ارزش بازار جهانی محصولات حلال ۶ هزار میلیارد دلار است

رئیس مرکز ملی تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو گفت: ارزش بازار جهانی محصولات حلال حدود ۶ هزار میلیارد دلار است و ایران به‌واسطه جمعیت مسلمان، توان علمی و زیرساخت‌های سلامت‌محور، ظرفیت بالایی برای نقش‌آفرینی در بازار جهانی دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از سازمان غذا و دارو، حسین رستگار با بیان اینکه محصولات حلال شامل طیف گسترده‌ای از غذا، دارو، لوازم آرایشی و بهداشتی است که مطابق با ضوابط شرعی تولید می‌شود، اظهار کرد: ایران به‌واسطه جمعیت مسلمان، توان علمی و زیرساخت‌های سلامت‌محور، ظرفیت بالایی برای نقش‌آفرینی در بازار جهانی دارد، اما جایگاه فعلی کشور با این توانمندی‌ها فاصله دارد.

وی ارزش بازار جهانی محصولات حلال را حدود ۶ هزار میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: نبود هماهنگی میان دستگاه‌ها، ضعف در برندسازی بین‌المللی، عضویت نداشتن مؤثر در نهادهای تنظیم‌گر و آشنایی محدود برخی تولیدکنندگان با الزامات فقهی و فنی، از مهم‌ترین موانع توسعه صادرات این محصولات در کشور است.

رئیس مرکز ملی تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو تصریح کرد: مرکز تحقیقات حلال در سال‌های اخیر با نهادهای داخلی و خارجی همکاری‌های مؤثری داشته و گام‌هایی در زمینه تبادل اطلاعات و صدور تأییدیه‌های محصولات سلامت‌محور برداشته است.

رستگار تأکید کرد: ایران از نظر موقعیت جغرافیایی، منابع متنوع و توان علمی، آمادگی تبدیل‌شدن به یکی از قطب‌های تولید و صادرات محصولات حلال را دارد، تحقق این هدف نیازمند تدوین نقشه راه ملی، تقویت زیرساخت‌های آزمایشگاهی، آموزش تولیدکنندگان، توسعه نظام ممیزی و حمایت از نوآوری است.

وی با اشاره به نقش تولیدکنندگان، کارآفرینان و نخبگان علمی در این مسیر گفت: آگاهی از بازارهای هدف، رعایت الزامات فقهی و فنی، دریافت گواهی‌نامه‌های معتبر و سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نو می‌تواند به ارتقای کیفیت محصولات ایرانی و حضور پررنگ‌تر در بازارهای جهانی منجر شود.

کد خبر 857209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.