ضرورت امدادرسانی بدون تاخیر در جاده‌ها

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل گفت: امدادرسانی توسط راهداران باید در کم‌ترین زمان ممکن و بدون تأخیر انجام شود و تلاش ما در مجموعه راهداری استان، ارتقای کیفیت راه‌ها و تسهیل در ارائه خدمات راهداری است.

کلیم‌الله وثوقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در اردبیل اظهار کرد: تلاش برای ارتقای خدمات حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، گامی مؤثر برای توسعه اقتصادی و حفظ جان و امنیت مردم است که همه تلاش مجموعه راهداری استان در این راستا است.

وی با تقدیر از تلاش همه راهداران فعال در راه‌های استان اردبیل که ایمنی و راحتی در سفر را به‌ویژه در ایام سخت زمستان تأمین می‌‎کنند، افزود: از سال ۱۳۹۹ برخی از نکات ضعف و قوت اداره راهداری احصا شد تا بتوانیم پاسخگوی شرح وظایف خود باشیم.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل گفت: با توجه به جدایی راهداری از اداره راه و شهرسازی و ادغام با اداره حمل‌ونقل جاده‌ای، موضوع راه به‌صورت تخصصی در حاشیه مانده بود که به آن ورود کردیم، نگهداری همه حوزه‌های مربوط به محورهای مواصلاتی و راه‌های استان به غیر از احداث راه‌های بزرگراهی به این اداره تفویض شد که نیاز به یک پوست‌اندازی و برنامه‌ریزی داشت تا اهداف این اداره به نحواحسن تحقق پیدا کند.

وثوقی در تشریح عملکرد این اداره گفت: در این راستا سه شاخصه مهم از جمله تأمین و تقویت زیرساخت‌های لازم، منابع انسانی و تجهیزات و ماشین‌آلات را مورد بررسی قرار دادیم، در حوزه زیرساخت‌ها ساختمان اداری این نهاد که نیمه‌تمام و دارای فضای اداری محدود بود، به انجام رسید، ساختمان ادارات شهرستان‌ها از جمله شهرستان گرمی و مشگین‌شهر بهبود پیدا کرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه استان اردبیل در حوزه راهداری زمستانی، شرایط بسیار سختی دارد، از این رو محل استقرار راهداری‌ها نیز تکمیل شد، راهداری محور غرب شهرستان اردبیل در سرعین تکمیل‌تر و ساختمان راهداری محور مشگین تا پارس‌آباد تأسیس شد.

وثوقی با تاکید بر اینکه امداد توسط راهداری‌ها در زمستان باید در کمترین زمان انجام گیرد و راهداران در حداقل‌ترین زمان به محل برسند، بیان کرد: در محور اردبیل به سرچم یک راهدارخانه در شهرستان کوثر و یک راهدارخانه در روستای بودالالو داریم و از این رو در اطراف روستای خلفلو یک خلأ احساس می‌شد که تأسیس راهدارخانه در این محل در برنامه‌های آتی قرار دارد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل با اشاره به تأسیس یک راهدارخانه در سه راهی صحرا گفت: فرایند احداث این راهدارخانه نیز در حال انجام است.

وثوقی بیان کرد: علاوه‌بر اینکه در برخی از شهرستان‌های اردبیل نیز نمایندگی این اداره را داشتیم، در شهرستان‌های انگوت، اصلاندوز و سرعین نیز ساختمان اداری راه‌اندازی شد تا فعالیت این شهرستان‌ها مستقل شود و خدمات راهداری به راه‌های روستایی نیز ارائه شود.

وی با تاکید بر اینکه ارتقای کیفیت و تسهیل در خدمات راهداری همیشه در اولویت بوده و مورد تاکید ما است، افزود: در بحث نیروی انسانی با کمبود نیروی انسانی تخصصی و فنی روبه‌رو بودیم که در این راستا نیز تلاش کردیم ۳۰ نفر دارای تحصیلات مرتبط با شرح وظایف از جمله کارشناس عمران، مکانیک و حسابداری جذب کنیم تا بتوانیم به شرایط به شرح وظیفه خود پاسخگو باشیم در مجموع نزدیک به ۶۰۰ نفر نیروی فنی و توانمند در راهداری مشغول به ارائه خدمات هستند.

