زندگی دیجیتال در مشهد

مشهد به عنوان یکی از کلان‌شهرهای پر جمعیت و زیارتی ایران با اجرای پروژه‌های هوشمندسازی در تلاش است تا کیفیت زندگی شهروندان و زائران را ارتقاد دهد، مدیریت شهری با توسعه سامانه‌های الکترونیک، بهبود حمل‌ونقل عمومی و شفاف‌سزی فرایندهای مالی، گام‌های بلندی در مسیر تبدیل شدن به شهر هوشمند برداشته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌رضوی، پایتخت معنوی ایران، سالانه میزبان میلیون‌ها زائر و گردشگر است، مشهد در سال‌های اخیر با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، گام‌های بلندی در جهت هوشمندسازی برداشته است.

مدیریت شهری با اجرای پروژه‌های مختلف در حوزه حمل‌ونقل، خدمات الکترونیک، شفافیت مالی و بهبود زیرساخت‌ها تلاش دارد تا کیفیت زندگی شهروندان و زائران را ارتقا دهد، این کلان‌شهر با توسعه سامانه‌های الکترونیک در بخش‌های مختلف می‌کوشد تا خدمات شهری را کارآمدتر کند، راه‌اندازی کارت‌های شهروندی، سیستم‌های هوشمند حمل‌ونقل و اپلیکیشن‌های مدیریت شهری نمونه‌هایی از این اقدامات هستند که موجب کاهش هزینه‌ها و افزایش رفاه عمومی شده‌اند.

محمدرضا سمیعی، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد با اشاره به راه‌اندازی داشبورد مدیریت قراردادها، پارکینگ هوشمند، سامانه نظارت بر پیمانکاران فضای سبز و خدمات الکترونیک به خبرنگار ایمنا می‌گوید: این اقدامات بخشی از برنامه‌های جامع شهرداری مشهد برای تبدیل شدن به یک شهر هوشمند است.

وی با اشاره به پیچیدگی مدیریت قراردادها در شهرداری مشهد که سالانه حدود سه هزار قرارداد را منعقد، مدیریت و نظارت می‌کند، می‌افزاید: مدیریت قراردادها در چنین مجموعه‌های بزرگی نیازمند استفاده از فناوری‌های روز و ابزارهای پیشرفته است، به‌همین منظور، داشبورد مدیریت قراردادها با همکاری سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد، مدیر کل برنامه، بودجه و ارزیابی عملکرد و اداره امور قراردادهای شهرداری مشهد طراحی و راه‌اندازی شده است.

سمیعی اضافه می‌کند: این داشبورد امکان نمایش انواع قراردادها را به تفکیک درآمد و هزینه، نوع قرارداد، نرخ تغییر مبالغ، مجوزها و فسخ یا خاتمه قراردادها را فراهم می‌کند، همچنین، ۱۰ قرارداد کلان درآمدی و هزینه‌ای به همراه میزان پیشرفت آن‌ها در این داشبورد نمایش داده می‌شود، این ابزار به‌صورت جامع و دقیق، اطلاعات مالی و قراردادی شهرداری را در اختیار مدیران قرار می‌دهد تا بتوانند تصمیم‌گیری‌های بهینه‌تری داشته باشند.

زندگی دیجیتال در مشهد

پارکینگ هوشمند با استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیا

راه‌اندازی پارکینگ‌هوشمند با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته هوش مصنوعی و اینترنت اشیا یکی دیگر از اقدامات مدیریت شهری مشهد در مسیر هوشمندسازی است که مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات به آنها اشاره می‌کند و می‌گوید: این پارکینگ هوشمند دارای قابلیت‌های منحصربه‌فردی است که از جمله آن‌ها می‌توان به شناسایی اشیا و اشخاص در فضای پارکینگ، مشاهده خودروها از طریق اپلیکیشن، سیستم‌های مدیریت کنترل و اطفای حریق و نمایشگرهای LED برای راهنمایی شهروندان به سمت فضای پارکینگ خالی اشاره کرد.

وی می‌افزاید: این پارکینگ هوشمند نه‌تنها به کاهش ترافیک و معضلات پارکینگ در سطح شهر کمک می‌کند، بلکه با ارائه خدمات نوین، تجربه بهتری را برای شهروندان و زائران فراهم می‌کند.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد همچنین از راه‌اندازی سامانه نظارت بر پیمانکاران فضای سبز خبر می‌دهد و می‌گوید: این سامانه تمام مراحل برآورد، نظارت و پرداخت صورت‌وضعیت پیمان‌های فضای سبز را به‌صورت یکپارچه مدیریت می‌کند، همچنین این سامانه به‌عنوان نخستین و تنها سیستم پیاده‌سازی‌شده در سطح کشور به حدود ۲۰ شهر دیگر ارائه شده است.

