بانویی که فرش ترکمن را جهانی کرد

در دل دشت‌های وسیع گلستان، جایی که هنر و تاریخ در تاروپود زندگی مردم تنیده شده، بانویی ترکمن با همت و اراده‌ای مثال‌زدنی، جانی دوباره به فرش دستبافت و صنعت مبل بخشیده است، او نه تنها میراث کهن این سرزمین را احیا کرده، بلکه با نگاه آینده‌نگر خود، چراغ رونق اقتصادی و تحول منطقه را برافروخته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گلستان، از دیرباز، زن در فرهنگ این سرزمین نه‌تنها ستون استوار خانواده، بلکه جانِ گرم خانه و روشنی‌بخش کاشانه بوده است، شاید هراس از حضور او در عرصه‌های اجتماعی از بیمِ کم‌رنگ شدن این نقش بوده، اما بانوان ایران‌زمین با همه دشواری‌ها و بار سنگین مادری و همسری در دهه‌های اخیر نشان داده‌اند که توانایی‌شان محدود به دیوارهای خانه نیست، آنان در میدان‌های مختلف، بی‌هیچ ادعایی، خوش درخشیده‌اند.

زمانی که سخن از درخشش بانوی توانمند به میان می‌آید، شاید ذهن‌ها به سمت زنانی برود که بر کرسی‌های مدیریتی تکیه زده‌اند یا در خانه، چراغ کارآفرینی را روشن کرده‌اند اما این بار، می‌خواهیم از بانویی ترکمن برایتان بگوییم؛ زنی که در دلِ سرزمینی آمیخته به سنت و آئین، قامت برافراشت و با دستانی که هنر را نفس می‌کشید، تحولی عظیم در صنعت فرش دستباف و تولید مبلمان استان گلستان آفرید.

زلیخا عادلی، زنی که از آغازین سال‌های جوانی، با عزمی خلل‌ناپذیر، شجاعت و ایستادگی را در هم تنید تا بر هراس‌ها و تردیدها غلبه کند و آینده‌ای متفاوت برای خود و سرزمینش رقم بزند، ترکمن‌ها او را گُلبهار می‌نامند، بانویی که هنر نابِ فرش ترکمن را از دورترین روستاهای گلستان، تا آن‌سوی مرزهای ایران برد.

او که پیش‌تر در شمار ۳۰ زن برتر کارآفرین کشور جای گرفته است، باور دارد که با برنامه‌ریزی هوشمندانه، ثبت جزئیات روزمره و تعیین اهدافی روشن، می‌توان رؤیاها را از قاب خیال بیرون کشید و بر بوم واقعیت نشاند، این گفت‌وگو فرصتی است تا بیشتر با این بانوی اهل سنت که قصه تلاش و امید را در تار و پود زندگی‌اش بافته است، آشنا شویم.

بانویی که فرش ترکمن را جهانی کرد

ایمنا: از چه سنی وارد بازار کار و کارآفرینی شدید؟

عادلی: ورودم به بخش کارآفرینی در دوران نوجوانی و پیش از دریافت مدرک تحصیلی دیپلم بود، در آن زمان به مجموعه‌هایی همچون صنایع دستی وارد شدم و پس از آن به عنوان مدرس در شهرستان گمیشان کارم را ادامه دادم، در ابتدا کار گلیم‌بافی و پس از آن بافت فرش را آموزش دادم و پس از آن شرکت تعاونی فرش دستباف و صنایع دستی را ثبت کردم که جزو اولین‌ها بود، سپس نمایشگاه فرش و صنایع دستی در بندر ترکمن راه انداختم که یکی از نخستین مراکز تخصصی ارائه خدمات در زنجیره ارزش فرش دستبافت بود.

ایمنا: پس از دیپلم تحصیلات دانشگاهی را ادامه دادید؟

عادلی: بله، در ابتدا در مقطع کارشناسی و سپس ارشد، رشته فرش دستبافت تحصیل کردم و این افتخار را دارم که امروز درجه یک هنری را در رشته فرش دستبافت که معادل دکترای است، داشته باشم.

همین تحصیل در رشته فرش دستبافت موجب شد تا مراکز تخصصی خلاق صنایع دستی، آموزشگاه فنی‌وحرفه‌ای و یک شرکت تعاونی را ایجاد کنم و عضو مرکز خلاق پارک علم و فناوری استان شوم.

ایمنا: در کارنامه فعالیتتان عاملیت خوشه فرش را دارید، در این رابطه توضیح دهید.

عادلی: یکی از کارهایی که در این مسیر انجام دادم و نوآورانه به شمار می‌رفت، بحث راه‌اندازی خوشه فرش دستباف استان گلستان بود که از سال ۹۲ به عنوان عامل توسعه خوشه‌های فرش استان گلستان انتخاب شدم، این اقدام ارزشمند موجب تأثیرگذاری در بخش طراحی و افزایش کیفیت، تولید و تنوع محصول شد تا جایی که اکنون در فروشگاه‌های فرش دستبافت استان تنوع طرح را مشاهده می‌کنید.

