این جمله درخشان تاریخ اسلام را فرمودند: «برز الایمان کله الی الشرک کله» و حالا تمام اسلام در مقابل تمام شرک ایستاده بود...

مرتضی آرسته، دبیر پیشگامان انقلاب استان اصفهان که پدرش نیز از پیشکسوتان ورزش باستانی پهلوانی بوده، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، ادامه این رخداد تاریخی را این‌طور روایت کرد: عمرو بن عبدود با اسب خود از خندق پرید و به جبهه مسلمانان رسید و ندا داد آیا جنگ‌آوری هست که با من جنگ کند؟ امیرالمؤمنین (ع) پیش روی او ایستادند و با او به مبارزه پرداختند و با یک ضربه او را از پا درآوردند؛ در بعضی متون نقل است که عمرو به صورت مبارک حضرت آب دهان انداخت و حضرت اگرچه در موضع قدرت بودند از جا برخاستند و پس از تأمل دوباره به کارزار نبرد بازگشتند.

وی افزود: هنگامی که عمرو از ایشان پرسید که چرا همان ابتدا او را نکشت؟ حضرت فرمودند تا خشم خود را در کشتن تو شریک نگردانده باشم و این نبرد تنها برای رضای خدا باشد؛ به همین دلیل است که ۱۷ شوال یعنی تاریخ رخداد غزوه خندق به نام روز فرهنگ پهلوانی نام نهاده شده است. فرهنگ ورزش باستانی زورخانه‌ای سراسر با نام، یاد و منش نیکو و جوانمردانه امام علی (ع) گره خورده است و پهلوانان با الگوگیری از ایشان است که به این ورزش و این مرام می‌پردازند.

پیشکسوت ورزش باستانی پهلوانی عنوان کرد: بیش از ۶۰ سال است که در جریان فضای ورزش پهلوانی هستم؛ پدرم، عموهایم و اجداد ما به این ورزش باستانی مشغول بودند و بیش‌تر از آن عاشق، من شاهد پهلوانانی بودم که با عشق تمام به زورخانه‌ها می‌رفتند و به انجام این ورزش می‌پرداختند.

توجه به ورزش پهلوانی، از حضرت امام (ره) تا رهبر معظم انقلاب

آرسته گفت: زورخانه علی‌قلی‌آقا، زورخانه میرزای بدلکار، زورخانه عباس وهاب و زورخانه دروازه نو از زورخانه‌های قدیمی اصفهان هستند؛ در این زورخانه‌ها روزها و حتی شب‌ها مراسم ورزشی برگزار می‌شد و به این دلیل که پدرم در این زورخانه‌ها ورزش می‌کرد، از نوجوانی با این فضاها آشنا بودم.

وی تاکید کرد: امام خمینی (ره) و رهبر گرامی انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای هم بسیار بر این ورزش تأکید داشتند و نوجوان‌ها و جوان‌ها را به ورزش پهلوانی توصیه می‌کردند و بارها به عناوین مختلف از آن تقدیر کرده بودند، سال ۱۴۰۲ هم هم‌زمان با اجرای ورزش زورخانه‌ای در دیدار قهرمانان بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی با ایشان مسئولان ورزشی کشور را مخاطب قرار دادند و اشاره کردند که ورزش زورخانه‌ای ظرفیت تبدیل شدن به یک ورزش بین‌المللی را دارد.

این پیشگام انقلاب اسلامی با اشاره به توجه ویژه امام خمینی (ره) به ورزش‌های باستانی یادآور شد: خاطرم است اواخر اردیبهشت ۵۸ تعدادی از پهلوانان اصفهان از جمله پهلوان حاج قاسم آرسته که پدرم بود، حاج باقر مقاره، حاج کریم مقاره، حاج حسن مرادمند، پهلوان مقصودی، پهلوان رحیم نجارپور، پهلوان حسن نجارپور و جمعی دیگر از پهلوانان همراه با نخستین مدیر ورزشی اصفهان به دیدار حضرت امام رفتیم. در ابتدا پدر من با حضرت امام (ره) به گفت‌وگو پرداختند که نوار آن هم موجود است.

روایتی متفاوت از دیدار پهلوانان اصفهانی با حضرت امام(ره)

آیت‌الله مستجابی پهلوانی که بی‌نظیر بود

آرسته با تاکید بر اینکه اصفهان مفاخر زیادی در حوزه ورزش پهلوانی دارد که یکی از آن‌ها آیت‌الله سید مرتضی مستجابی بود، عنوان کرد: مجتهد پهلوانی که در زمینه اجتهاد سه تن از علمای بزرگ جهان اسلام تاییدشان کرده بود و در میدان ورزش آنچنان درخشان ظاهر می‌شد که در تمام زورخانه‌های کشور حق زنگ داشت. پدر من هم با ایشان ورزش می‌کرد و بعد از آن هم مدتی به تهران رفتند و در زورخانه‌ای که قدیم به نام زورخانه نایب‌السلطنه شناخته می‌شد میاندار ورزشکاران بود.