وی ادامه می‌دهد: با استفاده از این سامانه، امکان تولید گزارش‌های برخط (Online) درباره مساحت فضای سبز، هزینه نگهداشت و پراکنش آن در کشور فراهم شده است، این اقدام نه‌تنها به افزایش شفافیت کمک می‌کند، بلکه موجب کاهش خطاهای انسانی و بهبود تصمیم‌گیری‌های مدیریتی می‌شود.

سمیعی با اشاره به الکترونیک‌سازی خدمات شهری می‌گوید: تاکنون ۶۰ درصد از خدمات شهری در مشهد الکترونیک‌سازی شده‌اند، هدف نهایی، ارائه تمام خدمات به‌صورت الکترونیک و کاهش مراجعات حضوری شهروندان است، با این حال، با وجود ارائه برخی خدمات به‌صورت الکترونیک، شهروندان همچنان ترجیح می‌دهند از روش‌های سنتی و حضوری استفاده کنند، به‌همین منظور، رویداد ایده‌پردازی ترغیب شهروندان به استفاده از خدمات الکترونیکی شهرداری برگزار شده است تا ایده‌های نوآورانه برای افزایش استقبال از خدمات الکترونیک جمع‌آوری شود.

زندگی دیجیتال در مشهد

سامانه نظرسنجی و بازخوردگیری برای بهبود کیفیت خدمات

هوشمند سازی شهرها بدون همراهی شهروندان امکان‌پذیر است، اهمیت این موضوع موجب شده است که شهرداری مشهد اقدام به راه‌اندازی سامانه نظرسنجی و بازخوردگیری در راستای بهبود کیفیت خدمات بکند.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد در این ارتباط می‌گوید: این سامانه به شهروندان امکان می‌دهد تا پس از دریافت خدمات، نظر و رضایت خود را درباره نحوه ارائه خدمات بیان کنند، تا کنون این سامانه برای بیش از ۸۰ خدمت الکترونیکی فعال شده است، همچنین در دفاتر شهرداری، QR کدهایی روی میز کارمندان قرار داده شده است تا مراجعان بتوانند با اسکن آن، نظر خود را درباره نحوه برخورد کارمندان و کیفیت خدمات ثبت کنند.

سمیعی می‌افزاید: این بازخوردها تأثیر مستقیمی بر پاداش کارکنان دارد و در سیستم حقوق و دستمزد شهرداری لحاظ می‌شود، اگر کارمندی نظرات منفی دریافت کند، پاداش او به‌صورت خودکار کاهش پیدا می‌کند و در صورت دریافت نکردن بازخورد مثبت، از پاداش سالانه محروم خواهد شد.

وی با اشاره به چالش‌های پیش‌رو در اجرای پروژه‌های هوشمندسازی ادامه می‌دهد: یکی از چالش‌های اصلی، یکپارچه‌سازی داده‌ها از بخش‌های مختلف شهرداری، شامل ستاد، مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه است، برای دستیابی به اطلاعات دقیق و به‌روز، نیاز به هماهنگی و همکاری تمام بخش‌ها وجود دارد.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد می‌گوید: در آینده نزدیک، برنامه‌ریزی‌هایی برای گسترش قابلیت‌های این سامانه‌ها و افزودن امکانات جدید به آن‌ها انجام شده است، همچنین تلاش می‌کنیم تا با استفاده از هوش مصنوعی و تحلیل داده‌ها، این سیستم‌ها را به‌صورت هوشمندتر و کارآمدتر توسعه دهیم.

زندگی دیجیتال در مشهد

حسین حسامی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر مشهد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از راه‌اندازی پارکینگ هوشمند با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته خبر می‌دهدو می‌گوید: این اقدام بخشی از برنامه‌های جامع شهرداری مشهد برای تبدیل شدن به یک شهر هوشمند است.

حسامی با اشاره به افزایش تعداد خودروها در معابر شهری و نیاز مبرم به ایجاد پارکینگ‌های مدرن می‌افزاید: شهرداری مشهد با بهره‌گیری از دانش هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، پارکینگی با متدهای جدید مدیریتی راه‌اندازی کرده که این پارکینگ هوشمند دارای قابلیت‌های منحصربه‌فردی همچون استفاده از اینترنت اشیا برای شناسایی اشیا و اشخاص در فضای پارکینگ، مشاهده خودروها از طریق اپلیکیشن مربوطه توسط شهروندان، مجهز بودن به سیستم‌های مدیریت کنترل و اطفای حریق برای افزایش ایمنی، نصب نمایشگرهای LED برای راهنمایی شهروندان به سمت فضای پارکینگ خالی است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر مشهد مقدس اضافه می‌کند: این پارکینگ هوشمند نه‌تنها به کاهش ترافیک و معضلات پارکینگ در سطح شهر کمک می‌کند، بلکه با ارائه خدمات نوین، تجربه بهتری را برای شهروندان و زائران فراهم می‌کند.

