به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، حسنعلی اصغری عصر امروز _دوشنبه بیستونهم بهمن_ در نشست هماندیشی با مدیران مدارس استان قزوین با تاکید بر لزوم آمادهسازی برنامه برای تحقق اهداف آموزشی اظهار کرد: برای عملکرد موفق در یک سازمان اجتماعی مدیران باید نقش خود را به معنای واقعی ایفا و چشمانداز و آینده برنامه کاری خود را ترسیم کنند.
وی افزود: ترسیم چشمانداز عنصر کلیدی در تحول است و به همین دلیل سند چشمانداز پنجساله آموزش و پرورش استان قزوین تدوین شده است و طی روزهای آینده ابلاغ میشود.
دبیر شورای آموزشوپرورش استان قزوین عنوان کرد: مدیران مدارس باید تلاش کنند تا افزایش زمینه مشارکت و همکاری در مدارس برای ایجاد شرایط مناسب در تقویت فرهنگ مشارکت جویی در راستای بهبود کیفیت آموزش صورت گیرد.
اصغری، مدرسه را رکن اصلی تعلیم و تربیت و مدیر را مهمترین رکن مدرسه دانست و اضافه کرد: اساس برنامهها مدرسهمحوری، تفویض اختیار و ارتقای شایستگیهای مدیران مدارس خواهد بود از ظرفیت شورای معلمان در این حوزه باید استفاده شود.
وی ادامه داد: مدرسهای موفق است که هماهنگی و همکاری لازم میان ارکان آن از جمله معلمان، معاونان تا خدمتگزار مدرسه وجود داشته باشد و به دلیل همین مدیر مدرسه باید با راهبری و هدایت ارکان مدرسه آنها را در راستای رشد همه جانبه دانشآموزان هدایت کند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین مقاومت در برابر تغییر و پذیرش شرایط جدید را بزرگترین مانع بر سر راه پیشرفت دانست و گفت: برای رویارویی منطقی با بحرانها افزایش ظرفیتهای علمی ضروری است و در مسیر اجرایی شدن مدرسهمحوری باید آزادی عمل و فرصت برنامهریزی به مدیران مدارس بدهیم.
اصغری اضافه کرد: برنامهریزی و نظارت مستمر دو عامل مؤثر در مدیریت موفق است، در ضمن تحولخواهی مقولهای مهم و حائز اهمیت است که باید همراه با آسیبشناسی گذشته و برنامهریزی دقیق برای آینده همراه باشد.
وی ادامه داد: بالا بردن دانش و تخصص نسبت به مسئولیت خود باید به صورت مستمر پیگیری شود، در ضمن قرار دادن فرصتی برای یادگیری و مستند کردن تجربیات میتواند در بهبود عملکرد مؤثر باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش لازمه یک مدیر موفق را تعهد و دانش لازم برای انجام وظایف محوله دانست و گفت: باید تلاش کنیم به سرمایه اجتماعی آموزش و پرورش اضافه کنیم، مدیران مدارس باید مهارتهای ارتباطی، ادراکی، انتزاعی و فنی محصلان را ارتقا داده و هوشمندانه عمل کنند.
اصغری افزود: مدیران مدارس باید خود را مسئول آموزش و پرورش، معلمان، دانش آموزان و اولیا بدانند و تنها به دنبال انتقال مسائل به مدیریت آموزش و پرورش نباشند. مدیران مدرسه باید از تمام ظرفیتها برای حل مسائل و مشکلات موجود استفاده کنند.




نظر شما