وی تصریح کرد: شهید طیب حاج‌رضایی، مهدی قصاب، مصطفی طوسی و چند پهلوان تراز اول دیگر زیر دست این مجتهد ورزش می‌کردند، در اصفهان هم سه برادر پهلوان به نام‌های پهلوان علی، پهلوان حسین و پهلوان نعمت‌الله ادهم بودند که آیت‌الله مستجابی میانداری آن‌ها را برعهده داشت و به آن‌ها علاقه‌مند بود؛ پس از درگذشت آیت‌الله مستجابی تمام زورخانه‌های اصفهان زنگشان را درآوردند و پس از ایشان در این مدت زنگی نواخته نشد، تا اینکه همین چند روز پیش برای روز پهلوانی دوباره زنگ زورخانه‌ها بازگشت.

دبیر جمعیت پیشگامان انقلاب اسلامی استان اصفهان درباره اصطلاح «حق زنگ داشتن» که گویی تنها برای برخی پهلوان‌های زورخانه استفاده می‌شود، توضیح داد: کسی که یک پهلوان به تمام معنا باشد و سال‌های طولانی در زورخانه ورزش کرده باشد و به انواع ورزش‌های زورخانه مسلط باشد، به او حق زنگ داده می‌شود، البته در زورخانه‌ها گاهی وقتی پهلوان وارد گود می‌شود، زنگ را می‌زنند و گاهی هم از همان ابتدا که از در زورخانه وارد می‌شود، این البته درباره شهر زندگی آن پهلوان صادق است، اما آیت‌الله سید مرتضی مستجابی در تمام زورخانه‌های کشور حق زنگ داشت، مجتهد پهلوان به غیر از ایشان نداشتیم و ایشان استثنایی بودند.

روایتی متفاوت از دیدار پهلوانان اصفهانی با حضرت امام(ره)

آرسته درباره سیره این مجتهد پهلوان این‌طور روایت کرد: از ویژگی‌ها و محاسن آیت‌الله مستجاب الدعواتی این بود که با همه گروه‌ها رفت و آمد می‌کرد، شأنی برای خود قائل نبود و با ضعیف‌ترین افراد هم همنشین بود، در منزلش به روی همه باز بود و از ورزشکاران گرفته تا علما، روحانیون، دانشجوها و مردم عادی همه به ایشان سر می‌زدند و از محضرش استفاده می‌کردند، چیزی که برای مردم در برخورد با ایشان بسیار به‌یادماندنی بود، مهربانی و خوش‌صحبتی و صفای باطن ایشان و میهمان‌نوازی بود، هر وقت کسی به خانه‌اش می‌رفت سعی می‌کرد بهترین وسایل پذیرایی از او را آماده کند.

وی درباره نقش‌آفرینی پهلوانان در هشت سال دفاع مقدس یاریگری‌هایشان برای حمایت از مظلومان تبیین کرد: دستگیری از ضعفا و نیازمندان از کارهای همیشگی پهلوانان بود، اما این ایثارها و جان‌فشانی‌ها در دفاع مقدس به اوج خود رسید و ورزشکاران در این زمان مروت و جوانمردی خود را به کار می‌گرفتند، از کمک به خانواده‌های نیازمند گرفته تا پیشتازی و خط‌شکنی در جبهه‌ها و در نهایت هم شهادتی گمنام و خاموش و به دور از هیاهوی نام‌ها و یادها از ویژگی‌های آن‌ها بود. سردار رشید مقاومت، شهید حاج قاسم سلیمانی هم از همین پهلوانان بود، البته کمتر کسی این موضوع را می‌داند، اما عکس حاج قاسم در زورخانه‌ای در کرمان موجود است که همین روحیه ایشان بود که بعدها به یک چهره مهربان اما پیچیده و مؤثر در جهان و میدان مقاومت تبدیلشان کرد و در نهایت با زنگ پایانی مأموریتشان از جانب خدا به درجه والای شهادت نائل آمدند.

به گزارش ایمنا، ورزش باستانی پهلوانی که میراث پیش از اسلام سربازان ایرانی برای تمرین رزم بود و با ورود اسلام به ایران خود را به اقتدا از مرام مولای متقیان، حضرت علی (ع) نیز آراسته کرد، شاه‌بیتی از مثنوی طولانی جوانمردی در ایران اسلامی و نقشی مزین به اذکار الهی و تعلیمات اهل بیت (س) است؛ ورزش پهلوانی تنها یک ورزش برای سلامت تن نیست، بلکه سیر تربیت و شیوه زندگی به سبک تقوا و ایثار است که نهاد پاک خود را در فداکاری‌های ورزشکاران پهلوانی در هشت سال دفاع مقدس و یاری مظلومان نشان می‌دهد و تن را به دل و دل را به ذات پاک خداوند زند تا جز او را نبیند و پهلوان «به این باور برسد که تنها اگر خدا ببیند کافی است.»

کد خبر 859172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.