هوشمندسازی مدیریت مشاغل مزاحم و آلاینده

حسامی همچنین با اشاره به هوشمندسازی فرایند مدیریت مشاغل مزاحم و آلاینده می‌گوید: با استفاده از نرم‌افزارهای هوشمند، فرایند جمع‌آوری اطلاعات و مدیریت مشاغل مزاحم به‌صورت کاملاً دیجیتالی انجام می‌شود، شهروندان می‌توانند از طریق شماره ۱۳۷ یا بازدیدهای دوره‌ای کارشناسان، مشکلات را گزارش دهند، پس از دریافت گزارش، اخطاریه‌های کتبی به صاحبان مشاغل ارسال شده و به آن‌ها ۴۸ تا ۷۲ ساعت مهلت داده می‌شود تا مشکلات را رفع کنند.

وی می‌افزاید: با هوشمندسازی این فرایند، امکان ارزیابی دوره‌ای مناطق شهری و دسترسی به رکوردهای کاری و تعداد مشاغل مزاحم هر منطقه به‌صورت آنلاین فراهم شده است، این اقدام موجب افزایش سرعت و دقت در مدیریت شهری شده است.

به گفته رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر مشهد، هوشمندسازی بازیافت زباله به‌عنوان یکی دیگر از اقدامات مهم شهرداری مشهد در این زمینه است و تعداد خانوارهای مشترک در طرح بازیافت از ۳۰ هزار به بیش از ۴۰۰ هزار خانوار افزایش پیدا کرده است، این افزایش مشارکت شهروندان نشان‌دهنده موفقیت طرح‌های هوشمندسازی در حوزه مدیریت پسماند است.

زندگی دیجیتال در مشهد

حسامی همچنین با اشاره به طرح ساماندهی کارگران ساختمانی نیز می‌گوید: این طرح برای نخستین‌بار در کشور و در شهر مشهد آغاز به کار کرده است، در ۹ ماه نخست سال‌جاری، بیش از ۱۰۰ هزار و ۲۰۰ نفر روز نیروی کارگری در پروژه‌های شخصی به‌کارگیری شده‌اند، همچنین، بیش از ۱۳ هزار و ۱۴۱ نفر در سامانه ثبت‌نام کرده و دارای کارت عضویت هستند.

وی می‌افزاید: شهروندان و کارفرمایان می‌توانند با تماس با شماره ۳۱۷۵ یا مراجعه حضوری به ایست‌کارهای سطح شهر، نسبت به اعزام کارگر اقدام کنند، این طرح نه‌تنها به ساماندهی کارگران کمک می‌کند، بلکه از حضور افراد کارگرنما و اتباع غیرمجاز نیز جلوگیری می‌کند.

حسامی از راه‌اندازی سامانه جامع فضای سبز به آدرس gsms.mashhad.ir نیز خبر می‌دهد و می‌گوید: شهروندان می‌توانند درخواست‌های خود برای بن‌کنی درختان خشک‌شده را از طریق این سامانه ثبت و پیگیری کنند، همچنین، با بارگذاری تصویر ریشه باقی‌مانده از درخت، فرایند درخواست به‌صورت کاملاً هوشمند انجام می‌شود.

حسامی در ادامه با اشاره به رونمایی کتاب برش هوشمندسازی برنامه عملیاتی شهرداری مشهد تصریح می‌کند: این کتاب با حضور شهردار مشهد و معاون وزیر ارتباطات رونمایی شد، این اقدام پس از ارزیابی‌های بین‌المللی شهرهای هوشمند توسط نهادهای بین‌المللی مانند TTU و U4SCC انجام شده است و نشان‌دهنده بلوغ شهر مشهد در شاخص‌های بین‌المللی شهر هوشمند است.

به گزارش ایمنا، کلان‌شهر مشهد در مسیر تبدیل شدن به یک شهر هوشمند، گام‌های مهمی برداشته است اما برای رسیدن به استانداردهای جهانی نیاز به برنامه‌ریزی دقیق‌تر و همکاری گسترده‌تر میان بخش‌های دولتی، خصوصی و شهروندان دارد، با اجرای صحیح این برنامه‌ها می‌توان مشهد را به الگویی موفق از یک کلان‌شهر هوشمند در ایران تبدیل کرد.

کد خبر 842438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.