همچنین پیش از این در استان، کارگاه‌های تخصصی زنجیره ارزش ابریشم فرش دستبافت یا رنگرزی طبیعی نبود که با فعالیت عامل خوشه فرش دستبافت این مهم میسر شد و در بخش بازاریابی و توسعه بازار اقدامات چشمگیری از جمله شرکت در بزرگترین نمایشگاه‌های دنیا از جمله آلمان، ایتالیا، امارات، چین و ترکیه در کارنامه فعالیتم در خوشه فرش دستبافت به چشم می‌آید.

این اقدام با هدف بازدید و تغییر در نگرش تولیدکنندگان ایجاد شد که پس از آن هیئت‌های تجاری را به استان دعوت کردیم تا از ظرفیت‌های هنرمندان گلستانی در این حوزه مطلع شوند و همین‌طور فرش دستباف را در سبد کالایی سازمان‌های دولتی با عنوان اهدای هدایا قرار دادیم که خروجی این اقدامات کنسرسیوم تولیدی صادراتی در استان گلستان بود، همچنین در اتاق بازرگانی رشته فرش دستبافت به رسمیت شناخته شد و انجمنی با همین نام در اتاق تشکیل شد، دقیقاً مأموریت خوشه‌های صنعتی همین افزایش هم‌افزایی بین تولید کننده‌ها و تدوین برنامه‌های بلند مدت و کوتاه مدت بود، بعد از آن به سراغ خوشه مبلمان استان با محوریت عطاآباد که قطب تولید مبل در کشور است، رفتم که پس از گذشت سه سال به عنوان عامل توسعه خوشه‌های صنعتی در مبلمان انتخاب شدم.

بانویی که فرش ترکمن را جهانی کرد

ایمنا: در بخش توسعه صنعت مبل چه تحولاتی ایجاد شده است؟

در بخش مبلمان در ابتدا مطالعات اولیه با حمایت شرکت شهرک‌های صنعتی و سایر دستگاه‌های استان انجام شد و پس از اجرای طرح تولید مبلمان در روستای عطاآباد، حالا این صنعت به دیگر روستاهای هم‌جوار نیز رسیده و به این ترتیب آق‌قلا را به مرکز تولید مبل راحتی در کشور قرار داده است، وجود زنجیره ارزشی همچون تأمین کننده مواد اولیه، تولید کننده مبل و نمایشگاه‌دار به توسعه روزافزون این صنعت در شهرستان آق‌قلا منجر شده است اما حلقه‌های مفقوده‌ای نظیر دیجیتال مارکتینگ، آنلاین شاپ‌ها یا تولید محتوا در بخش بازار و بازاریابی و همین‌طور بازرگانی خارجی و داخلی را نمی‌توان نادیده گرفت، زیرا وقتی خوشه صنعتی در حوزه‌ای ورود پیدا می‌کند به تمام نقاط ضعف و تهدیدها می‌پردازد.

ایمنا: در زمانی که در تلاش برای توسعه خوشه فرش دستبافت بودید یا اکنون که به دنبال رونق بازار خارجی مبلمان هستید، بدون شک با دشواری‌هایی روبه‌رو شده‌اید، چه چیزی شمارا همواره مصمم نگه داشته است؟

نخست اینکه به خودم و کارم اعتماد دارم، بر این اساس در مسیر، آگاهانه قدم بر می‌دارم، اگر قرار به امتیازدهی به عملکردم باشد به میزان فعالیتم در حوزه مبل‌سازی نمره بیشتری خواهم داد، چراکه اوایل ورودم به کسب‌وکار به عنوان یک بانوی ترکمن در یک منطقه جغرافیایی کوچک با توجه نگرش‌های سنتی به زن، طبعاً دشواری‌هایی داشته است اما نقطه قوت کارم راه‌اندازی کسب‌وکار به صورت خانوادگی بود و امروز دخترم همین فعالیت را ادامه می‌دهد.

من همیشه با همراهی همسرم کارهایم را پیش بردم و از قدیم تا به امروز نیز پدر و مادرم حمایتم کرده‌اند، در جوامع ما کار بانوان، باید در کنار همسرداری، خانه‌داری و بچه‌داری انجام شود که به اعتقاد من اگر افراد برای خودشان برنامه‌ریزی کرده و امورات هر روز را یادداشت‌نویسی کنند، قادر خواهند بود به تمام اهداف و برنامه ریزی‌ها در زمان معین دست پیدا کنند.

بانویی که فرش ترکمن را جهانی کرد

کد خبر 843456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.