خوشنام شجاعی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا درباره خودروهای خودران اظهار کرد: خودروی خودران که ترجمهای از واژه انگلیسی «Autonomous Vehicle» است، به خودرویی گفته میشود که بدون نیاز به راننده و با استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی قادر است بین مقاصد مختلف حرکت کند، در این نوع خودروها، نقش راننده حذف میشود و همه فرایند رانندگی توسط سیستمهای هوشمند انجام میگیرد، این هدف بزرگی است که بسیاری از شرکتهای خودروسازی در تلاش هستند به آن دست پیدا کنند.
وی افزود: خودروهای خودران بر اساس میزان اتوماسیون به پنج سطح تقسیم میشود، در سطح صفر خودروهای خودران هیچ گونه اتوماسیونی وجود ندارد و همه فرایند رانندگی توسط راننده انجام میشود، اما در سطح نخست این خودروها بعضی ابزارهای ساده همچون کنترل سرعت یا دستیار پارک به کمک راننده میآید و در سطح دو، خودرو میتواند کنترل سرعت و ترمز را به صورت خودکار انجام دهد، اما راننده باید هوشیار باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد نجفآباد با اشاره به ویژگیهای سطح سه خودروهای خودران گفت: لازم است بدانیم در سطح سه، خودرو بهطور کامل رانندگی میکند، اما راننده باید آماده باشد تا در صورت نیاز کنترل را به دست گیرد و در سطح چهار، خودرو در شرایط خاص و در مناطق مشخصی میتواند بهطور کامل خودران عمل کند و در نهایت در سطح پنج، خودرو بهطور کامل خودران است و هیچ نیازی به حضور راننده ندارد.
شجاعی بیان کرد: خودروهای خودران با استفاده از سنسورهایی همچون دوربین، لیزر و رادار، اطلاعات محیطی را جمعآوری میکند و در بخش تصمیمگیری، خودرو باید بر اساس دادههای جمعآوری شده تصمیمگیری کند، بهعنوان نمونه خودرو تشخیص میدهد که چگونه از برخورد با موانع جلوگیری کند.
وی ادامه داد: لازم است بدانیم هنوز هیچ خودرویی به سطح پنج نرسیده است، بیشتر خودروهای موجود در بازار در سطح دو یا سه قرار دارد، بعضی شرکتها همچون تسلا و وایمو (Waymo) به سطح چهار نزدیک شدهاند، اما این نوع خودروها تنها در شرایط خاص و در مناطق محدودی قادر به عملکرد کامل است.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد نجفآباد توضیح داد: یکی از مهمترین تکنولوژیها در خودروهای خودران سنسور لیدار (LiDAR) است که با ارسال پرتوهای لیزر، فاصلهها را به دقت اندازهگیری میکند، همچنین رادار و دوربینها نقش مهمی در تشخیص موانع و شناسایی محیط ایفا میکند، علاوهبر این سیستمهای جیپیاس و نقشهبرداری پیشرفته نیز به خودرو کمک میکند تا موقعیت خود را به دقت تشخیص دهد، همچنین پردازندههای قدرتمند و الگوریتمهای هوش مصنوعی برای پردازش دادهها و تصمیمگیریهای سریع در این نوع خودروها استفاده میشود.
شجاعی گفت: شرکتهایی همچون تسلا، وایمو (زیرمجموعه آلفابت) و جنرال موتورز از پیشگامان این صنعت هستند، تسلا با سیستمهای پیشرفتهای همچون اتوپایلوت و احضار هوشمند توانسته است به سطح بالایی از اتوماسیون دست پیدا میکند و وایمو نیز در حال آزمایش خودروهای بدون راننده در برخی شهرهای آمریکا است، این شرکتها در حال رقابت برای ارائه نخستین خودروی خودران به بازار هستند.
وی تاکید کرد: در ایران نیز مراکز تحقیقاتی همچون مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در حال انجام بررسی و تحقیق روی پروژههای مرتبط با هوش مصنوعی و رباتیک است، این مرکز توانسته است، رباتهای متنوعی طراحی کند و در حوزههایی همچون تشخیص و ردیابی بر پایه یادگیری ماشین، پیشرفتهای خوبی داشته است، امیدواریم در آینده شاهد همکاری بیشتر بین مراکز تحقیقاتی و صنایع خودروسازی در ایران باشیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد نجفآباد خاطرنشان کرد: خودروهای خودران نهتنها تحولی بزرگ در صنعت خودروسازی ایجاد میکند، بلکه میتواند امنیت جادهها را نیز بهطور چشمگیری افزایش دهد، امیدوارم در آیندهای نزدیک شاهد حضور گسترده این خودروها در شهرهای کشور باشیم.
نظر شما