تجهیزات و ماشین‌آلات راهداری افزایش پیدا می‌کند

وثوقی تشریح کرد: در سال ۱۳۹۹ تقریباً ۲۵ درصد ماشین‌آلات متوقف بود که عملیات بهسازی و نوسازی را انجام دادیم، در سال ۱۴۰۲ با توجه به ظرفیت قانونی که توسط مجلس به راهداری‌ها ارائه شد، ما نیز از این فرصت استفاده کردیم و برای خرید ۲۰۰ دستگاه درخواست دادیم که در نهایت مجوز ۵۰ دستگاه را گرفتیم و بالغ‌بر ۷۲۸ میلیارد تومان عقد قرارداد کردیم تعدادی از این دستگاه‌ها را گرفتیم و اگر این ۵۰ دستگاه وارد بدنه راهداری شود وضعیت تجهیزات نیز بهبود پیدا خواهد کرد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل با اشاره به نگهداری محور حیران تا آق‌چای و محور اردبیل- سرچم توسط راهداری استان اردبیل بیان کرد: مسائل مربوط به راهداری به گونه‌ای است که اگر کوچک‌ترین نقصی یک جاده داشته باشد، بدون‌شک دیده خواهد شد، اما اقدامات انجام شده در طول سفر و راحتی سفر دیده نمی‌شود.

نقاط پرحادثه استان، ایمنی‌سازی شدند

وی با اشاره به اینکه در حوزه ایمنی نیز وضعیت بهتری داریم، ادامه داد: نقش انسانی، سرعت و سبقت غیر مجاز اصلی‌ترین عامل تصادفات جاده‌ای است ما ۱۳ نقطه پرتصادف را احصا کردیم، یک نقطه در خلخال و ۱۲ نقطه در شمال استان است که درنهایت ایمن‌سازی هفت نقطه به پایان رسید و ایمن‌سازی پنج نقطه در حال اجرا است.

۳۱۷ بیش از پروژه با اعتبار ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان آماده بهره‌برداری و اجرا است

وی با بیان اینکه در سال‌جاری بیش از ۲۳۷ پروژه قابل افتتاح داشتیم که قرار بود در هفته حمل‌ونقل یا دهه فجر افتتاح شود و به زمان دیگر موکول شد، عنوان کرد: پروژه‌های روکش آسفالت محورهای پر تردد، ایمن‌سازی نقاط پرتصادف، بهسازی روکش راه‌های روستایی، خط‌کشی محورها، ساختمان راهدارخانه، تونل‌ها، سامانه‌های نظارتی و تصویری و مجتمع خدماتی و روشنایی با برآورد بیش از دو هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان از جمله این پروژه‌ها بود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل ادامه داد: بیش از ۸۰ پروژه نیز با اعتبار ۹۹۰ میلیارد تومان عقد قرارداد کردیم که با توجه به شرایط جوی از ابتدای سال آینده شروع خواهد شد که در مجموع ۳۱۷ پروژه با سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان آماده بهره‌برداری و اجرای عملیات هستیم.

وثوقی تصریح کرد: عمده مشکل ما روکش آسفالت به‌ویژه در راه‌های روستایی و ایمن‌سازی محورها بود که از سال ۹۹ تا کنون، هر سال ۳۰۰ تا ۳۵۰ کیلومتر روکش آسفالت انجام دادیم و اکنون شاهد ارتقای کیفیت راه‌های روستایی و راه‌های اصلی هستیم.

وی با اشاره به اینکه کمبود منابع مالی، گاهی بعضی نارسایی‌ها و نقص‌هایی در حوزه نگهداری راه ایجاد می‌شود، افزود: اگر بخواهیم همه محورها را خط‌کشی کنیم در یک سال نیازمند ۱۰۰ میلیارد تومان هستیم، اما با بودجه‌ای که داریم در نهایت در یک سال خط‌کشی ۲۰ درصد محورها را می‌توانیم انجام دهیم.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل ادامه داد: همواره تلاش کردیم سبد ماشین‌آلات راهداری استان را مناسب‌سازی کنیم، همچنین در کنار خرید گریدر، لودر و بیل مکانیکی به کامیون‌ها و جرثقیل‌هایی که به شدت نیاز داریم نیز توجه ویژه داشته‌ایم.

کد خبر 843127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.